187966
۱۵ آذر ۱۳۹۷
با بررسی آمار؛

پیدا و پنهان ماجرای دغدغه افزایش حداقل سن ازدواج در کشور+ آمار

مدتی است که بحث افزایش حداقل سن ازدواج در کشور مطرح شده است، همچنین معاون رئیس‌ جمهوری در امور زنان و خانواده نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام داشته است. اما باید دید طبق چه آمار و ارقامی این موضوع به یک ذغذغه مهم برخی اشخاص تبدیل شده است.

به گزارش کودک پرس ، سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، طی پیامی اظهار داشت که رشد طلاق در گروه سنی زیر ۲۰ سال از همه‌ گروه‌های سنی بیشتر بوده است. وی این‌گونه نوشت:

«میزان #طلاق براساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به دو سرشماری قبل، در همه گروه‌های سنی افزایش داشته و به ویژه این افزایش در گروههای سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۱۵ تا ۱۹ ساله بیشتر است… این فقط یکی از مخاطرات #ازدواج ـ کودکان است.»

 

 

بررسی ادعای معاون رئیس‌جمهوری

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که شاخص‌های اصلی طلاق نشان از پایین بودن طلاق در گروه‌های سنی مذکور دارد. بااین‌حال بررسی پیام ابتکار نشان می‌دهد که استناد وی به شاخصی است که بسیار متأثر از ساختار سنی بوده و استفاده از آن بدون استانداردسازی آمارها کاری بیهوده است.

به این معنا که تغییرات سریع در هرم جمعیتی ایران استفاده از این آمارهای خام را بلااستفاده کرده است؛ تغییرات هرم سنی جمعیت ایران و نمودار خام طلاق در گروه‌های سنی را در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید:

 

                      شکل۱: روند تغییر هرم سنی جمعیت ایران در سه سرشماری اخیر ـ منبع: مرکز آمار ایران

 

 نمودار ۱: سهم طلاق در هر گروه سنی در سه سرشماری اخیر (بدون استانداردسازی) ـ منبع: سازمان ثبت‌احوال کشور

حال برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا ساختار سنی متفاوت سه سال سرشماری نسبت به یکی از آن‌ها استاندارد شود. به این معنا که اگر در هر سه سرشماری ساختار سنی ثابت باشد نرخ خام طلاق چگونه تغییر می‌کند.

بنابراین در این گزارش هر سه سرشماری نسبت به ساختار سنی سال ۱۳۹۵ استاندارد شده و سپس آمار طلاق مقایسه می‌شود. پس از این کار مشاهده می‌شود که بیش‌ترین افزایش طلاق مربوط به ۵ گروه سنی بالای ۳۰ سال است. نمودار ۲ این امر را نشان می‌دهد:

 

    نمودار ۲: سهم طلاق استانداردشده در هر گروه سنی در سه سرشماری اخیر – منبع: سازمان ثبت‌احوال کشور

دیدگاه ابتکار مخالف مهم‌ترین شاخص ارتباط سن ازدواج و طلاق است

در ادامه لازم است به آمارهای دیگری از طلاق که نشان از پایداری ازدواج در سنین پایین دارد اشاره شود.

طبق گزارش سال ۱۳۹۶ دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور، بیش از ۳۳ درصد ازدواج‌های کشور در سنین زیر ۲۰ سال رخ می‌دهد. در مقابل ۵۰ درصد طلاق‌ها مربوط به زنانی است که در سنین بالای ۳۰ سالگی ازدواج کرده‌اند.

بررسی گزارش فوق نشان می‌دهد که نسبت طلاق به ازدواج در زنان بالای ۳۰ سال ۹ برابر زنان زیر ۲۰ سال است. این موضوع در نمودار ۳ نشان داده شده است:

 

 نمودار ۳: سهم طلاق و ازدواج در هر گروه سنی و نسبت طلاق به ازدواج در سال ۱۳۹۶   منبع: سازمان ثبت‌احوال کشور

همان‌طور که مشاهده می‌شود و آمارهای سازمان ثبت‌احوال نشان می‌دهد پایداری ازدواج در سنین پایین به اثبات رسیده است و به  ابتکار پیشنهاد می‌شود تا به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده‌ی رئیس‌جمهوری مطالعه‌ی دقیق‌تری در مبحث طلاق داشته باشند.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار