موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
188043
۱۷ آذر ۱۳۹۷
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم:

اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق دربسته نوشته شده است/ وجود نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به نظر می‌آید سند اهداف دوره‌های تحصیلی در اتاق‌های در بسته و با کنار نهادن مبانی نظری تحول نوشته شده است و نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان دارد.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی نقد و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش با عنوان سند اهداف دوره‌های تحصیلی که در کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت تعلیم و تربیت برای کشور و جامعه مشخص است و اگر بخواهیم به جامعه مطلوب برسیم، توجه به نظام تعلیم تربیت مهم است.

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت، برنامه درسی اهمیت ویژه دارد چون بعد محتوایی را تأمین می‌کند و نماد و نمود برنامه درسی، کتاب درسی است البته همه برنامه درسی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اگرچه برنامه درسی ملی به طور کامل انجام نشده است اما نویدبخش حرکت خوبی در نظام آموزشی است اما حرکت اول، اهداف است و اینکه چه توانمندی‌هایی را برای فرزندان‌مان در نظر داریم، مهم است؛ باید حساسیت در تراز پژوهشی و شخصیت‌های فرهنگی شکل بگیرد تا محتوا و اجرای برنامه درسی تابع این اهداف باشد.

 

وی اضافه کرد: از چند بعد می‌توان این اهداف را بررسی کرد اول اینکه بر مبنای دوره‌های تحصیلی و ساحت‌های شش‌گانه تبیین شده است؛ چرا در حال حاضر مبنای اهداف بر اساس ساحت‌های شش‌گانه است و باید بررسی شود چرا بر اساس حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه نیست که تبلور اهداف دوره‌های تحصیلی است و باید بر این مبنا باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیگفت: علاوه بر آن ۵ هدف کلان برنامه درسی شامل عقلانیت و تفکر، ایمان، رشد علمی و معرفتی و پرداختن به رشد اخلاقی و ارتقای توانمندی های عملی و معرفتی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در سند اهداف دوره‌های تحصیلی از سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اسم برده شده است اما از سند برنامه درسی ملی اسم برده نشده است؛ ضمن اینکه از ادبیات مبانی نظری تحول استفاده  نشده است چراکه  در آنجا بحث‌های عمیق و جدی مطرح شده است اما در اینجا بسیار محافظه کارانه و حداقلی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: در دوره اول ابتدایی در ساحت اعقادی و اخلاقی، آشنایی با آموزه‌های اخلاقی پیشوایان دینی را می خواهیم اما آیا اینکه چقدر در چارچوب رفتاری دانش‌‌آموزان تغییر ایجاد می‌شود، مهم است؟ یا در بحث سیاسی – اجتماعی هیچ اثری از ادبیات انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: در این سند، آن نگاه بلندی که به دنبال دانش‌آموز فکور و دشمن شناس باشند نمی‌بینم و تعبیر این است در اتاق‌های در بسته و با کنار نهادن مبانی نظری تحول نوشتند و نگاه تقلیل گرایانه به دانش‌‌آموزان داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: با این اهداف به عقب برمی‌گردیم و پشتوانه عمیق نمی‌بینم و اینکه با چه روشی به این اهداف رسیده‌ایم واقعا سوال است.

وی تصریح کرد: واقعا چون رئیس جمهور این سند را ابلاغ نکردند به نظرم بهتر است به چند تیم کارشناسی بدهند و بررسی مجدد شود زیرا نقطه عملیاتی شدن تحول بنیادین آموزش و پرورش، همین اهداف است. یعنی انگار سرپل خراب شده است و پیوند گفتمانی با مبانی نظریه تحول نیست و برای تمام تلاش‌های ۱۰ ساله، انقطاع گفتمانی را شاهدیم.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دوستانی که بدون توجه این سند را تصویب کردند، می‌خواهم تجدیدنظر داشته باشند و کاش در نهصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که این سند تصویب شد، تدوین کنندگان برنامه درسی ملی حضور می‌یافتند.

وی اظهار کرد: ۱۰ چرخش اساسی در مبانی نظری تحول شاهدیم اما آیا در سند اهداف دوره‌های تحصیلی شاهدیم.

در این نشست قرار بود مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و حسین احمدی استاد دانشگاه نیز حضور داشته باشند که نیامدند و پاسخ مسؤولان و بررسی کارشناسی این سند ناتمام ماند.

البته در این نشست توضیح داده شد که سند اهداف دوره‌های تحصیلی بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی بوده است و اینکه نام سند برنامه درسی ملی نیامده است به دلیل اشکالات تایپی است.

 

همچنین عنوان شد که برای  سند اهداف دوره‌های تحصیلی، کلی کار علمی انجام شده است و شایستگی محور است؛ همچنین برای نگارش اهداف برنامه درسی، ۴۷ جلسه در شورای عالی جلسه داده شد و دو سال وقت برده است؛ ضمن اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حال تهیه جزوه تبیینی آن است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار