موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
188853
۲۲ آذر ۱۳۹۷
به مناسبت ۱۱ دسامبر روز جهانی کودک و تلویزیون؛

جعبه جادویی؛ از سرگرمی تا آموزش

۱۱ دسامبر روز جهانی کودک و تلویزیون، یادآور پیوند میان این جعبه جادویی با آموزش و سرگرم‌سازی کودکان است و نشان از اهمیت توجه به کارکردهای مثبت تلویزیون برای تعلیم و تربیت نسل‌ها دارد.

به گزارش کودک پرس ، روز جهانی کودک و تلویزیون، تلاشی برای ایجاد ارتباط مثبت میان کودکان جهان با این جعبه جادویی و بستری برای پیوند سازنده این دو با هم است.
این روزها رسانه هایی چون تلویزیون، رادیو و دیگر وسایل ارتباط جمعی، در کنار بعد سرگرم کنندگی خود نقش مهم و تعیین کننده ‏ای در تعلیم و تربیت گروه های مختلف جامعه و آموزش نسل ها دارند. در این میان، تلویزیون به عنوان رسانه‏ ای دیداری و شنیداری، با حضور پر رنگ خود در خانه ‏ها، تاثیر بسزایی بر افکار عمومی به ویژه کودکان و نوجوانان می‏‌گذارد.
با حضور جعبه جادویی در میان خانواده ها، خانه دیگر تنها جایی برای استراحت نیست و می تواند محلی باشد که بیش از گذشته از دریچه جادویی تلویزیون در آن آموخت و به داده های فرهنگی دست یافت.
اینجاست که اهمیت توجه به تولیدات تلویزیونی نمایان می شود. از آنجا که جامعه به ویژه کودکان تأثیر قابل توجهی از تلویزیون می‏‌گیرند و این رسانه می تواند نفوذ بلامنازعی بر افکار کودکان داشته باشد، آنچه در قالب داده رسانه ای به کودکان منتقل می شود، نیازمند انتخاب آگاهانه و توجه بسیار است.

به طور کلی افزایش آگاهی کودکان در زمینه ‌‏های گوناگون از جمله ارتباطاتِ فردی و اجتماعی و آموزش رفتار انسانی و قانونمدار به کودکان مهم ترین رسالت تلویزیون در زمینه برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان است. تلویزیون با نمایش صفات نیک انسانی مانند مهربانی، گذشت، سخاوت، دوستی، مثبت اندیشی، پشتکار، مسوولیت پذیری و داشتن هدف در زندگی و تقبیح رفتارهای ناپسند در قالب برنامه های جذاب و دیدنی می تواند گام مهمی در مسیر جامعه پذیری و آموزش درست نسل ها بردارد.

بی شک کم توجهی سیاستگذاران و برنامه سازان تلویزیونی و حاکم بودن نگاه های فردی و سلیقه ای در تلویزیون، نقش مثبت این رسانه را تحت تاثیر قرار داده و کارکرد این جعبه جادویی را دچار سویه های منفی می سازد. چنین اتفاقی بی تردید از یک سو کارکرد رسانه را ضدفرهنگ می سازد و از سوی دیگر از گرایش جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان به برقراری ارتباط با تلویزیون می کاهد. از این منظر تلاش برای پیوند هر چه بیشتر و عمیق تر میان تلویزیون با اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان رسالتی است که بر دوش این نهاد مهم رسانه ای قرار دارد. از آنجا که کودکان و نوجوانان از برنامه های تلویزیونی الگوپذیری دارند، متولیان و تهیه ‏‌کنندگان تلویزیون همواره باید نسبت به تاثیر تولیدات خود بر ناخودآگاه این گروه سنی آگاه باشند و در تولید هر برنامه ای گام نخست را کسب آگاهی با تحقیق و پژوهش قرار دهند؛ چراکه کودکان و نوجوانان آینده سازان این سرزمین هستند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار