موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
209267
۲۳ آبان ۱۳۹۸

حس خوب بودن با «یار مهربان»/ از «بامداد» و «بینش» تا «بعثت» و «موعود»

گذشت و همت کتابداران تویسرکان؛ یکی با طی مسافت‌ طولانی و تحمل خستگی و دیگری با وقف ۱۰ ساله منزل خود برای سیراب کردن عطشه «دانستن» نسل نوجوان و جوان روستاها برای آینده‌ای روشن را باید ستود.

به گزارش کودک پرس ، اهالی رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به همراه رئیس کتابخانه‌های عمومی از کتابخانه‌های «باقرالعلوم(علیه‌السلام)» شهر سرکان، «بامداد» فرسفج، «موعود» روستای لامیان، «بعثت» سیدشهاب و «بینش» روستای اشترمل بازدید کردند.

تویسرکان شهرستانی با قدمت دینی و فرهنگی بالا از ۹ کتابخانه عمومی شهری و روستایی با بیش از ۹۴ هزار نسخه کتاب برخوردار است، نخستین کتابخانه عمومی استان سال ۴۳ به نام کتابخانه شهید مدنی در تویسرکان دیار شاعر«ساقی‌نامه» میررضی الدین آرتیمانی ایجاد شده است.

اولین کتابدار کتابخانه شهید مدنی تویسرکان مرحوم «یحیی سلیمی» و قدیمی‌ترین کتاب ثبت شده به شماره «۸» در کتابخانه شهید مدنی کتاب «تاریخ ایران و جهان» است.

 پس شنیدن سخنان رئیس کتابخانه‌ها، سیر دیداری هر چند کوتاه؛ اما لذت‌بخش اهالی رسانه به کتابخانه‌های عمومی به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی با گذر از بلوار پر از درخت گردو به مقص سرکان، نگین گردشگری غرب کشور آغاز شد، پس از عبور از دل شهر نمای ساختمان کتابخانه باقرالعلوم(علیه‌السلام) نمایان شد.

کتابخانه باقرالعلوم(علیه‌السلام) همانند همیشه پذیرای 800 نفر از علاقه‌مندان به کتاب است، کتابدار این کتابخانه استقبال مردم باغ‌شهر سرکان به ویژه نسل نوجوان و جوان به کتاب و کتابخوانی را مطلوب عنوان کرد و از رقابت دو دانش‌آموز مقطع ابتدایی «امیرمهدی حمزه» و «فاضل رضیئی» یاد کرد و گفت: مطالعه کتاب‌های ادبی بیشترین مخاطب را دارد از بین کتاب‌ها، کتاب «یادت باشد» به دلیل معرفی این کتاب در دو یا سه نشست کتابخوان زیاد درخواست می‌شود.

 اعضای کتابخانه باقرالعلوم(علیه‌السلام) شهر توریستی سرکان به ویژه نسل علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی کمک و همیاری شهرداری به منظور تسهیل مسیر رفت و شد به این کتابخانه را با قرار دادن سرویس خواستار هستند.

مسیر بعدی حرکت به طرف کتابخانه «بامداد» فرسفج است، برای رسیدن به این شهر باید از محور تویسرکان به کنگاور عبور کرد، مسیری که شهرک‌های صنعتی و کارخانجات به ویژه شرکت‌های تولیدی دارو را در خود جای داده، خودروی خبرنگاران پس از ۱۰ دقیقه به سه‌راهی و ورودی شهر فرسفج واقع در بخش قلقل‌رود مقصد را به داخل شهر طی می‌کند.

کتابخانه «بامداد» که پس از کش و قوس‌ فراوان بالاخره سال ۹۶ در هفته کتاب افتتاح شد،  میزبان اصحاب رسانه می‌شود، ساختمان این کتابخانه متعلق به فرمانداری و حق انتفاع آن برای ۲۰ سال با کمک شهردار وقت اخذ شده است.

 

«بامداد» به مساحت ۲۵۰ متر مربع با ۴ هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب همزمان به ۵۳۰ عضو خود خدمات ارئه می‌دهد، طبق گفته کتابدار آن استقبال از کتاب و کتابخوانی و آموزش‌های فرهنگی در شهر فرسفج چشمگیر است، کتابداران کتابخانه‌ «بامداد» و کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان «عترت» تویسرکان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کتاب و کتابخانه را به روستاهایی که دسترسی به کتابخانه ندارند برده و ضمن امانت کتاب به کودکان و نوجوانان و جوانان، بسته‌های فرهنگی نیز به آن‌ها هدیه می‌دهند.

 خدمات‌دهی فرهنگی به عشایر دیگر برنامه‌ای این دو بانوی کتابدار با همراهی محمدسلیمانی کتابدار کتابخانه روستای لامیان است،که تحسین خبرنگاران را به خاطر تلاش کتابداران شهرستان در روستاها برای نسل‌ آینده برمی‌انگیزد.

دیدن و شنیدن ناگفته‌های کتابخانه «موعود» روستای لامیان زمان طولانی در مسیر رسیدن را کوتاه می‌کند؛ هرچند بستر جاده به دلیل تردد خودروهای سنگین از زیرساخت مناسبی برخوردار نیست.

اهالی رسانه با پشت سرگذاشتن مسافت فرسفج تا روستای لامیان به کتابخانه عمومی می‌رسند که در قدم اول بوی نامطبوع فاضلاب به خاطر عدم پاکسازی آن، مشام همه آزرده می‌شود، طبق گفته کتابدار کتابخانه نتیجه پیگیری‌های صورت گرفته  آن برای رفع این مشکل تنها به قول انجام کار خلاصه شده است.

طبق گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه روستای لامیان بهمن سال ۹۳ به دوستداران کتاب و کتابخوانی ارائه خدمات خود را آغاز کرده، آنچه که بار دیگر اهالی رسانه را خوشحال می‌کند در اختیار گذاشتن ساختمان شخصی محمد سلیمانی، کتابدار کتابخانه «موعود» به عنوان کتابخانه روستای لامیان در مساحت ۱۱۰ متر مربع برای ۱۰ سال است.

خدمات این کتابخانه با ۴ هزار نسخه کتاب با همت بلند آقای سلیمانی به ۴۲۵ عضو علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی معنایی واقعی پیدا کرده، این نگاه و طبع معنوی و بزرگ، همه ما را به افق روشن آینده فرهنگ بیشتر از گذشته امیدوارم می‌کند.

کتابدار کتابخانه «موعود» وجود منابع متنوع و کمک‌درسی و دانشگاهی در کتابخانه‌ روستا را از نیازهای جوانان مشتاق به مطالعه می‌داند، در لحظه پایانی ترک این کتابخانه تمثال ۱۵ شهید گلگون‌کفن هشت سال دفاع مقدس روستای لامیان نظر خبرنگاران را برای گرفتن عکس به خود می‌خواند.

در ادامه سیر و سفر نیم‌روزه، خبرنگاران تویسرکان به کتابخانه «بعثت» روستای سیدشهاب می‌رسند، روستایی که به گفته مسوولان ضمن اینکه هیچ بیکاری ندارد مهاجرپذیر هم هست.

کتابخانه عمومی «بعثت» سیدشهاب در بخش مرکزی به متراژ ۱۵۰ متر مربع از سال ۹۳ در حسینیه مسجد این روستا فعالیت می‌کند، خانم بیات کتابدار کتابخانه تعداد منابع را ۳ هزار و ۶۹۳ نسخه و اعضا را ۴۰۰ نفر اعلام می‌کند. لازم به ذکر است اولین روستایی که در تویسرکان صاحب کتابخانه عمومی شده روستای سید شهاب است.

البته زمینی برای ساخت کتابخانه عمومی کنار ساختمان آتش‌نشانی از سوی یک خیر هدیه شده و قرار بوده سال ۹۴ بانک پاسارگاد ساخت کتابخانه را عهده‌دار شود که متاسفانه انجام نشده است.

 کتابدار کتابخانه «بعثت» سید شهاب از اکنون نگران بارندگی‌هاست به خاطر اینکه سقف حسینیه‌ روستا که کتابخانه عمومی در آن واقع شده در فصل بارندگی چکه می‌کند و نیاز به تعمیر و مرمت دارد. سال گذشته این مشکل سبب شد تجهیزات کتابخانه آسیب ببیند، ضمن اینکه فضا برای استفاده اعضا مطلوب نبود.

 

آخرین مقصد تور رسانه‌ای،کتابخانه عمومی «بینش» روستای اشترمل است که از سال ۹۴ در حسینیه مسجد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) در متراژ ۲۵۰ متر مربع با ۴ هزار و ۳۰۰ جلد کتاب با ۴۵۰ عضو علاقه‌مند این روستا فعالیت دارد. در بدو ورود خانم ترکاشوند کتابدار کتابخانه برای ترغیب و تشویق فرزندان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی مطلب زیبایی با این مضمون «اگر می‌خواهید به سقف بلند آرزوهایتان برسید، کافی‌ است از پله‌های کتابخانه بالا بروید» هدیه می‌کند.

تهیه روزنامه‌ دیواری توسط نوجوانان در لحظاتی که اهالی رسانه در این کتابخانه حضور دارند، نشانی از پویایی فعالان این کتابخانه است، حس خوب بودن با «یار مهربان» دقایقی هر چند کم در کتابخانه‌های عمومی شهرستان به ویژه در روستا در هم‌نشینی با کتاب و اهالی کتاب در وجودمان بار دیگر جوانه زد؛ گویی هنوز کتاب و میز و صندلی به یاد دوران‌ تحصیل از کودکی ما را فرا می‌خواند؛

« من یار مهربانم، دانا و خوش‌زبانم، گویم سخن فراوان با آنکه بی‌زبانم پندت دهم فراوان من یار پندانم و….. . » یادش بخیر..

 

هفته کتاب و کتابخوانی بر همه کتابداران و مشتاق به مطالعه مبارک باد.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار