موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
19732
۲۱ تیر ۱۳۹۶

دردسرهای تهیه بلیط در یک جشنواره پرمخاطب

به دلیل این که امسال تاریخ جشنواره تغییر کرد و مدارس تعطیل بودند، نمی‌توانستیم تخمین بزنیم چه تعداد دانش آموز به سینماها می‌آیند، بلیت بیشتری منتشر کردیم. سال‌های قبل جشنواره هنگام فعالیت مدارس آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل این که از مدارس برای دیدن فیلم‌ها نمی‌آمدند، به همین خاطر بن بیشتری منتشر کردیم تا بچه‌ها با خانواده‌هایشان به سینما بیایند.

به گزارش کودک پرس، سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های فیلم کودک چند سال اخیر بود، به یاد آوردن سالن‌های سینمای دو سال پیش این جشنواره که برخی فیلم‌ها با دو تا سه نفر روی پرده می‌رفت، کار مشکلی نیست؛ در مقابل امسال پر شدن اکثر سانس ها و برگزار شدن 75 سانس فوق العاده نوید تغییرات فاحشی را نسبت به سال‌های گذشته می‌داد.

در پردیس سینمایی چهارباغ عصر چهارشنبه اعلام شد که تمامی بلیت های چهارشنبه و پنج شنبه فروخته شده است. حین نمایش برخی فیلم‌ها روی پله‌ها نیز پر می‌شد و مسئولان گیشه حتی از بلیت دادن به خبرنگاران به خاطر پر بودن کامل سالن امتناع می‌کردند.

یکی از دلایلی که نقش مسلم و غیر قابل انکاری در پر شدن این چنینی سالن‌های سینما داشت، پخش بن‌های رایگانی بود که طبق توافق جشنواره و شهرداری اصفهان انجام شد و ادارات فرهنگی و دولتی سهمیه خاصی از آن داشتند و بنا به گفته‌های حسینعلی شهیدی، دبیر اجرایی جشنواره، تعداد این بن‌ها 2 تا 3 برابر ظرفیت سینماها بوده است. در طول روزهای جشنواره دیده می‌شد که این بن‌ها میز گیشه را پر کرده‌اند و طبق مشاهدات خبرنگاران برخی افراد تعداد زیادی بن در اختیار داشتند، برای مثال ممکن بود یک نفر حدود 26 بلیت با این بن‌ها تهیه کند.

علاوه بر نقدی که به کمیت بن‌های منتشر شده وارد است، این فرآیند امکان ایجاد بازار سیاه در ایام جشنواره را افزایش می‌داد و به خصوص در هنگام پر شدن سالن‌ها، والدینی که تمایلی به شنیدن سخنانی مانند “پس برای چی منو تا این جا کشوندی؟” از سوی کودکان خود نداشتند، اقدام به خرید بلیت از فروشندگان غیر مجاز می‌کردند. اکثر این خانواده‌ها بن در اختیار داشتند و می‌توانستند بلیت را به صورت رایگان تهیه کنند و حتی در صورت در اختیار نداشتن بن رایگان با خرید بلیت از ربات جشنواره می‌توانستند 30 درصد تخفیف بگیرند در صورتی که طبق گفته یکی از شاهدان بلیت های موجود در بازار سیاه بین 4 تا 5 هزار تومان قیمت داشت.

با وجود شمار زیاد بن های رایگان توزیع شده بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، بازار سیاه فروش بلیت در مقابل برخی از سینماها وجود داشت. در مقابل یکی از سینماها بلیت فروش‌های خارج از گیشه که در کمال تعجب در مقابل عوامل سینما با تعداد زیادی بلیت و حتی رول نصفه بلیت (!) به خانواده‌ها بلیت می‌فروشند، پس از کمی پرس و جو محل را ترک می‌کنند! سوالی که به وجود می‌آید این است که رول بلیت چگونه از گیشه خارج شده است؟

سید مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان معتقد است، سینما داران تنها سالن‌ها را در اختیار جشنواره قرار داده‌اند و متولیان جشنواره مسئولیت برگزاری آن را داشته‌اند.

او با بیان این که گزارشی در رابطه با وجود بازار سیاه در سینماهای جشنواره به این سازمان سینمایی نرسیده است، گفت: در مقایسه با سال‌های گذشته استقبال از فیلم‌های جشنواره خارق العاده بوده است، حتی اگر بن‌ها را کنار بگذاریم حجم فروش بلیت رکورد خوبی را ثبت کرده است. شلوغ بودن سینماها ممکن است باعث شده باشد به عده‌ای بلیت نرسد، اما گزارشی مبنی بر بازار سیاه بلیت فروشی جلوی سینماها نداشته‌ایم.

حسینی در پاسخ به این سوال که در صورت وجود بازار سیاه چه کسی مسئولیت برخورد با فروشندگان غیر مجاز را داشته است؟ خاطرنشان کرد: عوامل سینما می‌توانسته‌اند تذکر دهند، اما اختیار برخورد نداشته‌اند، در واقع مسئولان سینما تنها سالن‌ها را در اختیار جشنواره قرار داده‌اند و جشنواره متولی برگزاری آن بوده است و در صورت به وجود آمدن مشکل متولیان جشنواره باید با آن برخورد می‌کردند.

حسینعلی شهیدی، دبیر اجرایی جشنواره، با بیان این که هیچ گزارشی از فروش بلیت در بازار سیاه دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: در جشنواره‌ها و برنامه‌های بزرگ احتمال رخ دادن تخلف وجود دارد، حتی در مسابقات فوتبال نیز عده‌ای از طریق اینترنت بلیت خریداری می‌کنند و در ورودی ورزشگاه‌ها با قیمت بالاتر می‌فروشند، اما در صورت وجود چنین اتفاقی باید پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت وجود چنین اتفاقی مسئولیت برخورد با سینماها بوده است یا جشنواره؟ گفت: به نظر من با هیچ کدام. ما تمام تلاشمان را کردیم که چنین اتفاقاتی نیفتد، ما کار خودمان را کردیم، بلیت فروش هم کار خودش را کرده است، خود شهروندان باید این فرهنگ را داشته باشند که از بازار سیاه بلیت خریداری نکنند اما در صورتی که عوامل سینما شاهد فروش بلیت خارج از گیشه بوده‌اند 100 درصد باید با آن برخورد می‌کردند.

شهیدی در رابطه با تعداد زیاد بن‌های منتشر شده، گفت: به دلیل این که امسال تاریخ جشنواره تغییر کرد و مدارس تعطیل بودند، نمی‌توانستیم تخمین بزنیم چه تعداد دانش آموز به سینماها می‌آیند، بلیت بیشتری منتشر کردیم. سال‌های قبل جشنواره هنگام فعالیت مدارس آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل این که از مدارس برای دیدن فیلم‌ها نمی‌آمدند، به همین خاطر بن بیشتری منتشر کردیم تا بچه‌ها با خانواده‌هایشان به سینما بیایند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار