موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
189422
۲۷ آذر ۱۳۹۷
یک پژوهشگر شاهنامه‌خوان مطرح کرد؛

لزوم تحول در ساختار شاهنامه‌خوانی کلاسیک

یک پژوهشگر حوزه شاهنامه‌خوانی از دیار بختیاری، در صدد است نخستین انجمن آموزشی مهربانوان و مهربانان کودک و نوجوان را با هدف پاسداشت رنج فردوسی به شیوه نوین در شاهنامه‌خوانی، پایه‌گذاری کند.

به گزارش کودک پرس ، زهرا شب کوهی نویسنده و شاعر تا کنون آثاری چون دا بی کوچیر (مجموعه شعر بختیاری)، نمایشنامه خانه ابرها 2، شهر غزل، نگاهی به سه اثر صادق هدایت، پژوهش‌هایی با موضوع آسیب‌های بدنی و جسمی در جنگ‌های شاهنامه، نوستالژی در شعر بختیاری و بانوان شعر و ادب بختیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

شب‌کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در اهواز می‌گوید: با توجه به تکنولوژی جدید و شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندی و گرایش کودکان به فرهنگ غرب و فانتزی‌های آن بیشتر می‌شود؛ این در حالی است که شاهنامه فردوسی گنجینه‌ای ارزشمند از ادبیات حماسی است که باید با ساختار جدید آموزشی از روش ساده و کلاسیک آن خارج شود.

وی می‌افزاید: آموزش شاهنامه خوانی به دو شکل خوانش شاهنامه و نقالی از دیرباز وجود داشته است که در روش شاهنامه خوانی، با ریتم خاص، آهنگین و حرکات دست و سر اجرا می‌شود اما در نقالی، ابیات به صورت نثر و در لابه‌لای بیت استفاده می‌شود. هرچند در حال حاضر نقالی‌خوانی کم رنگ شده و تنها در مناسبت‌های خانوادگی چون شب یلدا و.. کاربرد دارد.

مدیر موسسه فرهنگی گلچین دیار بختیاری با اشاره به نقش انجمن مهربانان کودک در آموزش جدید شاهنامه‌خوانی ادامه می‌دهد: در آموزش جدید تلاش ما بر این است که ساختار و شیوه اجرای شاهنامه‌خوانی از روش سنتی آن بیرون آمده و با تشکیل گروهی 16 نفره با ترکیب موسیقی‌های اقوام خوزستان (عرب، بختیاری، شوشتری و…) لباس‌های محلی، داستان نویسی، پردازش داستان‌های شاهنامه به صورت نمایشی تلفیقی از نقالی و شاهنامه در قالب طنز فضایی جذاب و شاد برای کودکان ایجاد کنیم.

شب‌کوهی، پژوهشگری در پیام‌های شاهنامه با شناسایی واژه‌های اصیل فارسی، ضرب المثل‌ها، تصویر زنان در شاهنامه، پندهای اخلاقی، علم دستور در شاهنامه را از دیگر آموزش‌های این انجمن عنوان می‌کند و می‌افزاید: روش حفظ ابیات به این صورت است که دو گروه 8 نفره پسر و دختر بر اساس 32 حرف الفبا ابیات شاهنامه از حرف اول بین آنها تقسیم می‌شود و در نهایت کودکان با معانی اشعار هم آشنا شده و هر نفر بیت‌های گروهش را حفظ می‌کند.

این پژوهشگر خوزستانی کاربرد شورانگیزی‌های مولانا، خیام و حافظ را در روش نوین شاهنامه‌خوانی از دیگر ابزار خلاق می‌داند که در این فرآیند کودکان علاوه براثر فردوسی با جان‌مایه‌های اشعار شاعران دیگر نیز آشنا می‌شوند.

شب‌کوهی منبع آموزشی را کتاب خلاصه‌ای از شاهنامه دکتر سجاد آیدینلو ذکر می‌کند که به گفته وی، جامع‌ترین کتاب با بیش از 7600 بیت است.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار