موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
187105
۱۰ آذر ۱۳۹۷

فضای مجازی، به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی عامل کاهش سرانه مطالعه در کشور

محمد رمضانی عضو کانون نویسندگان کودک و نوجوان کشور شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص تلگرام را عاملی در کاهش مطالعه در کشور دانست.

به گزارش کودک پرس ، محمد رمضانی در جشن کتاب سومین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در ارومیه افزود: گرایش بیشتر مردم به فضای مجازی باعث شده نه تنها سرانه مطالعه کم شود بلکه جملاتی با انبوهی از غلط های املایی در فضای مجازی منتشرشود که این روند چندان خوشایند نیست.
وی بیان کرد: علت وجود انبوه غلط های املایی در فضای مجازی نبود مطالعه و بی توجهی به تلفظ و نوشتار صحیح کلمات است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه بهترین زمان برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی دوران کودکی است، گفت: کودکان پیشقراولان فرهنگ کتابخوانی هستند و پیوند این قشر با کتاب افقی روشن در برابر جامعه می گشاید.
حجت الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: نسل جدید با مطالعه کتاب و بررسی و پژوهش مطالب به دست آورده از آن زمینه ساز آینده ای درخشان برای جامعه است که باید از این فرصت بهره ببرد.

وی اضافه کرد: با توجه اینکه قرآن کریم ظرفیت خوانش ها و تفسیرهای جدید را دارد، بنابراین نسل جوان به بهترین شکل می تواند این کتاب آسمانی را جهانی کند.

وی به نقش موثر باشگاه های کتابخوانی در ترویج فرهنگ مطالعه اشاره کرد و افزود: کارهایی که به شکل جمعی صورت می گیرند نتایج مثبتی به همراه می آورند چنانکه در جمع خوانی قرآن سه هزار نفر کنارهم قرار گرفته و از همدیگر روحیه گرفته و قدمهای خوبی در زمینه مطالعه قرآن بر می دارند و بر همین اساس نیز جمعی بودن کار باشگاه های کتابخوانی فرهنگ مطالعه را با قوت بیشتری در بین نسل جوان تقویت می کند.

کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت‌وگو و مهارت در بحث، پرورش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، آشنا کردن بچه‌ها با محیط‌ های مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی، پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌ کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی و ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان از اهداف تشکیل باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان است.

 

باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان گروه‌های کتابخوانی هستند که با حضور ۱۲ کودک یا نوجوان برای مبادله کتاب و خواندن کتاب‌های مبادله شده زیر نظر یک مربی بزرگسال تشکیل می شود و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار