187949
۱۵ آذر ۱۳۹۷
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان خبر داد؛

غربالگری شنوایی ۵ هزار و ۴۰۰ کودک در زنجان

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان از غربالگری شنوایی ۵ هزار و ۴۰۰ کودک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، رزاق منافی اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای پیشگیری از ناشنوایی کودکان انجام می‌شود، طرح غربالگری شنوایی است.

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان با بیان اینکه تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست انجام می‌شود، تصریح کرد: این تست فقط چند دقیقه بطول می‌انجامد و هدف آن شناسایی کودکانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند تا وجود اٌفت شنوایی برای آنها معین شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی کاملا بدون خطر بوده و زمانی که کودک خواب است درست

هفت روز پس از تولد تا یک ماه انجام می‌شود، افزود: در نیمه نخست امسال 5 هزار و 400 نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته و 11 نوزاد به مراجع مربوطه معرفی شدند.

منافی با اشاره به اینکه در کشور از هر یک هزار کودک 2 تا 4 نفر مبتلا به ناشنوایی می‌شود و این آمار کشوری است، گفت: ما در زنجان دو مرکز شنوایی سنجی داریم که نسبت به غربالگری کودکان در آن اقدام می‌شود.

 

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان با بیان اینکه در هر مقطعی از زندگی ممکن است شنوایی آسیب ببیند، تصریح کرد: برای این امر نیز برنامه داریم و اگر کودک در مقطع پیش دبستانی دچار افت شنوایی شود، کاشت حلزون رایگان انجام شده که در این رابطه در شهرستان زنجان پشت نوبتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح دیگری نیز با عنوان غربالگری شنوایی سنج برای کودکان سه تا پنج سال اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این طرح در سه مرحله انجام می‌گیرد که متناسب با موارد پیش آمده اقدامات درمانی لازم انجام می‌گیرد.

منافی با اشاره به اینکه بررسی‌های شنوایی در کودکان سه تا پنج ساله به کشف، مداخله زودهنگام شنوایی منجر می‌شود، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح شناسایی مواردی است که پس از انجام غربالگری اولیه دچار مشکل شده‌اند.

 

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان گفت: اجرای این طرح در همه مهدهای کودک شهرستان زنجان در حال انجام است که بر اساس همین طرح کودکانی که مشکل شنوایی داشته باشند، شناسایی شده و به شنوایی سنج یا پزشک متخصص ارجاع می‌شوند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار