187838
۱۴ آذر ۱۳۹۷
مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس:

سالانه ۴۰ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور ثبت می‌شود

مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: هر ساله حدود ۴۰هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور ثبت می‌شود که استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم این آمار را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، سینا کلهر عصر دوشنبه در نشست بررسی «ابعاد فقهی و حقوقی طرح تحدید یا سن ازدواج» در دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در گروه سنی زیر 14 سال تاکنون در بین 40000 ازدواج 1000 مورد طلاق گزارش شده است. بیشترین مورد طلاق برای گروه سنی 25 تا 29 سال است.
وی با بیان اینکه بنیاد زندگی مشترک تفاهم است و بیشترین دلیل طلاق علاقه افراد بدون فکر و سازش با یکدیگر است، افزود: افزود: در سن پایین فرصت سازش و تفاهم وجود دارد بنابراین ایده سازش تحقق پیدا می کند.
مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس با اشاره به ماده 1041 قانون مدنی، گفت: براین اساس دختران قبل از سن 13 و پسر قبل از 15 سال با اذن والدین حق ازدواج دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح تحدید اظهار کرد: این طرح در کمیسیون زنان مجلس مطرح و در آذرماه 95 کمیسیونی در خصوص افزایش سن ازدواج تشکیل شد که شرط ازدواج با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه جایز است.

کلهر با بیان اینکه سن اساسا معیار غلطی بوده و شرایط حائز اهمیت است، تصریح کرد: مناسب ترین سن ازدواج از نگاه عموم جامعه 15 تا 19 سال است.
وی این توضیح را نیز داد که هدف اصلی اصلاح قانون مدنی ماده 1041 و طرح تحدید ، گروه سنی 13 تا 16 سال است.
مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس در رابطه با خصوصیات مثبت ازدواج در این سنین گفت: در موضوع محرومیت از تحصیل نقش ازدواج کمتر از یک درصد بوده و مهمترین عامل فقدان امکانات آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه میزان نارضایتی جنسی در این گروه برخلاف باور عموم کمتر از سایر گروه های سنی است، ادامه داد: میزان مرگ و میر بر اثر زایمان در این گروه کاهش یافته و در حد صفر است.

کلهر همچنین اظهار کرد: این گروه سنی دارای کمترین خشونت در روابط زناشویی و توانمند در اداره زندگی است.
مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس معتقد است: طبق آمار افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند دارای حداقل مشکلات هستند و از نظر جنسی و عقلی به بلوغ کامل رسیده اند بنابراین آسیبی به جامعه وارد نمی شود.
کلهر تصریح کرد: باید شرایط برای ازدواج آسان شود. اما این طرح موجب سختی ازدواج و کاهش جمعیت می شود.

**طرح تحدید مغایر با زندگی مردم است
در بخش دیگر این مراسم عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: طرح تحدید با هدف ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال با حمایت معاون زنان ریاست جمهوری تایید شد. شورای نگهبان این طرح را رد کرد و این ماده را مغایر با قوانین کشور دانست.
حامد رستمی افزود: تعیین حداقل سن شرعی در فقه و منابع شرعی خارج از مصلحت سنجی مسبوق نیست.
وی با بیان اینکه این طرح با فقه مغایرت دارد، گفت: طبق نظر فقها بلوغ عقلی شرط ازدواج نیست و با وجود بلوغ شرعی و اذن ولی و مصلحت ازدواج مشکلی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ماده 1041 قانون مدنی که 13 سال را سن مناسب ازدواج می داند، اظهار کرد: برخی از فقها بلوغ جنسی را ملاک ازدواج می دانند و بر اساس روایتی سن ازدواج 13 سال بیان شده است.
وی اظهار کرد: در فقه امامیه ازدواج بعد از بلوغ جنسی در دختران و پسران مطلقا جایز است و اگر ازدواج زیر 15 سال ممنوع شود، غیر شرعی است.

رستمی افزود: شاید در جامعه امروز دختران زودتر به بلوغ دهنی و فکری برسند که باعث بروز ازدواج های زیر 18 سال می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب تصریح کرد: مصادیق زیادی وجود دارد که ازدواج در سن کم باعث استحکام خانوادا شده و به مصلحت است.
وی تاکید کرد: نباید از طرحی که با زندگی قومی، قبیله ای و عشایری مردم در اکثر نقاط کشور در تعارض آشکار است ، حمایت شود.
رستمی همچنین در بخش دیگر با اشاره به اینکه این طرح با سیاست افزایش جمعت مغایرت دارد، افزود: طرح تحدید نقطه مقابل اصل دهم قانون اساسی که موضوع تسهیل و ترویج ازدواج آسان و رفع موانع را مطرح می کند، است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید بر تثبیت طرحی که مغایر با قانون اساسی، سیاست های کلی نظام و به نوعی غیر قانونی بوده پافشاری کرد.

رستمی با بیان اینکه این طرح موجب زیان های اجتماعی می شود، گفت: به احتمال زیاد شورای نگهبان نیز طرح را رد کرده و برای تصمیم گیری به مجمع تشخیص مصلحت واگذاری می کند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار