188439
۱۹ آذر ۱۳۹۷
در گفت‌وگویی مطرح شد:

۷۰درصد کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان وبلوچستان دخترند/ کودکان حواشی شهر‌ها بیشترین بازماندگان

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه طبق آمار سال گذشته ، ۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد گفت: با تلاش اداره کل آموزش و پرورش این آمار کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش کودک پرس ، علی مرادی با اشاره به حوزه جغرافیایی گسترده ادارات آموزش و پرورش استان از مدیران مدارس هر منطقه خواست خانه به خانه رفته و بی‌سوادها و کودکان در سن تحصیل را شناسایی کنند.

وی افزود: برای روند بهتر شناسایی این کودکان از ادارات مرکزی بهداشت، بهزیستی، کمیته امداد و همه نهادهایی که می‌توانند در این امر ما را یاری کنند کمک و همکاری خواسته‌ایم به طور مثال اداره بهزیستی به خانواده‌ها اعلام کرده اگر فرزند بی‌سوادی در خانه‌ای باشد به آنها هیچ کمک و خدماتی  از سوی این اداره ارائه نمی‌‌شود. با این روش توانسته‌ایم امسال حدود 51 هزار کودک را  که در سن تحصیل هستند به کلاس‌های درس بفرستیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون 740 هزار دانش آموز در حال تحصیل در سطح استان وجود دارد که سال گذشته 690 هزار نفر بودند و این آمار نشان می‌دهد که با تلاش فوق‌العاده‌ای از سوی آموزش و پرورش این اقدام افزایش داشته است.

 

بیشترین کودکان بی‌سواد در حاشیه زاهدان

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این که بیشترین کودکان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر زاهدان است افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ اداره کل آموزش و پرورش استان و معاون آموزش و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، این سازمان تاکنون 40 نقطه از شهرستان زاهدان را  که قابلیت مدرسه شدن دارند شناسایی کرده  تا آموزش و پرورش آنها را تجهیز و برای کودکان بازمانده از تحصیل  آماده کند که تاکنون 23 مورد تجهیز شده و 4000 کودک نیز در این مدارس  مشغول تحصیل هستند.

وی از عمده دلایل حاشیه نشینی‌های استان را در شهرستان‌های زاهدان، چابهار و ایرانشهر خشکسالی‌های پی در پی این استان عنوان کرد و ادامه داد: این حاشیه‌نشینی در طول سه اخیر خیلی افزایش داشته به خصوص در شهرستان زاهدان چرا که 21 سالی می‌شود خشکسالی در این استان حاکم شده و تمامی چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها را خشکانده است و افرادی که در روستاها به کار کشاورزی و کارگری مشغول بودند هم‌اکنون بیکار شده و به امید دست یابی به شغل به حاشیه شهرهای بزرگ روی آوردند و همین امر باعث جدایی کودکانشان از مدرسه و تحصیل شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون با تلاش‌های فراوان اداره کل آموزش و پرورش 55 هزار کودک بازمانده از تحصیل  به رغم تمامی کمبودها و مشکلات برای ادامه تحصیل روانه مدرسه شده‌اند و این تلاش‌ها برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و به موازات این اقدام اداره سوادآموزی استان نیز  افرادی را از سن 10 تا 49 سال  تحت پوشش دارد.  زیرا  کودکی  که 10 ساله است  نمی‌تواند سر کلاس درس پایه اول بنشیند و باید در کلاس‌های سوادآموزی حضور پیدا کند.

 

70درصد کودکان بازمانده از تحصیل دختر هستند

مرادی عنوان کرد: 70 درصد کودکان بازماندگان از تحصیل دختر هستند و دلایلی از جمله فقر مالی خانواده‌ها، مشکلات فرهنگی از جمله بیسوادی پدر و مادر، عدم اهمیت تحصیل برای کودکان، تعدد ازدواج‌های پدر خانواده، کودکان بدسرپرست و کودکان کار به معنای واقعی در این استان وجود دارد به طور مثال مادر این کودکان همسر دوم یا سوم پدر خانواده است که پدر با ازدواج مجدد آنها را به حال خود رها کرده و زنی که نه درآمدزایی دارد و نه سرپرستی مجبور است کودکانش را در همان سن ابتدایی به کار وادارد که بتواند مایحتاج روزانه زندگی اش را برطرف کند.

وی گفت: این استان بجای پیشرفت مدام در حال پسرفت است و با توجه به مرزی بودن استان ما همیشه شاهد گرفتاری‌های امنیتی در استان هستیم و ریشه همه  این مشکلات عدم آگاهی و جهل است به طور مثال افرادی که انتحاری به کمر می‌بندند آنهایی هستند که اصلا نمی‌دانند مدرسه و درس خواندن چیست.

 

مرادی با اشاره به اینکه سال 92، 530 هزار دانش‌آموز داشته‌ایم اما اکنون به 740 هزار نفر رسیده‌است، ادامه داد: در حال حاضر حوزه‌های علمیه اهل سنت در حاشیه زاهدان هم در این خصوص  با اداره آموزش و پرورش همکاری دارد و برخی از کلاس‌های درسی  ما در آنجا و توسط معلمان خودمان  تعلیم داده‌ می شوند.

 

 

 

 

منبع: ایلنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار