موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
186384
۰۳ آذر ۱۳۹۷
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

پوشش دوره پیش‌دبستانی در کشور به ۷۱ درصد رسیده است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند رو به رشد پیش‌دبستانی در دنیا از ۱۶ درصد به ۴۳ درصد، گفت: در کشور ما این پوشش از ۳۸ درصد به بالای ۷۱ درصد رسیده است.

به گزارش کودک پرس ، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه همایش ملی دو روزه هویت کودکان ایران اسلامی، اظهار کرد: حضور مدیران در این همایش یعنی اینکه سند تحول بنیادین را به‌خوبی درک کرده و به ندای این سند که اولویت آن، کودکی، پیش‌دبستانی و دبستانی است، پاسخ داده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر تعلیم و تربیت را از پیش‌دبستانی آغاز نکنیم، بازنده هستیم اما من به آینده این سرزمین امیدوارم زیرا این‌همه تلاش برای کودکان در حال انجام است و نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی از آن جمله است.

حکیم‌زاده بیان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا برای آموزش عالی سرمایه‌گذاری دولتی انجام نمی‌شود اما دوره پیش‌دبستانی و آموزش ابتدایی زیرپوشش حمایت‌های دولتی است که این موضوع اهمیت آموزش در دوره کودکی را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به یافته‌های علوم اجتماعی عنوان کرد: پژوهش‌های متعددی صورت گرفته که اگر کودکان در دوره پیش‌دبستانی شرکت کنند، از جهت شناخت عمومی، مهارت‌های گفتاری، مقیاس حافظه، عملکرد تحصیلی پایه اول و دوره ابتدایی و گذر موفق به دوره متوسطه، تفاوت معناداری با کودکان فاقد پوشش این دوره آموزشی دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: کودکانی که پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، احتمال کمتری دارد که درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند و در مجموع مقایسه‌های بسیاری انجام‌شده است که همه گویای اهمیت دوره پیش‌دبستانی و آموزش‌های این دوره است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: ماسال‌هاست که عادت کرده‌ایم یک معنای سطحی از عدالت آموزشی را مبنای کار خود قرار دهیم و آن مبنای دسترسی به کلاس‌های درس است؛ درحالی‌که معنای واقعی عدالت آموزشی برخورداری همه کودکان از فرصت‌های برابر یاددهی و یادگیری است.

وی خاطرنشان کرد: امروز به برکت تصمیم ارزشمند دولت برای اختصاص اعتبار ویژه به دوره پیش‌دبستانی، کودکان تمام نقاط این مرز و بوم توانسته‌اند زبان فارسی و زبان پایه را زودتر فرابگیرند.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اهتمام به‌پیش دبستانی در حال تبدیل‌شدن به یک دغدغه ملی است و استان‌ها اکنون رقابت می‌کنند که پوشش پیش‌دبستانی را بالا ببرند و اکنون پنج استان برتر بر اساس آمار سال گذشته، سمنان، خوزستان، ایلام، قزوین و کرمان هستند.

وی از تک‌تک مربیان این دوره قدردانی کرد و گفت: در استانی به پهناوری کرمان و خوزستان، دشواری‌های سرزمینی در ایلام، تنوع قزوین و تراکم سمنان، پوشش دوره پیش‌دبستانی 90 درصدی شده که و این موضوع بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: دو یا سه استان دیگر نیز قرار است پوشش 100 درصدی دوره پیش‌دبستانی را داشته باشند که این رویداد مهم را به‌زودی جشن خواهیم گرفت.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش، دوره پیش‌دبستانی را بهترین راه تقویت انسجام ملی دانست و گفت: کشور ما جمعیت مهاجر دارد و درعین‌حالی که قومیت آنها را به رسمیت می‌شناسیم، با آموزش‌های پیش‌دبستانی درصدد ایجاد انسجام ملی هستیم.

وی ادامه داد: این همایش را فرصتی می‌دانیم که دغدغه ملی را به سمت آموزش پیش‌دبستانی جلب کنیم و معتقدیم به‌جز مدرسه و خانه‌ها، رسانه‌ها هم به‌عنوان یک عنصر هویت‌ساز در حال نقش‌آفرینی هستند.

حکیم زاده با اشاره به روند رو به رشد پیش‌دبستانی در دنیا از 16 درصد به 43 درصد افزود: در کشور ما این پوشش از 38 درصد در قبل از دولت تدبیر و امید به بالای 71 درصد رسیده و برخی استان‌های ما وارد پوشش 90 درصدی شده‌اند و برخی استان‌ها نظیر کرمانشاه جهش بسیار خوبی داشته‌اند.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: امروز می‌توانیم با خیال راحت به آینده این سرزمین فکر کنیم زیرابه کودکان به‌عنوان آینده‌سازان این کشور توجه شده است؛ همه ما باید اجازه دهیم کودکانمان کودکی کرده و بانشاط و شاداب رشد کنند و مدیران موفق و پدران و مادران موفق و بانشاطی باشند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار