186872
۰۷ آذر ۱۳۹۷
راه‌های تربیت فرزند؛

راه‌های افزایش مهارت‌های گفتاری کودک

به طور مداوم با کودک صحبت کنید. آموزش الفبا به طفل یا وادار نمودنش به گفتن نام اشیاء قبل از اینکه آنها را به او بدهید، هرگز به صحبت کردنش کمک نمی‌کند بلکه فقط حرف زدن را به یک سرگرمی برایش تبدیل می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* ببینید کودک چه می گوید

از شش ماهگی که کودک شروع به گفتن سخنان نامفهومی می کند، شما می توانید به او کمک کنید که مخاطب خوبی باشد. کودکان با یکدیگر تفاوت دارند.

«پنلوپ یچ»، متخصص رشد کودکان و نویسنده کتاب «نوزاد و کودک شما» عقیده دارد: پسرها اغلب دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند. کودکان در خانواده هایی که به دو زبان صحبت می کنند ممکن است کلمات بیشتری بسازند و با آنها صحبت کنند و همچنین اطفالی که تازه به راه افتاده اند و خواهر و برادر بزرگتر از خود دارند، به زمان بیشتری برای گفتگوی رو در رو نیازمندند.

در زیر به روش هایی برای افزایش مهارتهای گفتاری یک کودک اشاره شده است. هرگز در انجام آنها افراط نکنید و نخواهید که جزء امور روزمره تان در آیند.

– زمانی را به او اختصاص دهید

سعی کنید هر روز حداقل 20 دقیقه وقت به کودکتان اختصاص دهید. کنارش بنشینید و فقط با او صحبت و بازی کنید. به آنچه انجام می دهد، نگاه کنید. سپس کارش را توضیح دهید و تفسیر نمایید.

– یادگیری را به سرگرمی تبدیل کنید

به طور مداوم با کودک صحبت کنید. آموزش الفبا به طفل یا وادار نمودنش به گفتن نام اشیاء قبل از اینکه آنها را به او بدهید، هرگز به صحبت کردنش کمک نمی کند بلکه فقط حرف زدن را به یک سرگرمی برایش تبدیل می کند. از حدود نه ماهگی، آهنگ و ریتم حرف زدن کودک پیشرفت می کند. او در حین بازی کردن صداهایی را تقلید می کند و شعر بعضی از بازیها نظیر «عمو زنجیر باف» را می خواند. صداهای یک بازی و ریتم شعرهای مهد کودک به طفل کمک می کند تا روشهایی را برای استفاده از صدایش بدون استفاده از کلمات بیابد. همچنین شعرهای مهد کودک به او کمک می کند تا الگوهای گفتاری زبان مادری اش را تغییر دهد.

انجام این کارها نه تنها او را تشویق می کند که به آنچه انجام می دهید و می گویید توجه کند، بلکه او می تواند به آسانی ضمن انجام کارها، کلمات را به یاد آورد.

– اشتباهاتش را اصلاح نکنید

در حدود یک سالگی، پس از اینکه کودک اولین کلمات را به زبان می آورد، حرف زدنش شروع می شود. آنچه او می گوید اغلب از نظر فنی اشتباه است. تلفظ کودک ممکن است ضعیف باشد و تا دو سالگی گرامر را نمی داند.

کودکان زیر دو سال، صداهایی نظیر «ش» و «در» را به سختی ادا می کنند. همچنین از یک کلمه برای بیان چیزهای زیادی استفاده می کنند. آنها ممکن است کلمه «سگ» را برای توضیح هر حیوان پشمالوی چهارپایی به کار برند.

اصلاح مداوم کاستی های زبان یک کودک نوپا، مانع پیشرفت او می شود. تصور کنید اگر خودتان بخواهید یک زبان را یاد بگیرید، چه احساسی دارید. آنچه شما انجام می دهید، بازتاب لغات و گرامر صحیح به کودک است و اجازه می دهد تا در وقت مناسب آنها را به کار برد. نگران نباشید که کودکتان واقعا چه می گوید، این سن مرحله پیشرفت زبان است.

– موقعیت و مکان فعلی را در نظر بگیرید

برای کودکان، گذشته یا آینده مفهومی ندارد و هرچه را که در معرض دیدشان نباشد، فراموش می کنند (حتی اگر پدر یا مادرشان باشد!) حرف زدن در باره سگ بزرگی که دیروز در پارک دیده اید یا رفتن برای دیدن مادر بزرگ معنای چندانی ندارد. او بیشتر علاقه مند به آن چیزی است که در اطرافش به وقوع می پیوندد.

کارهای روزمره تان، می تواند موضوع صحبت شما با کودکتان باشد. با گفتن جملاتی نظیر «کفشهایت را بپوش» یا «وقت شیر خوردن است» باعث می شوید کودک هر روز کلمات خاصی را بشنود و این کلمات آنهایی هستند که او اولین بار بر زبان می آورد. خواندن کتابهای عکس دار و ساعتهای غذا خوردن، فرصتهایی برای صحبت کردن فراهم می کند.

– به او کمک کنید تا گوش کند

گوش کردن مهارت بسیار مهمی است که باعث پیشرفت کودک می شود. و به علاوه او یاد می گیرد که چگونه صحبت کند. گوش کردن و یاد گرفتن مهارتهایی هستند که کودک به آنها نیاز دارد تا هنگامی که بزرگ شد بتواند درست حرف بزند.

شما می توانید به کودکتان کمک کنید تا با صرف وقت، مهارت های شنیداری اش را از طریق توجه به صداهای جالب نظیر وز وز زنبور یا هواپیمایی که در حال بلند شدن است، گسترش دهد. هرگز کودک را تمام روز با تلویزیون یا رادیو مشغول نکنید. چون او را از صحبت کردن باز می دارد. هنگامی که طفل مشغول صحبت کردن است، با دقت به او گوش کنید و نوبت خود را در حرف زدن رعایت نمایید و ساکت باشید.

منبع: حوزه

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار