موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
187050
۰۸ آذر ۱۳۹۷

روش‌هایی برای رفع عادت ناخن جویدن در خردسالان/ به انگشتان کودکتان فلفل نزنید

یک متخصص اطفال گفت: کارشناسان معتقدند پاشیدن فلفل یا مالیدن مواد تلخ به انگشتان کودک کاربردی در رفع عادت ناخن جویدن ندارد.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال درباره راه جلوگیری از ناخن جویدن کودک، اظهار کرد: ترک عادت ناخن جویدن در کودکان مانند هر عادت بد دیگری نیاز به همت و تلاش خود کودک دارد؛ این عادات ناخودآگاه است و  جویدن ناخن در کودکان به شکل غیر‌ارادی رخ می‌دهد؛ این عادت حتی در بعضی از بزرگسالان هم دیده می‌شود و بازداشتن کودک از انجام آن با دعوا و تنبیه، وضع را خراب‌تر می‌کند این را فراموش نکنید کودکان زیادی به این مشکل دچار هستند که با رعایت مواردی ساده می‌توان این مشکل را حل کرد.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه زمانی که کودک شروع به ناخن جویدن کرد باید در مرحله اول علت را رفع کرد، بیان کرد: منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن‌هایش را می‌جود نباشید و او را به دلیل انجام این عمل سرزنش نکنید، توجه کنید کودکتان در چه موقعیت‌هایی این عمل را انجام می‌دهد؛ جست جو کنید که چه مسئله‌ای آرامش و امنیت کودک را به هم زده است، آن را دریابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن کمک می‌کند ومی‌تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

 

 

ناخن کودک را کوتاه کنید

محتشمی با تاکید بر اینکه بلندی ناخن در کودکان عامل اصلی برای ناخن جویدن است، گفت: کوتاه کردن ناخن‌های بلند به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک می‌کند؛ ناخن‌های کوتاه شده کمتر جویده می‌شوند، سعی کنید هرچند روز یک بار ناخن‌های کودک را بگیرید و سوهان بزنید.

وی ادامه داد: هیچگاه کودک را برای ناخن جویدن دعوا نکنید بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید؛ کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند، شرمنده کردن، سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می‌کند و باعث ایجاد اختلالات دیگر می‌شود،  به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه باید حواس کودک را پرت کرد، گفت: سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است.

محتشمی یادآوری کرد: به دستان کودک فلفل نزنید؛ کارشناسان معتقدند پاشیدن فلفل یا مالیدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن کاربردی در درمان این مشکل ندارد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار