186496
۰۳ آذر ۱۳۹۷

۱۰ مهارتی که حتما باید به کودکان خود برای دوری از خطر و آزار یاد بدهید

بخش مهمی از مسئولیتِ مراقبت از بچه‌ها در برابر سوء‌استفاده و آزار، به عهده ما بزرگ‌ترهای دلسوز است و بخش مهمی از این مسئولیت، آموزشِ چگونگیِ رفتار در موقعیت‌های خطرناک به کودکان و نوجوان‌هاست.

به گزارش کودک پرس ، بخش مهمی از مسئولیتِ مراقبت از بچه‌ها در برابر سوء‌استفاده و آزار، به عهده ما بزرگ‌ترهای دلسوز است و بخش مهمی از این مسئولیت، آموزشِ چگونگیِ رفتار در موقعیت‌های خطرناک به کودکان و نوجوان‌هاست. مهم است ما بزرگ‌ترها از طریق گفت‌وگو در قالب نقاشی و بازی و نمایش، بچه‌ها را درباره خطراتی که ممکن است سلامت جسمی و روحی‌شان را به خطر بیندازد، آگــاه کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم در چنین موقعیت‌هایی، چگونه رفتار کنند. قرار نیست بچه‌ را بترسانیم و جهانِ ذهنی‌اش را ناامن کنیم، بلکه باید جدی و واضح درباره خطرات دنیای پیرامون به کودک هشدار دهیم و برای مراقبت از خود، قوی و آماده‌اش کنیـــم. امروز با هم، تعدادی از موقعیت‌هایی که می‌تواند برای کودکان خطرآفرین باشد و برخورد درست در این شرایط را با هم مرور می‌کنیم.

1- اگر قرار است با تاکسی‌تلفنی به مدرسه، کلاس یا باشگاه بروید، سوارِ هر خودرویی که ادعا کرد تاکسی‌تلفنی است نشوید.

2- اگر بعد از مدرسه و کلاس و باشگاه، منتظر پدر و مادر هستید اما شخصی از راه رسید و گفت از طرف مامان و بابا به دنبالتان آمده، حتی اگر آشنای خانوادگی بود، همراهش نروید.

3- اگر در پارک و محله، مشغول بازی بودید و خانم یا آقای سالمندی از شما کمک خواست تا خریدهایش را برایش ببرید، فقط تا نزدیک در همراهی‌اش کنید، هرگز داخل ساختمان یا خانه نروید و سریع به خانه برگردید.

4- اگر بیرون از خانه‌ هستید و شخصی، غریبه یا آشنا، پیشنهاد داد همراهی‌اش کنید تا حیوان‌خانگیِ ملوس یا اسباب‌بازیِ  قشنگش را به شما نشان دهد، هرگز اعتماد نکنید، نروید و سریع به خانه برگردید.

5- اگر بیرون از خانه، غریبه‌ای دست‌تان را گرفت با فریاد جلب‌توجه کنید و از دیگران کمک بخواهید.

6- هرگز با غریبه‌ها در آسانسور تنها نمانید.

7- هرگز درِ خانه را روی غریبه‌ها باز نکنید. اگر در خانه تنهایید، به آدمِ پشت در نگویید تنها هستید.

این دروغ نیست، این مراقبت از خود است.

8- وقتِ بازی‌های آنلاین رایانه‌ای یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، هرگز با کسی چت نکنید. حتی اگر عکسِ کودکانه‌ای داشت و حرف‌های جالب می‌زد.

9- یادتان باشد بخشی از بدنتان که با لباس‌زیر پوشانده می‌شود، اعضای خصوصی شما هستند و هیچ‌کس غیر از پدر و مادر و پزشک، آن‌هم بعد از اجازه گرفتن، حق ندارد دست به اعضای خصوصی بدنِ شما بزند، آن‌ها را ببیند یا درباره‌اش حرف بزند. اگر چنین اتفاقی، حتی توسط آشناهای خانوادگی افتاد، بلند بگویید «نــه» و محل را ترک کنید و موضوع را بدون خجالت به مامان و بابا بگویید.

10- اگر کسی اذیت‌تان می‌کند اما تاکید دارد این موضوع، یک «راز» است و نباید به کسی بگویید وگرنه آبرویتان می‌رود و پدر و مادرتان دعوایتان می‌کنند، حرف‌هایش را باور نکنید، نترسید، شما رازدارِ کسی نیستید، حتما موضوع را به مامان و بابا بگویید.

منبع: خراسان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار