191521
۱۵ دی ۱۳۹۷
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

بنیاد فارابی در حمایت از سینمای کودک و نوجوان حرف اول را می‌زند

علیرضا تابش گفت: تهیه کنندگان تمایلی به سرمایه‌گذاری در سینمای کودک ندارند، اما بنیاد فارابی در این زمینه پیشگام است.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره اهمیت سینمای کودک و اقدامات انجام شده به خصوص در یکسال اخیر گفت: در حوزه حمایت از سینمای کودک و نوجوان، بنیاد سینمایی فارابی حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوا برای کودکان بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشورمان در محدوده‌ سنی زیر ۱۸ سال قرار دارند که رقم بزرگی از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود و بیانگر اهمیت سرمایه‌گذاری در برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان است.

تابش «حق آموزش» و «حق تفریح» را از جمله حقوق کودکان دانست و تصریح کرد: سینما در هردو زمینه سهم بسزایی دارد. طی دو دهه گذشته با فاصله گرفتن از سال‌های پررونق سینمای کودک، تهیه کنندگان اقبال چندانی برای سرمایه گذاری در حوزه سینمایی کودک از خود نشان نداده‌اند، اما بنیاد سینمایی فارابی همواره در این سال‌ها یکی از بزرگترین حامیان سینمای کودک و نوجوان بوده است و به جرات می‌توان گفت: بنیاد فارابی در حمایت از سینمای کودک پیشگام است و حرف اول را می‌زند.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دلگرمی پدیدآورندگان آثار هنری برای کودکان را با اهمیت دانست و ادامه داد: کامل نبودن چرخه تولید در سینمای کودک با عدم اکران آثار ساخته شده، علت دلسردی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان طی این سال‌ها بوده است.

تابش در تشریح عملکرد بنیاد فارابی در حمایت از سینمای کودک و نوجوان افزود: از ۴ سال پیش بنیاد سینمای فارابی با تشکیل کارگروه اکران، ذیل شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک اقدام به بازبینی آثار اکران نشده و موجود در آرشیو بنیاد سینمایی فارابی کرد و از آن میان تعدادی را مناسب اکران، برخی را برای نمایش در تلویزیون، تعدادی برای نمایش خانگی و گروهی را هم برای نمایش در مدارس دسته بندی کرد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با شورای صنفی اکران مبنی بر نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در سینما‌ها گفت:اقدامات جدی‌تر و عملی‌تر با هدف بهبود اکران آثار کودک طی یک سال گذشته شدت بیشتری گرفته که خوشبختانه امروز می‌بینیم در سبد اکران فیلم‌ها، ژانر کودک هم وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند فرزندانشان را در هر فصل از اکران برای تماشای فیلم‌های کودکان و نوجوانان به سینما ببرند.

 

مدیرعامل بنیاد فارابی به یکی دیگر از این اقدامات در عرصه اکران فیلم‌های کودک اشاره کرد و گفت:راه اندازی «سامانه اردویی مدارس» و اکران فیلم‌های کودک در سانس صبح سینما‌های تهران سبب شد دانش آموزان به سهولت در سینما‌ها فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. به این منظور جلساتی میان تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان برگزار شده است و نتایج خوبی نیز داشته، اما این سامانه در حال حاضر تنها در تهران فعال است که امیدواریم در سراسر کشور گسترده شود.

تابش با اشاره به تخصصی بودن پخش آثار کودک و نوجوان گفت: برای اکران فیلم‌های کودک به دنبال توانمندسازی پخش‌کننده‌های تخصصی این حوزه هستیم و با چند پخش‌کننده بخش خصوصی هم رایزنی شده؛ اخیرا یکی از فعالان این حوزه مسئولیت این کار را به عهده گرفته و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به اهمیت ظرفیت جشنواره‌ها در معرفی و رونق فیلم‌های کودک تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به برگزاری جشنواره ملی فجر، باید به طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» نیز اشاره کنم که سال گذشته در سراسر کشور با شور و استقبال کودکان اجرا شد. طرح سیمرغ و پروانه ها، بهانه‌ای برای نمایش گزیده آثار سینمای کودک همزمان با ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر بود که هرچند در تهران با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا روبه رو شد، اما همان مختصر نیز بسیار مورد استقبال کودکان پایتخت قرار گرفت. امیدواریم که در جشنواره ۳۷ فیلم فجر نیز شاهد این بخش باشیم.

 

تابش در ادامه افزود: بنیاد سینمایی فارابی با جدیت تصمیم به رونق سینمای کودک دارد و دراین زمینه اقدامات دیگری نیز انجام داده که تشکیل کارگروه توسعه روش‌های نوین تولید فیلم یکی دیگر از این اقدامات است.

مدیرعامل بنیاد فارابی از تشکیل این کارگروه برای شناسایی نیرو‌های توانمند در حوزه فناوری‌های نوین همچون VFX و CGI خبر داد و گفت: سینمای کودک جهان به سرعت در زمینه جلوه‌های بصری پیشرفت کرده بطوریکه نه تنها کودکان و نوجوانان بلکه بزرگسالان را هم شیفته خود کرده است، پس سینمای ما چاره‌ای جز برداشتن گام‌های بلند در این زمنیه ندارد تا نگاه کودکانمان را به سوی آثار ایرانی برگرداند.

وی حمایت از تولید محتوای ارزشمند برای کودکان در سینما را با اهمیت دانست و گفت: شورای تخصصی فیلمنامه کودک در دی ماه سال گذشته شکل گرفته و طی یکسال گذشته بالغ بر ۱۰۰ طرح و فیلمنامه را بررسی کرده است، در کنار بررسی آثار رسیده، این شورا برای رونق سینمای کودک با تعدادی از سینماگرانی که کمتر در این حوزه فعالیت داشته اند پیشنهاد همکاری داده است که خوشبختانه چند تن از فیلمسازان خوب کشورمان این درخواست را پاسخ داده اند و ان شاءالله سال آینده شاهد تولید و نمایش این آثار خواهیم بود.

 

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی حمایت از سینمای کودک را راهبرد اصلی بنیاد سینمایی فارابی دانست و گفت: طی یک سال گذشته از تولید ۹ فیلم کودک و نوجوان حمایت شده که این حمایت هم بیشتر با مشارکت در ساخت بوده است و بسیاری‌ ازاین آثار آماده نمایش هستند.دو  فیلم‌ امسال اکران شده اند و برخی از این فیلم‌ها در مراحل فنی پس از تولید هستند. این آثار در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در شهریور امسال در اصفهان برگزار شد؛ حضور داشتند و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.

تابش توجه جدی به گروه سنی نوجوانان را لازم دانست و افزود: المپیاد فیلمسازی نوجوانان یکی از بخش‌هایی است که طی دو دوره گذشته جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان به همت بنیاد سینمایی فارابی و با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران در کنار آن برگزار شده است. المپیاد فیلمسازی فرصتی است برای نوجوانان سراسر کشور تا استعداد خود را در زمینه فیلمسازی و فیلمنامه نویسی بسنجند و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور پر رنگ و پر درخشش نوجوانان خلاق در عرصه سینمای کشورمان باشیم.

 

مزایای جشنواره کودک آنلاین برای کودکان امروزی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با استقبال از برگزاری نخستین جشنواره کودک آنلاین گفت: از اقدامات اخیر بنیاد سینمایی فارابی در زمینه سینمای کودک، حمایت از برگزاری جشنواره کودک آنلاین است که حامی اصلی برگزاری آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

تابش گفت: با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در میان کودکان و نوجوانان کشور بسیار بالاست، جشنواره کودک آنلاین با هدف نمایش «فیلم‌های کوتاه» و «وب سری» در بستر اینترنت سعی دارد برای کودکان ایران، محتوای فرهنگی بومی تولید و منتشر کند که در این راستا بنیاد سینمایی فارابی از همه سینماگران، تهیه‌کنندگان، ایده‌پردازان و فیلمنامه‌نویسان سینمای کودک دعوت به همکاری می‌کند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار