187797
۱۴ آذر ۱۳۹۷

زندگی ؛ هدیه محدثه کوچولو به کودک زلزله‌زده

وقتی پزشکان اعلام کردند محدثه کوچولو دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نیست، پدر و مادرش در آن شرایط سخت و زجرآور تصمیم مهمی گرفتند. آنها برگه اهدای عضو را امضا کردند تا اعضای بدن دختر کوچک‌شان نجات بخش زندگی ۲ نفر ازجمله کودکی زلزله‌زده شود.

به گزارش کودک پرس ، روز جمعه 2آذرماه بود که محدثه 28ماهه حالش بد شد و پدر و مادرش او را به بیمارستانی در شهرستان سبزوار منتقل کردند. در شرایطی که آنها تصور می‌کردند به‌زودی همراه دخترشان به خانه بازمی‌گردند اما این اتفاق هرگز رخ نداد و بعد از گذشت چند روز اعلام شد که دختربچه 28ماهه به‌خاطر تشنج دچار ایست قلبی و به‌دنبال آن مرگ مغزی شده است.

محمد یوسف‌پناه، پدر محدثه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «دخترم از جمعه در بیمارستان بستری شد تا اینکه یکشنبه هفته گذشته به ما خبر دادند تلاش پزشکان برای نجات او نتیجه نداده و دخترم دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نیست. در آن لحظه چیزی را که می‌شنیدم، باور نمی‌کردم. من علاوه بر محدثه یک دختر هفت ساله دارم که در این چند روز مدام سراغ خواهرش را می‌گرفت و هر بار به او قول می‌دادم که محدثه به‌زودی به خانه برمی‌گردد، اما این اتفاق رخ نداد. شرایط سختی بود و نمی‌دانستم در این شرایط به مادرش چه بگویم. اما وقتی همسرم در جریان مرگ مغزی شدن دخترمان قرار گرفت و فهمید که او هرگز به زندگی برنمی‌گردد، جمله‌ای گفت که تصورش را نمی‌کردم.»

در بسیاری از پرونده‌های اهدای عضو، این پدرها هستند که همسرانشان را راضی به اهدای عضو عزیزانشان کرده‌اند اما در ماجرای محدثه این اتفاق کاملا برعکس بود. پدرش می‌گوید: «همسرم عاشق دخترش بود اما با این حال تصمیم گرفت هم برای آرامش خودش و هم اینکه مرگ دخترم بیهوده نباشد، اعضای بدن او را اهدا کند. برای همین به من گفت: باید تصمیم بگیری که حالا برای دخترت چه کار کنی؟ در حقیقت همسرم بود که مرا راضی به اهدای اعضای بدن دخترمان کرد. آنجا بود که فهمیدم قدرت و توان او خیلی بیشتر از من است و راضی شدم که برگه اهدای عضو را پر کنم.»

نجات 2بیمار
روز دوشنبه بود که پدر و مادر محدثه برگه اهدای عضو دخترشان را امضا کردند و به این ترتیب پیکر بی‌جان او برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل شد. «در آنجا با انجام آزمایش‌های تکمیلی مرگ مغزی شدن دخترم تأیید شد و اعلام کردند که کلیه‌ها و کبد او قابل پیوند است. اما کلیه‌های او کوچک بود و به همین دلیل قرار شد هر دوی آنها به یک بیمار اهدا شود.»

کودکی اهل سرپل‌ذهاب
تیم پیوند اعضای بیمارستان منتصریه فهرست بیماران نیازمند پیوند عضو را بررسی کرد و خیلی زود معلوم شد اعضای بدن محدثه قابل پیوند به زن جوانی اهل زاهدان و دختربچه‌ای پنج ساله اهل شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب است. به‌گفته دکتر ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مشهد، زن جوانی که اهل زاهدان بود، سال‌ها در صف پیوند کلیه بود و در این مدت مدام دیالیز می‌شد و شرایط بسیار سختی داشت. پس از انجام عمل پیوند، هر دو کلیه محدثه کوچولو به این زن پیوند زده شد که خوشبختانه هم‌اکنون این زن وضعیت خوبی دارد. از سوی دیگر با انجام بررسی‌ها مشخص شد که بیمار پنج ساله‌ای در شهرستان سرپل‌ذهاب نیاز فوری به پیوند کبد دارد که پس از هماهنگی‌های انجام شده، کبد محدثه نیز به بیمارستان ابوعلی سینای شیراز فرستاده شد و به این کودک خردسال پیوند زده شد.

وداع تلخ
روز گذشته و پس از گذشت چند روز از مرگ دختربچه 28ماهه، پیکر او در سبزوار به خاک سپرده شد. پدرش می‌گوید:« مراسم را زمانی برگزار کردیم که دختر دیگرم در مدرسه باشد. چون نمی‌خواستم خاطره تلخی از خواهرش در ذهنش باقی بماند. او مدام سراغ محدثه را می‌گیرد و من و مادرش با اینکه غم بزرگی در سینه داریم، اما خوشحالیم که مرگ دخترمان بیهوده نبود و امید به زندگی را به 2بیمار هدیه کرد.»

 

 

 

 

منبع: همشهری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار