187695
۱۳ آذر ۱۳۹۷

سکوت دانش‌آموزان در برابر «قمه»

کودک‌آزاری حلقه ای کوچک اما مهم از مشکلات است که در کنار زنجیره‌ای از آسیب‌های دیگر در خانواده‌ها کامل می‌شود و پیامدهای آن در رشد و تربیت کودکان آنچنان اثرگذار است که کودکان آسیب دیده را وارد چرخه معیوبی از رفتارها و عادت‌ها می‌کند که تا پایان عمر ادامه خواهد یافت.

به گزارش کودک پرس ، در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «سکوت دانش‌آموزان در برابر «قمه»!، آرایش کاملا متفاوت سیاسی در ٩٨ و 1400، روایت همشهریان روحانی از رنج‌ها و امیدها، روانکاوان اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند، یخبندان وعده‌ها، قطب‌نمای ارزی بودجه 98، پای مجمع در کفش پارلمان، شکست کارخانه‌های خاطره سازی، طرحی علیه خویشاوندسالاری، چتر اصولگرایی بر صداو سیما گسترده تر می شود، بازی سیاسی با نفت و عربستان، مشت آهنین ماکرون بر فرق فرانسوی‌ها، یک دقیقه باشکوه، در حسرت یک لیوان شیر، منتظر دردسرهای بلوغ زودرس باشید!، عکس های 57 در قاب های 97، هیچ غریبه‌ای به اینجا نیامد‌ه‌است، دسته«گل»هایی که بر باد می‌رود و محاکمه معترضان ماکرون» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** سکوت دانش‌آموزان در برابر «قمه»!
روزنامه قانون در صفحه نخست خود با انتخاب تیتر «سکوت دانش ‌آموزان در برابر قمه!» آورد: دوشنبه شب خبر رسید که به تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه ای در ناحیه 4 آموزش‌و‌پرورش شهر اصفهان تجاوز شده است. این خبر برای اولین بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تا اینکه دیروز تعدادی از مسئولان صحت آن را تایید کردند و درباره جزییات آن اخباری منتشر شد. والدین یکی از دانش آموزان گفته که کودک‌شان از ترس توانایی صحبت کردنش را از دست داده و روی دست یکی از کودکان با چاقو ردی گذاشته‌اند تا نتواند صحبت کند.

یکی دیگر از والدین هم گفته که ما برگه پزشکی قانونی هم به همراه داریم. مادر و پدر یکی دیگر از دانش آموزان هم گفته چرا مدرسه دوربین نداشته و دانش آموزان با ترس و لرز وارد مدرسه می‌شوند و از سرویس بهداشتی می‌ترسند. همچنین یکی دیگر از والدین از داشتن اطمینان به اولیای مدرسه سخن گفته و اینکه در این مدرسه 400 دانش آموز درس می‌خوانند و با چه اطمینانی بچه‌ها را به این مدرسه فرستاده اند. البته گفته می‌شود که دوربین مدرسه هم دستکاری شده است. از سوی دیگر از صبح دیروز 12 آذر تعدادی از خانواده دانش آموزان در مقابل این مدرسه تجمع کردند.

تجاوز به دانش‌آموزان اصفهانی در حالی رخ می‌دهد که ثبت یک هزار و 286 گزارش رسمی کودک آزاری در استان اصفهان، حکایت از آن دارد که آتش زیر خاکستر کودک آزاری در لایه‌های پنهان جامعه همچنان روشن است و شعله‌های آن، حقوق و نیازهای اولیه کودکان را در لابه‌لای آسیب های اجتماعی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری و … می‌سوزاند، از حق ممنوع بودن تنبیه و وادار کردن بچه ها به کار و خیابان گردی گرفته تا نیاز دسترسی به بهداشت و سلامت جسمی و روانی، امکانات آموزشی، محبت و توجه در کانون خانواده. نا آگاهی بعضی پدر و مادرها از چهارچوب رفتاری درست با کودک در کنار مشکل فقر و آسیب‌های اجتماعی باعث افزایش کودک آزاری در استان اصفهان شده است.

کودک آزاری حلقه ای کوچک اما مهم از مشکلات است که در کنار زنجیره ای از آسیب های دیگر در خانواده‌ها کامل می شود و پیامدهای آن در رشد و تربیت کودکان آنچنان اثرگذار است که کودکان آسیب دیده را وارد چرخه معیوبی از رفتارها و عادت ها می‌کند که تا پایان عمر ادامه خواهد یافت.

** چتر اصولگرایی بر صداو سیما گسترده تر می شود
روزنامه شرق با درج تیتری با عنوان «چتر اصولگرایی بر صداو سیما گسترده تر می شود» آورد: یک جانبه گرایی ذیل چتر اصولگرایی همچنان در صدا سیما دنبال می شود آن هم در حالی که نشانه ها می گویند چهره های جریان نزدیک به جبهه پایداری این روزها یکه تاز برخی برنامه های پربیننده صداو سیما شده اند سخنگویان جریانی که هیچ فرصتی برای پاسخ گویی منتقدان و مخالفان خود نیز قائل نیستند. حضور چهره های نزدیک به جبهه پایداری در صداو سیما البته از چند سال پیش و با شکل گیری شبکه افق شدت گرفت و افرادی مانند وحید یامین پور، وحید جلیلی و نادر طالب زاده حضوری پررنگ در ساخت و اجرای برنامه های سیما به ویژه آیتم های سیاسی پیدا کردند. اختصاص زمان رسانه ملی به چهره هایی خاص به شکل مختلف در صدا و سیما دیده می شود مثلا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در دو هفته اخیر حضوری پررنگ در رسانه ملی داشته است.

** آرایش کاملا متفاوت سیاسی در ٩٨ و 1400
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «آرایش کاملا متفاوت سیاسی در ٩٨ و 1400» به گفت وگو با فیاض زاهد استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب پرداخت و نوشت: جامعه ایرانی طی 4 دهه گذشته خود را با تحولات سیاسی، اجتماعی داخلی و بین‌المللی به روز کرده و همیشه خواهان رشد و توسعه بوده است. جامعه به نحوی پیش رفته که دولت‌ها مجبور به تبعیت از خواسته‌های مردم شده‌اند. انتخاب مردم در سال 96، سبک زندگی، پوشش و … که این امر نشان می‌دهد که مردم چندان طبق میل مسئولان عمل نمی‌کنند.

در 1400 برخلاف خوش خیالی‌هایی که برخی از سیاستمداران دارند روایت‌های رایج و مرسوم به هیچ وجه مورد توجه قرارنخواهد گرفت و جنس جدیدی از سیاستمداران ظهور خواهند کرد. سیاستمداران جوان‌تر پا به عرصه خواهند گذاشت.

** روایت همشهریان روحانی از رنج‌ها و امیدها
روزنامه ایران با درج گزارشی با عنوان «روایت همشهریان روحانی از رنج‌ها و امیدها» آورد: آسمان سمنان بلند است و دل مردمش بزرگ. بافت این شهر و دیگر شهرهای استان کمک می‌کند از هر جا که سر بلند کنی، آبی خیره کننده آسمان با ابرهای روشن تنکش در چشم باشد. مانند کلانشهرها نیست که برج‌ها و ساختمان‌های بلند، آسمان را محدود کرده است. در سمنان گستره دید وسیع است. آیا می‌توان میان بلندی آسمان و بلندنظری مردم استان سمنان پیوندی برقرار کرد؟ نه فقط مردم بلند نظرند، که فهم بلندی هم از مسائل و شرایط کشور دارند. در عبارت‌های عامیانه و گفتارهای صادقانه‌شان، هم رنج هست، هم امید پیداست، هم سیاست را می‌فهمند، هم مشکلات اقتصادی را می‌شناسند، هم درد را می‌شناسند، هم به اندازه خودشان درمان را. مهم‌تر از همه اینکه نگاه جزیره‌ای و صرفاً بومی به مسائل ندارند. خود را در کلیتی به نام ایران می‌بینند.

دو روز پیش از سفر رئیس جمهوری به سمنان، وقتی از آنان درباره نیازها، رنج‌ها، انتظارها و امیدها پرسیدم، پاسخ‌ها کوتاه، اما دقیق بود. رنج را لمس می‌کردند، اما ریشه‌های رنج را هم می‌شناختند. مشکل داشتند، اما می‌دانستند چه کشوری اصرار دارد ما مشکل داشته باشیم. باوجود این آنان ناامید نبودند. برآیند مشترک اظهار نظرهای مردم سمنان و سرخه، امید است، امید به گشایش و بهروزی پس از مشقات. این یعنی، مردم سمنان و شهرهایش، همان طور که روی زمین راه می‌روند، ذهن‌شان هم پا در واقعیت دارد. واقعی شدن رویکردها، دور شدن از شعارگرایی، عقلانی کردن فرآیندها و تکیه بر مناسبات قانونی به جای مناسبات شخصی، اهداف ضمنی‌ای نیست که حسن روحانی دنبال می‌کند؟ تا اینجا به نظر می‌رسد او در نرمالیزاسیون موفق بوده است، دست‌کم اینکه مردم سمنان به فرآیندها و هنجارهای قانونی چشم دارند، نه دست‌های مدیرانی که امضا می‌کنند. در این سفر یک روزه به سمنان، دانشگاه این شهر و سرخه، زادگاه روحانی با ما همراه باشید.

** روانکاوان اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند
روزنامه جوان در گزارشی با درج عنوان «روانکاوان اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند» آورد: همه چیز مهیای یک آغاز است؛ اما مریم و محمد تصمیم می‌گیرند تا برای نهایی‌کردن تصمیم‌شان سری هم به یک مشاور بزنند. اینجاست که چالش اصلی شکل می‌گیرد. نتایج تست‌های روانشناسی MMPI برخلاف روالی که تاکنون طی شده، می‌گوید: «این دو نفر برای همدیگر ساخته نشده‌اند! اما اگر 20 جلسه‌ای مشاوره را ادامه دهند، شاید بتوان به تغییر امیدوار بود و ممکن است مشاور محترم بتواند این دو نفر را به نیمه یکدیگر تبدیل کند! مریم و محمد تصمیم می‌گیرند، نظر مشاور دیگری را هم پرس‌و‌جو کنند؛ اما این بار ماجرا به شکلی دیگر رقم می‌خورد و نظر مشاور به نظر این زوج نزدیک‌تر است.

گزارش میدانی خبرنگار روزنامه «جوان» نشان می‌دهد، اغلب مراجعه ‌کنندگان به مراکز مشاوره و روانشناسان به نتیجه نرسیده‌اند و گاهی مراجعه‌کنندگان به مشاوران مختلف با نسخ متضادی مواجه شده‌اند. مریم و محمد یکی از این نمونه‌ها هستند که نزدیک بود ازدواج‌شان به واسطه مشاوره‌ای نادرست به هم بخورد. مواردی هم هستند که مشاوره‌های غلط موجب جدایی‌شان شده است. یا بیماران مبتلا به وسواس یا اضطراب که در مراجعه به مشاوران اغلب اوضاع‌شان بدتر شده نه بهتر! نکته قابل تأمل اینجاست که برخلاف سایر حرفه‌ها اینجا مراجعه‌کنندگان و بیماران هیچ مرجعی برای شکایت از مشاور یا روانشناس ندارند و بازار تجاری‌شده مشاوره و روانشناسی به حال خود رها شده است.

آنطور که دکتر مجید کاشانی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه می‌گوید: پرونده‌های متعددی از خودکشی، قتل و فرار از خانه وجود دارد که در همه آن‌ها پای یک مشاور در میان است و به دلیل فقدان ساز و کار‌های قانونی تبعات اشتباهات مشاوره‌ای در هیچ محکمه‌ای قابلیت پیگیری ندارد، اوضاع نظارت و رسیدکی به عملکرد روانشناسان و مشاوران به قدری رها شده است که رئیس سازمان نظام روانشناسی به رغم رد صلاحیت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و حالا با وجود بازداشت وی همچنان این سازمان رئیس تازه‌ای به خود ندیده است!

** قطب‌نمای ارزی بودجه 98
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «قطب‌نمای ارزی بودجه 98» نوشت: قطب‌نمای ارزی در بودجه 98 چه جهتی را نشان می‌دهد؟ براساس تعهد رئیس‌جمهور، در سال آینده نیز قرار است بخش عمده درآمدهای نفتی (14 میلیارد دلار) با نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یابد. رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ میانگین تسعیر در بودجه را 5700 تومان اعلام کرد. با توجه به تعهد 14 میلیارد دلاری بر مبنای 4200 دولت باید ارز مازاد را با نرخی تسعیر کند که در نهایت نرخ میانگین اعلام‌شده حاصل شود. با استناد به تعهد دولت و نرخ میانگین اعلام‌شده 3 سناریو برای نرخ دوم تسعیر ارز در بودجه سال آینده می‌توان مطرح کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالتی که درآمدهای نفتی بودجه سال 98 به میزان سال جاری باشد نرخ تسعیر دوم باید عددی حدود 11 هزار تومان باشد که درنهایت میانگین موردنظر دولت محقق شود. در سناریوی دیگر فرض افزایش درآمدهای نفتی مطرح شده است.

در این حالت، نرخ تسعیر دوم می‌تواند نزدیک به نرخ‌های فعلی در بازار نیما باشد؛ در فرض سوم اگر دولت درآمدهای نفتی در سال آینده را کاهش دهد نرخ تسعیر بالاترین برآورد در میان این 3 سناریو بوده است. کارشناسان با تاکید بر حساسیت‌زدایی از نرخ ارز اعتقاد دارند حمایت یارانه‌ای به صورت ریالی به جای تخصیص ارزان ارز گامی مهم در کاهش قدرت سیگنال‌دهی نرخ ارز در بودجه است.

** یخبندان وعده‌ها
روزنامه صبح نو در گزارشی تحت عنوان «یخبندان وعده‌ها» آورد: مردم سیستان ‌و‌ بلوچستان و شهرهای مختلف این استان این روزها در کنار انواع مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو هستند، ساعت‌هایی از روز را در صف‌های گاز سپری می‌کنند. گویا قرار است دویدن دنبال گاز هم یکی از برنامه‌های زمستانه اهالی آرام و نجیب این استان باشد. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که اهالی سیستان‌و‌بلوچستان از دو سال قبل که رییس‌جمهوری به جنوب شرق کشور سفر کرد و مشعل گازرسانی را روشن کرد در انتظار هستند تا زمستان گرمی داشته باشند.

وعده‌های داده شده از سوی مسوولان ارشد کشور و مدیران شرکت گاز در سال‌ها و ماه‌های اخیر در حالی تکرار شده که کمبود گاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان صدای مردم را درآورده است. این در حالی است که هنوز در فصل پاییز به سر می‌بریم و سرمای شدید فصل زمستان در این استان از راه نرسیده است. در این میان به نظر می‌رسد مسوولان شرکت گاز استان نیز پاسخ روشنی درباره مشکلات موجود و زمان دقیق رفع آن‌ ها نمی‌دهند.

غیر از زاهدان و زابل اهالی شهر خاش نیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. اهالی این شهرستان نیز از مسوولان انتظار دارند برای رفع مشکلات آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. یکی از اهالی این استان می‌گوید: در فصل گرما با مشکل غبار و طوفان شن روبه‌رو هستیم. در این فصل هم که هنوز زمستان از راه نرسیده گاز نداریم. گرانی مواد غذایی و ثبت‌نام برای دریافت سبد کالا و کالا برگ سوخت هم از دیگر مشکلات ماست که درخواست داریم مسوولان فکری برای رفع این معضلات کنند.

** پای مجمع در کفش پارلمان
روزنامه همدلی عنوان «پای مجمع در کفش پارلمان» را در صفحه نخست خود برگزید و آورد: قانونگذاری با یک مجلس حل شدنی نیست. بنابراین حتما لازم است که دو مجلس وجود داشته باشند تا بتوانند قوانین را به صورت مبسوط‌تر بررسی و وضع کنند. من تا کنون نشنیده و همچنین جایی نخوانده‌ام که مجمع تشخیص اختیار قانونگذاری داشته باشد. جایی که هم نمایندگان مجلس و از آن بالاتر، شورای نگهبان، یک لایحه را تایید می‌کنند، خلاف رویه قانونگذاری است که همین لایحه پس از تایید این دو نهاد، توسط مجمع بلا اثر شود. برابر اصل 112 قانون اساسی وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص است. اینکه اخیرا مطلع شدیم هیات عالی نظارت تشکیل شده و این هیات جایگاهش فراتر از مجلس و شورای نگهبان است و می‌تواند باعث نقض مصوبه مجلس شود، باید پرسید به چه استناد و با تکیه بر کدام اصل قانونی چنین اختیار و صلاحیتی در نظر گرفته شده است و چرا؟

«نعمت احمدی» در گفت‌وگو با روزنامه «همدلی» درباره برخی واکنش‌ها نسبت به صلاحیت مجمع برای تایید لایحه الحاق ایران به گروه FATF گفت: «من معتقدم که قانونگذاری با یک مجلس حل شدنی نیست. بنابراین حتما لازم است که دو مجلس وجود داشته باشند تا بتوانند قوانین را به صورت مبسوط‌تر بررسی و وضع کنند. من تا کنون نشنیده و همچنین جایی نخوانده‌ام که مجمع تشخیص اختیار قانونگذاری داشته باشد. جایی که هم نمایندگان مجلس و از آن بالاتر، شورای نگهبان، یک لایحه را تایید می‌کنند، خلاف رویه قانونگذاری است که همین لایحه پس از تایید این دو نهاد، توسط مجمع بلا اثر شود».

** شکست کارخانه‌های خاطره سازی
روزنامه ابتکار تیتر صفحه نخست خود را به عنوان «شکست کارخانه‌های خاطره سازی» اختصاص داد و نوشت: دانشگاه پر شده از جوانانی با رنج سنی 18 تا 30 سال، از هر قشر و تیپ و تفکری هم بین‌شان پیدا می‌شود، صدای خنده‌شان تقریبا همیشه به گوش می‌رسد. در هر فرصتی هم دور هم جمع می‌شوند و حرف می‌زنند؛ از لباس‌پوشیدن و آهنگ‌های روز گرفته تا موضوعات مهم علمی و مناقشات سیاسی. از قضا روی دیوار دانشگاه پوستری نصب شده که تقریبا هیچ‌کس به آن توجهی نمی‌کند. موضوع پوستر، برگزاری یک جلسه نقد و بررسی درباره کتابی است که به خاطرات جنگ و شهدا می‌پردازد. جلسه برگزار می‌شود ولی به جز تعداد اندک، کسی حتی حال و حوصله نشستن در آمفی‌تئاتر دانشکده را هم ندارد، چه برسد به اینکه کتابی در این‌باره را بخوانند و نقد آن برایشان جذاب باشد!

شاید امروز اگر از بسیاری از جوانان راجع به همت بپرسید، بگویند یک اتوبان همیشه شلوغ که شرق تهران را به غرب متصل کرده است. باکری هم نهایتا یک اتوبان شمالی جنوبی است، باقری و صیاد و ستاری هم وضعیت بهتری ندارند! شاید درصدی بدانند که این‌ها نام افرادی است که در جنگ شهید شده‌اند، اما اینکه زندگی‌شان چگونه گذشت و چطور و چرا جنگیدند را نمی‌دانند.

این در حالی است که کتاب‌های بسیاری در این زمینه توسط نویسنده‌های مختلف و حتی در اندازه‌های متفاوت نوشته شده است. پس چرا جوان‌های امروز علاقه‌ای ندارند این کتاب‌ها را بخوانند و از جنگ و شهدای 8 سال جنگ تحمیلی چیزی بدانند. احمد دهقان، داستان‌نویسی که آثار متعددی را در زمینه جنگ ایران و عراق نوشته ‌است و اثر مطرحی مثل «سفر به گرای 270 درجه» را در کارنامه خود دارد، معتقد است هر دوره و هر نسلی قهرمانان خودش را دارد. او درباره علت عدم علاقه جوانان امروز کشور به خواندن زندگی‌ نامه شهدای جنگ به «ابتکار» می‌گوید: هر نسل قهرمانان خودش را دارد. در دوره آرمان‌گرای قبل از انقلاب، چه‌گوارا و دیگران مظهر همه آرمان‌ها بودند و همه می‌خواستند چه‌ گوارا باشند. بعد از انقلاب نسل آرمان‌گرایی وجود داشت که همه آمال و آرزوهای خودش را در وجود افرادی مثل چه‌گوارا یا آرش کمانگیر می‌دیدند، اما با گذر نسل‌ها، به‌گونه‌ای عمل شد که جوان امروزی به دنبال قهرمان آرمانی خودش می‌گردد.

** طرحی علیه خویشاوندسالاری
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «طرحی علیه خویشاوندسالاری» به گفت و گو با شمس الله شریعت نژاد پرداخت و آورد: انتصاب اقوام درجه 1 و2 ممنوع می شود در طرح ممنوعیت انتصابات فامیلی درجه 1 و 2 در دستگاه های دولتی تاکید شده است که از اقربای درجه 1 و 2 چه وزیر برای فرزندش و چه دیگران رخ ندهد. این طرح درباره مدیران یک نهاد سخن می گوید اما انتصاب های خارج از یک دستگاه را با هر عنوانی شامل نمی شود. این طرح شامل کسانی چون فرزند حداد عادل هم نخواهد شد. این گونه نیست که بگوییم فرزندان مسئولین در کشور هیچ سمت و پستی نگیرند نمی توانیم بر اساس قانونی آن ها را از این موضوع منع کنیم. این طرح درباره مدیران یک نهاد سخن می گوید اما انتصاب های خارج از یک دستگاه را با هر عنوانی شامل نمی شود.

** بازی سیاسی با نفت و عربستان 
روزنامه اعتماد با درج گزارشی با عنوان «بازی سیاسی با نفت و عربستان» نوشت: وزیر انرژی قطر روز گذشته در کنفرانس خبری اعلام کرد که این کشور از ابتدای سال میلادی از اوپک خارجی می شود، قطر اولین کشوری بود که بعد از تاسیس این سازمان توسط ایران، ونزوئلا و عربستان به عضویت این گروه در آمد و این طور به نظر می رسد اولین کشوری خواهد بود که از آن خارج می شود. تلاش این کشور عربی در حالی است که ایران بعد از تحریم ها توانست یک قراداد بین المللی برای توسعه این میادین ببندد که البته با بازگشت تحریم ها لغو شد و همچنان نیز بر سرقرارداد جدید با شرکت چینی، اختلافاتی بین مجلس و دولت وجود دارد. در شرایط فعلی ایران و عربستان روزهای پرتنشی را سپری می کنند از این سو تحریم های امریکا علیه ایران شروع شده و با حطر کاهش صادرات نفت روبه رو هستیم و از طرف دیگر عربستان تولید خود را افزایش داده تا بتواند قیمت ها را کنترل کند.

** مشت آهنین ماکرون بر فرق فرانسوی‌ها
روزنامه جوان با درج گزارشی با عنوان «مشت آهنین ماکرون بر فرق فرانسوی‌ها» نوشت: دامنه اعتراضات جلیقه زرد‌ها در فرانسه روز دو شنبه به بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان هم سرایت کرد؛ به طوری که بیش از 100 دبیرستان در فرانسه پس از اعتراضات دانش‌آموزان تعطیل شد و کلاس‌های درس نیز برگزار نشد. در شهر‌های غربی فرانسه به دلیل افزایش قیمت، سوخت نایاب شده و بیش از 2 هزار و 200 جایگاه سوخت و پمپ بنزین تعطیل شده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه که پیشتر گفته بود از مواضعش در برابر معترضان جنبش ضد سرمایه داری عقب نشینی نخواهد کرد، اعلام کرد که با معترضان مذاکره می‌کند. با این حال، خشونت پلیس فرانسه روندی تصاعدی پیدا کرده است. معترضان به خود «جلیقه زرد» لقب داده‌اند و خواهان استعفای امانوئل ماکرون هستند. مردم فرانسه حدود سه هفته است در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و بالا رفتن هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان، پرچم‌های فرانسه را در دست گرفته و سرود ملی این کشور را می‌خوانند و با حرکت در خیابان‌های پاریس در مقابل پلیس صف‌آرایی می‌کنند. خیابان‌های پاریس این روز‌ها بیشتر به یک میدان جنگ واقعی تبدیل شده است که در آن پلیس استراتژی مشت آهنین در پیش گرفته و با شلیک گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش با معترضین برخورد می‌کند. در برخی از نقاط، پلیس با ضرب و شتم معترضان را سرکوب می‌کند.

** یک دقیقه باشکوه
روزنامه جوان با انتخاب گزارشی با عنوان «یک دقیقه باشکوه» آورد: تیم ملی بسکتبال ایران در دومین دیدارش از پنجره پنجم انتخابی جام جهانی برابر فیلیپین کاری کرد کارستان و با نتیجه 70-78 پیروز شد تا مسافر جام جهانی شود. این پیروزی در شرایطی به دست آمد که فیلیپین در شروع کوارتر چهارم هشت امتیاز پیش بود، ولی تیم ملی توانست عقب‌ماندگی‌اش را جبران کند و در یک دقیقه آخر 9 امتیاز متوالی بگیرد تا این بازی نزدیک و نفس گیر را با برتری به پایان برساند. محمد جمشیدی با 26 امتیاز ستاره تیم ایران در این بازی بود.

** در حسرت یک لیوان شیر
روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «در حسرت یک لیوان شیر» می نویسد: ساعت از 8 صبح گذشته اما همچنان فروشگاه بزرگ و پر از ازدحام مرکز شهر نسبت به همیشه حلوت تر به نظر می رسد. خریدهای همان 5 یا 6 مشتری هم که در فروشگاه هستند به سختی به تعداد انگشتان دست می رسد و این در حالی است که در نایلکس آنها نه اثری از شیر هست و نه ماست و پنیر و فروشنده می گوید در فروشگاه محصولات لبنی که تاریخ مصرفشان گذشته و باید مرجوع شوند در گوشه ای و در چند ردیف چیده شده اند.

** منتظر دردسرهای بلوغ زودرس باشید!
روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «منتظر دردسرهای بلوغ زودرس باشید!» نوشت: رواج مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در کودکان با سنین پایین، زنگ خطری است که در مهدهای کودک و در جشن های تولد کودکان به صدا در آمده است. مصرف بی محابای این محصولات، باعث ورود مقدار قابل توجهی ماده سمی به بدن این کودکان خردسال می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت آنان وارد کند. هم اکنون یکی از محبوب ترین کارها در میان خانم ها و دختر بچه ها، آرایش کردن است. دختران خردسال با الگو گرفتن و همانندسازی با مادر یا خواهر خود، در بازی های کودکانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگ ترها و آرایش کردن خود یا عروسک شان، شور و اشتیاق آرایش کردن را نشان می دهند و متاسفانه در برخی موارد، مادرانی با اعتماد به نفس پایین و تحت تاثیر برخی چالش های سِت مادر-دختری در فضاهای مجازی، دختران خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تشویق به آرایش کردن و پوشش هماهنگ با خود می کنند.

** عکس های 57 در قاب های 97 
روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «عکس های 57 در قاب های 97» نوشت: عکس نمای بازی از خیابانی دراز را نشان می دهد کسی در خیابان نیست، در انتهای کادر، ماشینی نظامی دیده می شود و چند سرباز، آرامش و سکوتی که رعب و وحشت را تداعی می کند. تا چشم کار می کند جمعیت است که به خیابان آمده عکس ها روزهای سال 1357 را ثبت کرده اند تلفیقی از ترس و هیجان هر روز به خیابان رفتن و تظاهرات کردن، جمع شدن و شعار دادن و فرار کردن روایت روهایی که مردم برای یک تغییر بزرگ آماده می شدند.

سه طبقه عمارت نبشی در خیابان ویلا، آکنده از جمعیتی است که آمده اند تا پس از 40 سال عکس های کامران شیردل را از سال 1357 ببیننند. بسیاری برای تماشا آمده اند از قدیمی ترهایی مثل بابک می ایستد و از حال و هوای روزهای ثبت عکس ها می گوید: خودم را عکاس نمی دانم. به خاطر عشقم به مستند سازی فکر می کردم باید وقایع را ثبت و ضبط کنم. نکته ای که عکس های کامران شیردل را از سایر عکاسان ایرانی و خارجی که انقلاب را به ثبت رساندند متمایز می کند بی طرفی او و روایت صادقانه او از انقلاب است. طرفدار هیچ گروهی خاصی نبودم ولی بدیهی است که ما چپ بودیم. منظورم این نیست که کمونیست بودیم. دیدگاه های چپ گرایانه داشتیم و مخالف رژیم شاه بودیم ولی چون آن زمان هنوز دید دقیقی از اسلام نداشتیم کار خودم را می کردم. نمایشگاه عکس های کامران شیردل از نهم آذر در گالری نبشی در خیابان ویلا آغاز شده و تا پنجم بهمن ادامه خواهد داشت.

** هیچ غریبه‌ای به اینجا نیامد‌ه ‌است
روزنامه ایران با انتخاب گزارشی با عنوان «هیچ غریبه‌ای به اینجا نیامد‌ه‌است» آورده است: همه چیز از نبود «جاده» شروع می‌شود؛ بی‌سواد ماندن کودکان، ازدواج دختران 13- 12 ساله، بیماری، محصور بودن در کوهستان بدون هیچ ارتباطی و در نهایت محرومیت مطلق. می‌خواهم از روستاهایی بگویم که آدم‌هایش جاده‌ای ندارند تا خود را به شهر برسانند. از اهالی بی‌نام و نشانی که برای گرم کردن خانه باید بشکه‌های نفت را پشت قاطر و اسب بار کنند و ساعت‌ها در کوه و کمر در راه باشند. آدم‌هایی که هیچ امکاناتی در اختیار ندارند. باید آنها را جزو محروم ترین‌ها به شمار آوریم. می‌خواهم از کودکانی بگویم که تاکنون تلویزیون ندیده‌اند و به گوشی موبایل با تعجب می‌نگرند. تنها سرگرمی‌، دویدن دنبال بره گوسفند و بز است یا تماشای نان پختن مادران‌شان! وقتی به یکی از روستاهای محروم بخش ذلقی غربی الیگودرز در استان لرستان می‌روم، کودکان از حضور من و همراهانم متعجب می‌شوند چراکه تاکنون غریبه‌ای را در روستایشان ندیده‌اند؛ غریبه‌هایی با کفش کوهنوری و شلوار جین.

کنجکاوند تا بدانند به چه زبانی حرف می‌زنیم. به من گفته‌اند سری به بخش ذلقی بزنم و پای درد دل مردمی بنشینم که زندگی‌شان همچون زندگی آدم‌های توی قصه‌هاست؛ بکر و خیال‌انگیز. به من گفته‌اند که برای رسیدن به این روستاها راه بسیار ناهموار و طولانی و البته طاقت‌فرسایی در انتظارم است. به من گفته‌اند به روستاهایی بروم که تا به حال هیچ غریبه‌ای پا نگذاشته و من سعی می‌کنم به توصیه‌ها عمل کنم.

** دسته «گل»هایی که بر باد می‌رود
روزنامه رسالت با درج گزارشی با عنوان «دسته«گل»هایی که بر باد می‌رود» می نویسد: یکی از مهم ترین اخباری که همه ساله برای جامعه شناسان و آسیب شناسان اهمیت ویژه‌ای دارد، پایین آمدن سن اعتیاد است و این موضوع باعث شده درباره این مسئله تحلیل‌های گسترده ای ارائه شود. بر اساس آخرین آمارها سن اعتیاد در ایران به 13 سال رسیده‌ و این زنگ خطری برای جامعه به حساب می‌آید. زنگ خطری که زوایای تازه‌ای دارد و همین موضوع را سخت تر می‌کند برای اینکه موضوع اعتیاد در جامعه‌امروز را بررسی کنیم باید به چند نکته مهم توجه کنیم. اول اینکه‌اعتیاد از شکل همیشگی خود خارج شده. امروزه‌ اعتیاد به موادمخدر وارد فاز جدیدی شده‌ است که مخدرهای صنعتی را شامل می‌شود. این مخدرها عوارض بیشتری روی مغز افراد دارد و در عین حال این توهم را به ‌افراد می‌دهند که به‌ اعتیاد گرفتار نشده‌اند. خیلی از افراد سیگاری اعتقاد دارند که هنوز به سیگار اعتیاد پیدا نکردند و هر زمان که ‌اراده کنند به راحتی می‌توانند آن را کنار بگذارند.این موضوع در مورد دیگر مخدرها هم صادق است. امروزه جوانان زیادی با ظاهری آراسته و تحصیلکرده سراغ مخدرهایی می‌روند که چیزی از ظاهر آن‌ها کم نمی‌کند اما در عین حال آن‌ها را کم کم اسیر خود می‌کند.

** محاکمه معترضان ماکرون
روزنامه سیاست روز با درج گزارشی با عنوان «محاکمه معترضان ماکرون» می نویسد: همزمان با استمرار اعتراض‌های مردمی به نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون ، یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اعلام کرد که 139 نفر از کسانی که روز شنبه در پاریس دستگیر شدند، محاکمه می‌شوند. حقوق بشر غربی گویا در خود کشورهای غربی جایی ندارد چنانکه در این کشورها معترضان به سیاست‌های دولت در کنار سرکوب شدن با گازاشکاور پلیس، بازداشت و محاکمه می شوند. در مجموع 139 نفر از افرادی که در پی ناآرامی‌های اخیر «جلیقه زردها» در پی ناآرامی‌های روز شنبه در پاریس دستگیر شده‌اند، محاکمه می‌شوند. شبکه تلویزیونی BFMTV همچنین اعلام کرد که دادستان بازداشت 111 نفر را هم تمدید کرده است. در اعتراض به افزایش مالیات‌ها و هزینه‌های زندگی، پاریس بار دیگر عرصه تظاهرات بود. معترضان موسوم به «جلیقه زردها» ضمن به آتش کشیدن خودروها، شکستن پنجره‌ها و با پرتاب سنگ با نیروهای پلیس درگیر شدند و پلیس پاریس هم در مقابل با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش تلاش کرد تا جمعیت را متفرق کند. شماری از خیابان ‌ها و تعدادی از ایستگاه‌ های مترو مسدود شدند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار