188272
۱۸ آذر ۱۳۹۷

یک سینما و کلی مخاطب / افتتاح نخستین سینمای کودک کشور اولین گام به سوی تربیت بصری

کودکان آسیب پذیر‌ترین گروه جامعه انسانی و نخستین کسانی هستند که در معرض هجوم مستقیم انواع ناگواری ها، فشار‌ها و مشکلات ناشی از زندگی بزرگتر‌ها قرارگرفته و آن را تحمل می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، دین اسلام بیش از مکاتب دیگر برای کودکان، این گروه آسیب پذیر جامعه، حقوق قائل شده است، چراکه با رعایت این حقوق آینده کشور با وجود انسان‌های شایسته تضمین خواهد شد و با تربیت کودکان با نشاط آینده کشور درخشان‌تر خواهد بود.

متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که فرهنگ و هنر نقش مهمی در رشد وکامل وتربیت کودکان ایفا می‌کند.

سینما بعنوان بخشی از فرهنگ و یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، ساختار زندگی، چگونگی برقراری ارتباط درون گروهی و برون گروهی تاثیر گذار است.

در این راستا، قدمی بزرگ برای بارورکردن فرهنگ بصری کودکان در مشهد رقم خورد که نخستین گام در کشور و در پردیس سینمایی اطلس مشهد بوده است.

این اتفاق با افتتاح نخستین سینمای کودک در ایران مورد توجه قرار گرفت و در آیین افتتاحیه آن سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از افتتاح اولین سالن اختصاصی ویژه کودکان گفت: تخصصی شدن سینما‌ها اتفاق بسیار مثبتی در حوزه فرهنگی است.

وی ادامه داد: اینکه پردیس سینمایی اطلس توانسته در کمتر از یک سال به رکورد پرمخاطب‌ترین سینمای شهرستان‌ها در یک روز و به میزان بالای فروش در بین سینما‌های کشور برسد، جای تقدیر دارد، خبر فعالیت پردیس سینمایی اطلس به گوش بنده رسیده بود، اما مایل بودم که از نزدیک شاهد این اتفاقات خوب در شرق کشور باشم.

یک سینما و کلی مخاطب

با شنیدن خبر افتتاح اولین سینمای مخصوص کودکان کشور در مشهد به سراغ سید جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم.

سید جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی می‌گوید: وجود حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین وجود آثار فرهنگی و باستانی فراوان در اطراف حرم و شهر مشهد باعث حضور زائران بسیار و پیروان مذاهب مختلف در شهر مشهد شده است و تمامی این شرایط باعث لزوم تأسیس سینما‌های متنوع است که پاسخگوی تمامی سلائق مخاطبان در این شهر باشد.

وی می‌افزاید: جامعه ایران جامعه جوانی است و به سرعت در حال تغییر است و همین امر باعث تحول در شیوه‌های تربیتی شده، در گذشته عوامل اصلی و تاثیر گذار در تربیت کودکان خانواده و آموزش و پرورش بود، اما امروزه خانواده و آموزش و پرورش تنها نهاد‌های واسطه‌ای هستند و رسانه‌ها و فضا‌های اجتماعی تربیت را شکل می دهند و یکی از ابزار‌های جدید رسانه سینما است.

مروارید ادامه می‌دهد: به دلیل جمعیت بالای کودکان و نوجوانان در جامعه و تأثیر این قشر در آینده درخشان کشور به عنوان منابع انسانی و قوه فکری جامعه، اولین سینمای  تخصصی کودکان در مشهد افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه در این سینما فیلم‌های مفهومی و مخصوص کودکان در محیط مناسب آن‌ها اکران می‌شود می‌گوید: سینما و فیلم به عنوان یک هنر ویژه که برآیند چندین هنر از جمله ادبیات، موسیقی و تصویرگری است شرایط را برای تعلیم و تربیت و حتی فرهنگ پذیری کودکان در قالب فیلم و نمایش فراهم می‌کند گاهی تنها یک تصویر یا یک پلان تاثیر گذار‌تر از یک کتاب است.

سینمای کودک و حضور مهد کودکی‌ها

در ادامه این گزارش، مدیر پردیس سینمایی اطلس به جزییات امکانات این سینما و چگونگی مراسم افتتاح آن می‌پردازد و می‌گوید: در مراسمی با حضور مدیران مهد‌های کودک شهر مشهد اولین سینمای کودک کشور در پردیس سینمایی اطلس معرفی و رونمایی شد.
پیام دارابی ادامه می‌دهد: در این مراسم با حضور گروه تخصصی هنر‌های صوتی آباندا ۳ قسمت کوتاه از انمیشین‌های پسر جنگل، زوتوپیا، حلقه شیر‌های نگهبان و فروزن دوبله همزمان شد.

وی می‌افزاید: از ویژگی سالن‌های اختصاصی کودکان می‌توان به طراحی اختصاصی صندلی‌ها اشاره کرد که کودک می‌تواند همراه با اسباب بازی به روی صندلی‌های راحتی مناسب سن کودکان به تماشای فیلم‌های ویژه‌ی خود بنشیند.

مدیر پردیس سینمایی اطلس بیان می‌کند: این سالن از لحاظ رنگ بندی، نور، تصویر و صدا برای استفاده هرچه جذاب‌تر کودکان از فیلم‌ها طراحی شده است، همچنین همه‌ قابلیت سینمایی اعم از صدا و تصویر سینمایی دو بعدی و سه بعدی را داراست و از برترین تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد.

دارابی می‌افزاید: سینمای کودک پردیس سینمایی اطلس قابلیت پخش بیش از ۱۰ عنوان انمیشن ۲ بعدی و ۳ بعدی در روز را داراست که کودکان میتوانند همراه با مربی خود در سالن‌های ۲۰ نفره از تماشای فیلم لذت ببرند.

کودک و والدین در سینما

افتتاح نخستین سینمای تخصصی کودکان بیشتر از خود این قشر، مورد توجه والدین قرار گرفت که با این اتفاق به دغدغه فرهنگ بصری کودکانشان پاسخی مثبت داده شده است.

یکی از والدین در خصوص افتتاح این سینما می‌گوید: افتتاح این چنین مجموعه‌های فرهنگی در مشهد لازم و ضروری است و با افتتاح این مجموعه ما به همراه فرزندان مان می‌توانیم به طور همزمان از محیط فرهنگی سینما استفاده کنیم.

یکی دیگر از والدین نیز می‌گوید: وجود چنین مرکزی در کنار سینمای بزرگسالان، ما را به یک آرامش فکری رسانده است، چون همزمان با دیدن فیلم‌های مخصوص بزرگسالان می‌دانیم که فرزندمان نیز در سالنی دیگر از فیلم‌های آموزنده مناسب سن خودش بهره می‌گیرد، قطعا با چنین اتفاقی ازین پس کارگردانان فیلم‌های کودک نیز به تولید فیلم‌های منلسب بیشتری اقدام می‌کنند.

امیدواریم شاهد مجموعه‌های فرهنگی بیشتر برای کودکان ونوجوانان در کشور باشیم و گام‌های بعدی تربیتی نیز در این زمینه بیش از پیش فعال‌تر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار