187283
۱۱ آذر ۱۳۹۷
روانشناس کودک عنوان کرد؛

عامل مهم بوجود آمدن اختلال سلوک در کودکان

محمد باقر حسنوند روانشناس کودک به بررسی اختلال سلوک در کودکان پرداخت و از هم گسیختگی خانواده‌ها را یکی از دلایل مهم این اختلال دانست.

به گزارش کودک پرس ،محمد باقر حسنوند روانشناس کودک درباره‌ اختلال سلوک اظهار کرد: اختلال سلوک یکی از اختلالات رفتاری است که از محیط خانواده نشأت می‌گیرد. پرخاشگری، ویرانی، تخریب اموال، سرقت و تقلب، دروغگویی و… در میان کودکان مبتلا به اختلال سلوک مشاهده می‌شود.

روانشناس کودک گفت: اختلال سلوک در خانواده‌های از هم گسیخته و خانواده‌هایی که رفتار‌های ناسازگارانه دارند و یا خانواده‌هایی که درگیر اعتیاد هستند؛ شیوع دارد. برخی از افراد این ژن را دارند و این محیط خانواده است که این کودکان را به سمت اختلال سلوک می‌برد..

وی بیان کرد: اختلال سلوک دو نوع است؛ اختلال سلوک قبل از ده سالگی، اختلال سلوک بعد از ده سالگی. در نوع اول امکان تبدیل به رفتار‌های ضد اجتماعی و یا بزهکارانه زیاد است.

این روانشناس درباره‌ وظایف والدین کودکان مبتلا به سلوک گفت:در این حوزه دو برنامه برای درمان این کودکان تاثیر دارد که هر دو مربوط به خانواده است. یکی برنامه آموزش مدیریت والد است که براساس نظریه‌های یادگیری-اجتماعی طراحی شده و تلاش می‌کند راهکار‌های موثر در درمان رفتار‌های ناسازگارانه ارائه دهد. به نوعی در این درمان به والدین آموزش داده می‌شود چگونه تعاملات مثبت را با این کودکان افزایش دهند، تعارضات موجود در خانواده را کاهش دهند و از روش فرزندپروری‌های نامناسب اجتناب کنند، اعمال نظم و مقررات غیر خشن و حل مشکلات به صورت مسالمت آمیز صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های درمان کودکان سلوک، برنامه تربیت سازنده است که محور اصلی این برنامه نیز والدین هستند. این برنامه با هدف تجهیز والدین به تکنیک‌های تربیتی که نقش فرزندپروری را به شایستگی انجام دهند، به نوعی قصد دارد کودک را از دوره پیش از دبستان که هنوز وارد آموزش رسمی نشده است، برای پرهیز از خطرات آینده آماده کند.

حسنوند در توصیه به والدین این کودکان گفت: والدین در بحث تربیت فرزند فعال باشند و این فعال بودن از راه تماس چشمی مداوم، گوش کردن فعال، توجه مثبت بی قید و شرط، پذیرش گرم فرزند انجام گیرد و گاهی با رفتار و نگرش‌های ضد اجتماعی کودک مقابله کنند و پیامد این نگرش را به کودک گوش زد کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها گاهی می‌توانند خویشتن‌داری کنند و شیوه‌های کنترل خشم را به کودک خود آموزش دهند؛ همچنین معلمین در مدرسه می‌توانند قوانین روشنی داشته باشند که این کودکان یاد گیرند اگر قوانین را رعایت نکنند جریمه می‌شوند.

 

این روانشناس گفت: لازم به ذکر است والدین با یک نظام پاداشی و تنبیهی درست می‌توانند به کودکان مبتلا به سلوک یاد دهند هر زمان رفتار مثبت انجام دهد پاداش می‌گیرد و هر زمان رفتار منفی انجام دهد قطعا نتیجه منفی می‌بیند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار