موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
187813
۱۴ آذر ۱۳۹۷

سایه انحصار از ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب برداشته شد

نویسنده کودک و نوجوان گفت: با از بین رفتن انحصار حوزه ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب، فضای خوبی برای تولید فکر آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ، محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان در خصوص داستان های کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب اسلامی و از آغاز دهه شصت بود که فضای خوبی برای تولید فکر و فرهنگ آغاز شد و انحصار از حوزه ادبیات کودک و نوجوان برداشته شد.

وی افزود:قبل از انقلاب اسلامی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو ناشر خصوصی و یک ناشر مذهبی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می کردند.

میرکیانی با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان در دوران قبل از انقلاب از نظر سطح هنری پایین بود، اظهار داشت: ناشران در شهرستان به صورت پراکنده در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می کردند.پس از انقلاب به دلیل اهمیتی که کار کودک و نوجوان در کشور پیدا کرده بود مجموعه های فعال در زمینه کودک و نوجوان افزایش یافتند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از نویسندگان کودک و نوجوان در عرصه این ادبیات ظهور کردند،گفت:ناشران کودک و نوجوان در کشور گسترده شدند و انحصار کتاب های کودک و نوجوان از یک ناشر برداشته شد.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: انتشاراتی مانند امیرکبیر پیش از انقلاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می کرد اما این فعالیت کم بود و چندان گسترده نبود.

 

وی با اشاره به اینکه پس از دهه شصت ناشران وارد عرصه کودک و نوجوان شدند، بیان کرد: خانواده ها پس از دهه  شصت، برای کتاب کودک اهمیت زیادی قائل شدند. برخی کتاب ها با بن مایه های مذهبی گسترش پیدا کرد وکتاب هایی درباره استقلال طلبی ایرانیان در  حوزه کودک نوشته شد و  نگارش کتاب هایی با این موضوع به شدت رونق پیدا کرد.

میرکیانی گفت:نگارش کتاب هایی درباره  مبارزه با ظلم و اشرافی گری و برپایی عدالت در جامعه در حوزه کودک و نوجوان بسیار گسترده شد و پرداختن به داستان های دفاع مقدس و ژانرهای دفاع مقدس در آثار کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی دیده می شود.

وی با اشاره به مجلاتی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشته می شد و تاثیر این مجلات در ادبیات کودک و نوجوان آن دوره اظهار داشت: برخی ماهنامه ها مثل «بچه مدرسه » را حوزه هنری منتشر می کرد. مجموعه این مجلات و بیش از همه مجله «کیهان بچه ها» در معرفی نویسندگان، شاعران و تصویرگران در حوزه کودک و نوجوان موثر بود.

 

وی با بیان اینکه مصطفی رحماندوست از جمله کسانی بود که در مجله های کودک و نوجوان قلم می زد،گفت: وی در مجلات رشد بسیار فعال بود. از جمله مجلات دیگر در این حوزه سروش نوجوان و سوره نوجوان بود.این مجلات به دلیل قیمت پایین و فعالیت چهره های خوب کودک و نوجوان مورد استقبال قرار می گرفت و بسیاری از استعدادهای  ادبیات کودک و نوجوان در شهرستان ها کشف شد و چهره هایی موفق در زمینه ادبیات کودک و نوجوان شدند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار