موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
187791
۱۴ آذر ۱۳۹۷

پاداش شاد کردن کودک در روایتی از حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله و سلم)

حجت‌الاسلام بهشتی بر اساس روایتی از پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) به پاداش شاد کردن کودکان اشاره می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، پرورش کودک تنها پرداختن به نیازهای اولیه او مثل غذا و پوشاک و سرپناه مناسب نیست بلکه در کنار این‌ها احتیاج به مسائل عاطفی و احساسی و نیز تدارک برنامه‌های شاد از سوی والدین و یا برادران و خواهران بزرگ‌تر او دارد. متأسفانه با گسترش مشغله‌های روزانه بُعد روحی و روانی کودکان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا حدی که برخی والدین مجبورند فرزند خود را در بخشی از روز به مهد کودک‌ها بسپارند.

این موضوع حتی در آموزه‌های قرآنی ما نهفته است آن زمان که برادران یوسف(علیه‌السلام) از یعقوب نبی(علیه‌السلام) اجازه می‌خواهند وی را برای تفریح و شادی با خود ببرند. «أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ‏ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ فردا او(یوسف(علیه‌السلام)) را با ما بفرست تا [در چمن‏] بگردد و بازى کند، و ما به خوبى نگهبان او خواهیم بود». در این ماجرا یعقوب پیامبر(ص) در برابر استدلال فرزندان نسبت به نیاز یوسف به تفریح  و شادی هیچ پاسخى نداد و عملاً آن را پذیرفت، این خود دلیل بر این است که هیچ عقل سالم نمى‏‌تواند این نیاز فطرى و طبیعى را انکار کند. نکته دیگر اینکه مهم این است که سرگرمى و تفریح، «سالم» باشد وگرنه مشکلى را که حل نمى‌‏‌کند بلکه بر مشکل‌ها مى‌‏افزاید، چه بسیار تفریحات ناسالمى که روح و اعصاب انسان را چنان مى‌‏کوبد که قدرت کار و فعالیت را تا مدتى از او مى‏‌گیرد و یا لااقل بازده کار او را به حداقل مى‌‏رساند.

 

بنابراین شادی کودکان حتی در تعالیم انبیای الهی مورد توجه و تأکید است؛ رسول گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در یک روایت فرمودند: در بهشت خانه‌ای قرار دارد که به آن «خانه شادی» می‌گویند؛ کسی وارد آن می‌شود که کودکان را خوشحال کند.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار