موقعیت فعلی شما : خانه/کنوانسیون حقوق کودک
186396
۰۳ آذر ۱۳۹۷
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان مطرح کرد؛

نگاه متعالی سند ملی «حمایت از کودکان و نوجوان» نسبت به کنوانسیون حقوق کودک

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر اینکه سند ملی «حمایت از کودکان و نوجوان جمهوری اسلامی ایران« نگاه جامع و متعالی‌تری به این قشر دارد، به تشریح برخی تفاوت‌های این دو سند و ضعف‌های کنوانسیون کودک پرداخت.

به گزارش کودک پرس ، زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به بررسی سند ملی حمایت از کودکان و نوجوانان و مقایسه این سند با کنوانسیون حقوق کودک پرداخت و گفت: این سند دارای نگاه‌ برتری نسبت به کنوانسیون حقوق کودک است.

آیت‌اللهی با بیان اینکه پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک به صورت مشروط اتفاق افتاد چون برخی از مسائل مطرح شده در این کنوانسیون خلاف شرع و یا قانون جمهوری اسلامی بود، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم همچون منشور مسئولیت و حوق زنان یک منشور حقوق کودکان و نوجوانان تهیه کنیم که حدد و صغور شرعی و قانونی حقوق کودکان و نوجوانان مشخص شود.

وی افزود:‌علاوه بر این تهیه این سند، این ظرفیت را ایجاد می‌کرد که ما مفاهیم متعالی‌تری که اسلام نسبت به مسائل مطرح شده در کنوانسیون کودک بیان می‌کند را به جهان بشناسانیم.

 

*نادیده گرفته شدن حقوق کودکان دارای استعداد درخشان در کنواسیون حقوق کودک

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: در کنوانسیون حقوق کودک راجع به حقوق کودکان دارای استعدادهای درخشان هیچ توضیحی داده نشده است و در حالی که در سند ملی حقوق کودکان و نوجوانان جمهوری اسلامی این مسئله دیده شده است.

 

*تفاوت در پرداختن به مفهوم «حق هویت» بین المللی و دینی _ ملی در دو سند

آیت‌اللهی ادامه داد: در کنوانسیون حقوق کودک از مفهوم «حق هویت» یاد شده است که بر اساس آن کودک باید دارای شناسنامه باشد در حالی که ما حق هویت را با مفهومی متعالی‌تر از آنچه در کنوانسیون حقوق کودک بیان شده است، دیده‌ایم و بنابر سند ملی حقوق کودک حق هویت مطابق با روایات از حق انتخاب نام نیکو آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که کنوانسیون حقوق کودک تنها حق شناسنامه‌دار شدن را برای کودکان قائل است در سند ملی حقوق کودک و نوجوانان گفته شده حق کودک این است که در بستر خانواده مشروع و قانونی متولد شود چرا که تنها در این بستر مشخص می‌شود که پدر و مادر حقیقی شخص چه کسانی هستند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کودکان غربی با وجود شناسنامه‌دار بودن پدران یا مادران حقیقی ندارند چراکه روابط آزاد در این کشورها به رسمیت شناخته شده است.

 

آیت‌اللهی تصریح کرد: در بحث حق هویت مورد نظر کنوانسیون حقوق کودک، هویت ملی افراد را نادیده گرفته است در حالی که یکی از حقوق کودکان آشنایی هویت ملی آنان است. پس ما برای کودک ایرانی حق آموزش زبان فارسی و استفاده از پوشش ملی را قائل شده‌ایم.

وی یادآور شد: اینکه کنوانسیون حقوق کودک به مسئله هویت ملی نپردازد دور از ذهن نیست چرا که این کنوانسیون محصول سازمان مللی است که کودک را شهروند جهانی می‌داند و به هویت‌های ملی بی‌توجه است.

 

*جای خالی نقش خانواده‌های گسترده

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک در پرداختن به حمایت‌های مدنی از کودکان نیز دارای ضعف‌هایی است، گفت:‌در این کنوانسیون وقتی تشخیص داده می‌شود کودک سرپرست واقعی ندارد هیچ نقشی برای خانواده گسترده قائل نشده در حالی که در سند ملی حمایت از کودکان ما نقش قابل توجهی برای بستگان دیده‌ایم.

 

*تفاوت نگاه در خصوص حقوق و وظایف کودکان و نوجوانان

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: کنوانسیون حقوق کودک،‌کودک را تنها صاحب حق می‌بیند اما ما با توجه به نگرش‌های اسلامی یک حرف تضعیف یافته‌ای از مسئولیت را برای کودک دیده‌ایم. برای مثال احترام گذاشتن به والدین و تبعیت کردن از دستورات مشروع و قانونی والدین که در نگرش‌های دینی به آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه کنوانسیون حقوق کودک برای همه افراد تا 18 سالگی حقوق یکسانی قائل است، گفت: ما این حرف را غلط می‌دانیم چرا که کودک 2 ساله و نوجوان 17 ساله برپایه رشد عاطفی و روانی نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین هر کدام از گروه‌های سنی نیازمند حقوق متفاوتی هستند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان یادآور شد: عنوان «سند ملی کودک و نوجوان» به دلیل همین ریزبینی چرا که دو طیف سنی متفاوت کودک و نوجوان را مورد بررسی قرار داده و نگاه جامعی داشته است و اگر این سند در افکار نخبگانی مطرح شود، موجب رشد عزت ملی خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار