186750
۰۶ آذر ۱۳۹۷

ماجرای یک فراخوان ضد کودک!

انتشار یک فراخوان عجیب مجازی درباره ایده‌پردازی برای کودکان کار از سوی مرکز نوآوری اجتماعی، نارضایتی دغدغه‌مندان در عرصه‌های اجتماعی را برانگیخت.

به گزارش کودک پرس ، مدتی است مرکز تازه‌‌تأسیس «نوآوری اجتماعی» وابسته به سازمان امور اجتماعی کشور در نظر دارد با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و وزارت کار، رویدادهایی استارتاپی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار کند. یکی از محورهای مورد نظر در این رویدادهای استارتاپی، کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودکان کار است اما فراخوان ایده‌پردازی در این زمینه به نحوی انجام شد که محتوایی نادرست داشت و نارضایتی برخی فعالان کاهش آسیب‌های اجتماعی را برانگیخت؛ واکنش‌هایی که در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد.

صفحه رسمی مرکز نوآوری اجتماعی در شبکه اجتماعی اینستاگرام فراخوانی را درباره ایده‌پردازی برای کودکان کار منتشر کرد که چنین محتوایی داشت: «کودکانی که پتانسیل بالایی برای کسب‌وکار دارند در حالی که توقع چندانی هم برای شرایط کار و دستمزد ندارند یعنی بهترین فرصت برای اشتغال!، ایده‌های نوآورانه درباره نحوه اشتغال‌زایی این کودکان را در سامانه ما ثبت کنید»

این محتوای نادرست که از صفحه اینستاگرام این مرکز حذف شد، به کارگرفتن کودکان رنج‌کشیده، آن هم با دستمزد ارزان را به ذهن متبادر می‌کرد، با مخالفت بعضی فعالان کاهش آسیب‌های اجتماعی مواجه شد و مخالفت‌هایی را در فضای مجازی برانگیخت.

صفحه رسمي اين مرکز در اينستاگرام با حذف آگهی قبلی، توضيحی کوتاه در صفحه خود قرار داد و نوشت: «پست منتشرشده در مورد کودکان کار به علت انتخاب واژگان نامناسب توسط آژانس ديجيتال مارکتينگ همکار مرکز موجب ايجاد سوءتفاهماتی در بين مخاطبان گرامی شده است.ضمن قدردانی از احساس مسئوليت مخاطبان گرامی، لازم به توضيح است با توجه به مطالب قبلی منتشرشده در سايت، کانال تلگرام و صفحه اينستاگرام مرکز، رويکرد آن نسبت به آسيب‌های اجتماعی و ارائه راهکار برای کاهش معضلات اجتماعی شرح داده شده است. ضمناً تذکرات لازم به مجموعه خاطی ابلاغ شد.»

 

 

بنابر تعالیم قرآن کریم که می‌فرماید سعادت در آزاد کردن انسانی از بردگی معنا می‌یابد (بلد، ۱۲ و ۱۳) درصدد برآمد هدف دقیق و ابعاد این فراخوان را دنبال کند تا  فعالیت‌های خلاقانه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص کودکان کار منعکس شود و در عین حال، از استضعاف کودکان کار، بیش از آن چیزی که جریان دارد، جلوگیری به عمل آید. از این روی، روز گذشته برای تنویر افکار عمومی با محمدحسین ذوالفقاری، رئیس جوان مرکز نوآوری اجتماعی به گفت‌وگو پرداختیم اما درست هنگامی که قرار بود این مصاحبه منتشر شود، دفتر این مرکز درخواست کرد گفت‌وگوی مذکور منتشر نشود.

دغدغه‌مندان در عرصه‌های اجتماعی همچنان منتظر عذرخواهی رسمی و توضیحات لازم از سوی مرکز نوآوری یا سازمان امور اجتماعی هستند.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار