موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
209299
۲۳ آبان ۱۳۹۸

مصرف سیگار الکترونیکی پسر نوجوان را در آستانه مرگ قرار داد

دکترها در ناتینگهام می‌گویند که یک پسر نوجوان به دلیل واکنش شدید ریه‌اش پس از مصرف سیگار الکترونیک در آستانه مرگ قرار گرفت.

به گزارش کودک پرس ، ایوان فیشر، به دنبال از کار افتادن ریه‌اش به یک ریه مصنوعی وصل شد تا بتواند نفس بکشد و زنده بماند. ایوان به بی‌بی‌سی گفت که سیگارهای الکترونیکی “در واقع نابودم کرد” و از بقیه جوانان خواست که از کشیدن سیگار الکترونیکی پرهیز کنند.

دکترهای او می‌گویند کشیدن سیگار الکترونیک “بی‌خطر نیست”، هرچند که کارشناسان سلامت در بریتانیا معتقدند که نسبت به مصرف تنباکو ۹۵ درصد بی‌خطر‌تر است.

 

چه اتفاقی افتاد؟

ایوان از اوایل سال ۲۰۱۷ کشیدن سیگار الکترونیک را آغاز کرد. او گرچه به سن قانونی نرسیده اما می‌گوید که خریدن سیگار عادی و الکترونیک برایش “آسان بود.”

ماه مه آن سال تنفس برای ایوان سخت‌تر و سخت‌تر شد. قبل از یکی از امتحانات مدرسه به دلیل این که در خواب سرفه می‌کرد و حالت خفگی داشت مادرش او را به اورژانس برد.

ریه‌اش از کار افتاد و او خیلی زود در مرکز درمانی کوئین ناتینگهام تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت. ایوان به بی‌بی‌سی گفت: “احساس می‌کردم دارم می‌میرم.”

اوضاع بدتر هم شد. حتی دستگاه هوارسانی هم نتوانست اکسیژن کافی به بدن او برساند و زندگی‌اش به خطر افتاد.

ایوان را به لستر بردند و به او شش مصنوعی وصل کردند. او گفت: “این ماشین زندگی من را نجات داد.”

خون زیادی از ایوان گرفته شد، دی اکسید کربنش جدا شد و به آن اکسیژن اضافه کردند و خون به بدنش بازگردانده شد.

دکتر جایش بهات، پزشک ارشد بیمارستان دانشگاه ناتینگهام به بی‌بی‌سی گفت: “او دچار یک ایست تنفسی خیلی جدی شده بود و این یک مشکل بسیار بزرگ است. او به بدترین شکل ممکن بیمار بود.”

ایوان حالا چگونه است؟

ایوان که (سه‌شنبه ۱۲ نوامبر) ۱۹ ساله شد، دوران بهبودی درازی را طی کرد. نزدیک به شش ماه طول کشید تا دوباره درست و حسابی قبراق شود.

او گفت: “هنوز هم وضعیتم طبیعی نیست. می‌توانم بگویم ۷۵ تا ۸۰ درصد. فقط در شش ماه اخیر بود که حس کردم یک مقدار قوی‌تر شده‌ام. کشیدن سیگار الکترونیک در واقع نابودم کرد. سعی کردم این را به همه بگویم ولی آن‌ها فکر کردند احمق هستم. به دوستانم گفتم اما آن‌ها گوش نکردند.

“آن‌ها هنوز سیگار الکترونیکی می‌کشند، با این که دیده‌اند چه بر سر من آمد. واقعا می‌ارزد که با این کار زندگی‌تان را به خطر بیاندازید؟ نمی‌خواهم آخر کارتان مثل من شود یا این که بمیرید. آرزو می‌کنم هیچ‌کس به این وضع دچار نشود.”

 

مشکل از کشیدن سیگار الکترونیکی بود؟

دکترها می‌گویند جواب مثبت است.

او به نوعی التهاب بسیار حساس ریه دچار شد. مسئله‌ای که موجب ایست تنفسی او شد، از کار افتادن سیستم ایمنی‌اش بود که عواقب فاجعه‌باری دارد.

دکتر بهات گفت: “شما به یک التهاب غیرعادی دچار می‌شوید و نتیجه این مشکل از کار افتادن ریه است.”

وقتی دانشمندان مایع دو سیگار الکترونیکی که ایوان استفاده می‌کرد را آزمایش کردند، متوجه شدند که یکی از آن‌ها سیستم ایمنی را تحریک می‌کند.

دکتر بهات گفت: “مهمترین نکته آموزشی این است که کشیدن سیگار الکترونیکی بی‌خطر نیست، به خصوص برای جوانان. آن‌ها اصلا نباید دور و بر این کار بگردند. ما در ذهن‌مان سیگار الکترونیکی را خیلی بی‌خطرتر از تنباکو در نظر می‌گیریم.”

 

این مسئله چقدر معمول است؟

۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا سیگار الکترونیکی می‌کشند و بروز چنین واکنشی بسیار نادر است. هرچند که دکترها به بی‌بی‌سی گفتند پرونده ایوان را نباید مانند تافته‌ای جدا بافته در نظر گرفت.

دکتر همانت کولکارنی، یکی از پزشکان ارشد بریتانیا می‌گوید: “در حالی که کشیدن سیگار الکترونیکی محبوب می‌شود، ما بیشتر چنین مواردی را مشاهده می‌کنیم. در بعضی از مواردی که من و همکارانم دیده‌‎ایم، نواجوانان دچار جراحات جدی شش شده بودند و این می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند. ولی در پرونده‌هایی که زیر نظر من بود، ریه بیماران کارکردش را از سر گرفته است.”

 

کشیدن سیگار الکترونیکی خطرناک است؟

مصرف دخانیات احتمالا بدترین کاری است که می‌توانید در مورد سلامتی‌تان انجام دهید.

کشیدن سیگار الکترونیکی به عنوان راهی برای ترک مصرف دخانیات در بریتانیا تبلیغ شد، چرا که آن‌ها به مردم اجازه می‌دهند نیکوتین را به صورت بخار فرو دهند، بجای این که دود آن را تنفس کنند.

واکنش ایوان به سیگار الکترونیک غیرعادی بود، اما در مورد بقیه چه می‌توان گفت؟

سازمان خدمات بهداشتی انگلستان می‌گوید استفاده از سیگار الکترونیکی ۹۵ درصد امن‌تر از سیگار معمولی است اما نمی‌توان گفت بدون خطر است.

روسانا اوکانر، رئیس بخش مواد مخدر، الکل و تنباکو می‌گوید: “سیگار کشیدن نیمی از عمر مصرف کنند‌گان را می‌گیرد و روزانه در انگلیس به عنوان دلیل مرگ تقریبا ۲۲۰ نفر در نظر گرفته می‌شود. عقیده ما کماکان این است که گرچه سیگار الکترونیکی کاملا بی‌خطر نیست، اما نسبت به سیگار معمولی خطر ناچیزی دارد.”

البته هنوز هم نظرهای مختلفی در مورد این که سیگارهای الکترونیکی واقعا چقدر امن هستند، وجود دارد. ضمن این که نگرانی‌هایی در مورد استفاده افراطی جوانان از طعم‌های مختلف این سیگارها و همچنین خطر این که سیگارهای الکترونیکی مصرف دخانیات را عادل جلوه دهند، وجود دارد.

 

کارشناسان چه می‌گویند؟

دکتر نیک هاپکینز، رئیس بنیاد ریه بریتانیا می‌گوید: “اگر مردم بجای سیگار عادی فقط سیگار الکترونیکی بکشند، به طور محسوسی ریسک به خطر افتادن سلامتی‌شان را کاهش می‌دهند؛ به این دلیل که سیگارهای الکترونیکی تنباکو ندارند و درصد دیگر مواد مضرشان هم بسیار پایین است.”

“افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند باید این کار را به چشم برنامه‌ای بلند مدت برای ترک سیگار نگاه کنند نه جایگزینی برای سیگارهای عادی. و البته افرادی که سیگار نمی‌کشند هم نباید کشیدن سیگارهای الکترونیک را شروع کنند.”

 

پروفسور جان برتون، مدیر مرکز مطالعات تنباکو و الکل در دانشگاه ناتینگهام نیز گفت: “این نگران کننده است و ریسک این کار باید به دقت بررسی شود. اما چیزی که به طور قطع می‌توان گفت این است که ضرر سیگارهای الکترونیکی به مراتب کمتر از سیگارهای عادی است. توصیه ما کماکان همان قبلی است: اگر سیگاری هستید، به سوی سیگارهای الکترونیکی بروید؛ اگر سیگار نمی‌کشید اما کشیدن سیگارهای الکترونیکی را شروع نکنید.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار