187816
۱۴ آذر ۱۳۹۷

ویژگی‌های نوجوان سرکش

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان عدم نظارت صحیح والدین را یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز مشکل نافرمانی و پرخاشگری نوجوان دانست و گفت: چنانچه والدین در ارایه دستورات، تنبیه و تشویق‌های نوجوان همسان نباشند در نهایت با تشدید رفتار سرکشی و نافرمانی نوجوان روبه رو می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، محسن لعلی با اشاره به اختلال سرکشی و نافرمانی در دوران نوجوانی، اظهار کرد: نوجوانی دوره رشد مهمی است و تغییرات رفتاری و خلقی قابل توجهی در نوجوان صورت می گیرد؛ بسیاری از خانواده‌ها نسبت به رفتار نوجوانان در این دوره سنی شاکی هستند.
وی اضافه کرد: یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلاتی را که خانواده ها با روانشناسان و متخصصان تعلیم وتربیت مطرح می کنند نافرمانی و سرکشی دردوران نوجوانی است.

لعلی با بیان اینکه مشکلات کودکان و نوجوانان را روانشناسان و روان پزشکان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌کنند، اضافه کرد: مشکلات درونی، مشکلاتی هستند که پیامدهای آن دیگران را در بر نمی گیرد و پیامدهای منفی آن مثل اضطراب و افسردگی بوده که مشکلات و اختلالات درونی هستند و نوجوان با آنها رو به رو می شود.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان در خصوص اختلالات رفتاری بیرونی و آشکار نوجوانان ادامه داد: اختلالات رفتاری لجبازی یا بی اعتنایی، اختلال کردار و یا بیش فعالی نوجوانان از مشکلات بیرونی در رفتار این گروه سنی است.
وی یادآور شد: برای تشخیص نوجوان نافرمان و سرکش باید ملاک‌ها و ویژگی‌هایی را برای او قائل شد. نافرمانی از دستورات والدین و اولیای مدرسه و پرخاشگری از مهم‌ترین ویژگی های یک نوجوان سرکش است.

این مدرس دوره‌های تخصصی روان شناسی معتقد است که تشخیص اختلال نافرمانی و سرکشی یک نوجوان نکته بسیار مهمی است. مهم ترین ملاک برای تشخیص این اختلال شدت و مدت و فراوانی پرخاشگری است. همه نوجوانان به طور طبیعی در این دوران به دلیل مرحله گذر نوجوانی پرخاشگری را دارند. اما اگر این نوع پرخاشگری ها تدوام پیدا کرده و شدت یابد به نوعی که عملکرد نوجوان و خانواده و اطرافیان را با مشکل و درد سر روبه رو کند این اتفاق یک عامل مرضی و پاتولوژیک شناخته می‌شود.
لعلی با تاکید به اینکه بعضی اوقات نافرمانی‌های نوجوان می‌تواند به شکل رفتارهای پنهان باشد، افزود: گوشه گیری، لجبازی و صحبت نکردن از رفتارهای پنهان نوجوانان است که این رفتارها می تواند نوجوان را از فضای خانواده دور کرده و او را به محیط دوستان سوق دهد.
این مدرس دوره‌های تخصصی روان شناسی عدم نظارت صحیح والدین را یکی از مهم ترین عوامل موثر در بروز مشکل نافرمانی و پرخاشگری نوجوان دانست و گفت: چنانچه والدین در ارایه دستورات، تنبیه و تشویق های نوجوان همسان نباشند در نهایت با تشدید رفتار سرکشی و نافرمانی نوجوان روبه رو می شوند.

وی با بیان اینکه هر چه چقدر رفتار نافرمانی و سرکشی نوجوانان گستردگی داشته باشد نیازمند مداخلات بیشتری است، افزود: باید والدین توجه کنند نافرمانی نوجوان گستردگی دارد یا فقط در خانه است. اگر این نافرمانی را در بین دوستان، مدرسه و موقعیت های دیگر بروز می دهد، حتما نیاز به مداخلات خاص روانشناختی و روانپزشکی را دارد.

نوجوانان از نصیحت متنفر هستند

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نوجوان از نصحیت کردن زیاد متنفر می شود و بایستی همیشه توجه داشت که شیوع این رفتار در نوجوانان زیاد است. اگر اختلالات رفتاری اصلاح نشود تبعات بسیار ناخوشایندی را به دنبال دارد و می تواند به صورت یک صفت پایدار و اختلال لجبازی و سلوک بروز کند که برای خانواده ها بسیار دردسرساز می شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اوقات اختلالات روانشناختی که با نافرمانی همراه بوده افسردگی است، افزود: خانواده باید بداند که آیا واقعا مشکل نوجوان آنها پرخاشگری بوده یا افسردگی است. در درمان به خانواده درمانی و مشاوره خانواده بسیار تاکید می شود به دلیل اینکه ممکن است ساختار خانواده دارای مشکلاتی باشد و پدر و مادر همسانی نداشته باشند و یا اینکه مادر خانواده روش رفتار صحیح با فرزند را نمی داند که توجه به این مورد ضروری است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان تاکید کرد: یکی از دلایل پرخاشگری و نافرمانی‌های نوجوانان به واسطه بر آورده نشدن توقعات بی جا است و اینکه آنها شرایط خانواده را درک نمی کنند و راهکارهایی به والدین در زمینه نوع برخورد صحیح با این گروه از نوجوانان پرتوقع آموزش داده می شود تا نوجوان با توجه به وجود تفاوت های فردی در خانواده ها از نظر سطح اقتصادی و اجتماعی توقعات خود را متعادل کند.

 

 

 

 

منبع:‌ ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار