موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209250
۲۳ آبان ۱۳۹۸

توجه به تئاتر کودک و نوجوان توجه به تعالی فردای جامعه است

نمایشنامه‌نویس نام‌آشنا در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر توجه به جایگاه و اهمیت کودکان برای ارائه بهترین آثار نمایشی به آنها و در حقیقت توجه به فردای کشور گفت: در نهایت همین کودکان و نوجوانان در آینده طلایه‌دار و آینده‌ساز کشور هستند.

به گزارش کودک پرس ، سیدحسین فدایی‌حسین گفت: تئاتر کودک و نوجوان بستری انکارنشدنی برای کشف، شهود و کسب تجربه‌های مختلف به واسطه هنر نمایش و انتقال آن به مخاطبان هدف خود؛ یعنی کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود. درست بر همین اساس است که در کشورهای توسعه‌یافته از این گونه نمایشی بیشترین بهره را در زمینه آموزش، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان چه در حوزه علمی و چه در حوزه های اجتماعی و فردی میبرند.

سهم تئاتر در آموزش دروس در کشورهای توسعه یافته

وی ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان در مدارس کشورهای توسعه‌یافته بالاترین سهم را در مساله آموزش و انتقال مسائل درسی به خود اختصاص داده است؛ زیرا ذهن ماجراجو، کنجکاو و پرسشگر کودکان و نوجوانان به محض ارتباط خشک و یک‌سویه در درک مفاهیم علمی و آموزشی به‌سرعت خسته می‌شود.

نویسنده نمایشنامه میزان برای گروه سنی نوجوان یادآور شد: اما تلفیق این دست از مباحث با جهان آمیخته با بازی، تخیل و جذابیت های هنر نمایش به کودکان نوجوانان کمک می‌کند تا دانش آموزان همسو با معلمان خود در کنار بهره مندی از انرژی بالا و ظرفیت های موجود در تئاتر کودکان و نوجوان علاوه بر آموزش و یادگیری دروس علمی، با مباحث موثر در رشد زندگی شخصی و اجتماعی‌شان بیشتر آشنا شوند.

توجه به نقش درمانگر تئاتر کودک و نوجوان

به گفته فدایی‌حسین استفاده از ابزار تئاتر هرچند در نگاه آموزشی در مدارس ارزش بسیار بالایی دارد؛ اما این شیوه تولید آثار نمایشی نباید به هیچ وجه جایگزین تولید تئاترهای خاص گروه سنی کودک و نوجوان با حضور عوامل حرفه‌ای برای اجرا در سالن ها و تماشاخانه ها شود. زیرا مفاهیمی چون آموزش یا سرگرمی و تفریح به عنوان تنها مضامین مورد انتظار از تولید آثار نمایشی به شمار نمی روند.

در بسیاری موارد نمایش های کودک و نوجوان می توانند در زمینه درمان حالات روحی، ارتقای سطح اعتماد به نفس، کمک به بهبود تکلم، غلبه بر ترس های کودکان و نوجوانان و مواردی از این دست استفاده شوند. این درست همان مواردی است که در تولید آثار کودک و نوجوان در کشور ما به آن توجه نمی‌شود و هنرمندان این عرصه تنها به تفریح یا در بهترین حالت به آموزش مباحث درسی و علمی در روند تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان اهمیت می‌دهند.

نقدی بر دیدگاه نادرست برخی از مسئولان و هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان

نویسنده نمایشنامه مروارید گفت: یکی از باورهای نادرست برخی مسئولان و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر کودک و نوجوان اتکا بر این مفهوم است که تولید آثار نمایشی برای گروه سنی کودک و نوجوان چون برای بچه هاست، مهم نیست و نادیده گرفتن جایگاه و اهمیت کودکان در ارائه بهترین آثار و سَرسَری گرفتن این اتفاق در حقیقت به معنای نادیده گرفتن فردای کشور است.

 در نهایت همین کودکان و نوجوانان قرار است در آینده طلایه دار و آینده ساز کشور باشند. به همین سرمایه گذاری و ارتقادادن مستمر استانداردهای کیفی تولید آثار تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند در تضمین سلامت روانی و فرهنگی جامعه نقش مهمی داشته باشند.

چرا کودکان به تئاتر مخصوص خود نیاز دارند؟

به گفته فدایی‌حسین یکی از اصلی‌ترین پرسش های هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر برای کودک و نوجوان به محض توجه و تمرکز بر این حوزه و یا تولید و اجرای آثار نمایشی برای این گروه از مخاطبان هدف باید از خود بپرسند این است که چرا کودکان به تئاتر مخصوص خود نیاز دارند؟ پاسخ دادن به این پرسش می‌تواند مهمترین مولفه برای ارتقای کیفیت آثار تئاتری برای کودکان و نوجوانان باشد تا این گروه سنی بتوانند همسو با خواست، نیاز و مطالبه ذهنی‌شان این بار به واسطه اسباب هنری مانند تئاتر، جهان ها و دیدگاه های جدید را کشف کنند و هیجان و تخیل خود را پاسخی در خور دهند.

وی تصریح کرد: تولید و اجرای تئاتر با کیفیت نشان‌دهنده جامعه متمدن از نظر فرهنگی و اجتماعی است؛ زیرا جامعه ای که به کودکان و آینده‌سازان خود بیشترین بها را می دهد قطعا در آینده از قدرتمندترین جوامع در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و حتی سیاسی خواهد بود.

 

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار کودک، تئاتر، طبیعت از ۱۶ تا ۲۱ آبان ۱۳۹۸ در همدان برگزار شد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار