185405
۲۱ آبان ۱۳۹۷
یادداشت؛

مهدهای کودک با چاشنی ماریا مونته‌سوری

چندسالی است که یک طرح تربیتی غربی به نام مونته‌سوری بر پایه آئین تئوسوفی، بودیسم و کابالا در مهدهای کودک کشور به سرعت در حال گسترش است.

به گزارش کودک پرس ، احسان صنعتکار؛ مهدهای کودک طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قشر شاغل در جامعه به یکی از مراکز مهم و مورد استقبال والدین و خانواده‌ها تبدیل شده است. اما در این بین و با توجه به عدم نظارت کافی و صحیح بر مهدکودک‌ها شاهد بروز برخی مشکلات از شهریه‌های بالا گرفته تا محتوای غیراسلامی تربیتی از جمله آموزش رقص‌های مختلط برای کودکان در این محیط بسیار مهم هستیم.

مدتی است که یک طرح تربیتی غربی به نام مونته‌سوری در مهدکودک‌های کشور به سرعت در حال گسترش است. در این روش که مبدع آن ماریا مونته‌سوری ایتالیایی بوده است بنا بر استقلال کامل کودک  گذارده می‌شود و بر اساس اصل تجربه انگاری هر آنچه از کودک سر می‌زند از طبیعت او بوده و نباید به هیچ وجه به کودک بشارت و انذار داد زیرا که آزادی ذاتی کودک را خدشه‌دار می‌کند که این مقوله خود با سیاست بشارت و انذار انبیاء در تضاد است.

در کتاب «خدای بدون دست» نوشته ماریا مونته‌سوری 10 قانون با هدف یکی شدن مخاطب (از کودکی تا دوره جوانی) ذکر شده است که بر اساس هر کدام از این اصول مجموعه‌ای از بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی غیرمستقیم برای کودکان طراحی شده است.که برخی از مراحل و قوانین آن صراحتاً با دین اسلام در تناقض بوده و حاکی از یک تربیت انحرافی را دارد.

 

مونته‌سوری در مرحله دوم از مراحل ده‌گانه می‌گوید: «همه چیز توسط انـسان به صورت فیزیکی یا با بهره‌گیری از قدرت تخیل و ذهن اختراع شده است» و بعد انسان‌محوری و اومانیسم را نتیجه می‌گیرد و یا در بخشی دیگر می‌نویسد: «فرشتگان نمایندگان جنبش هوا هستند که با گرم و سرد کردن پوسته زمین، حیات را به وجود آوردند» و در بخش دیگری می‌آورد «این انسان است که عامل کیهانی است و طبیعت را خلق می‌کند».

بر اساس کتاب خاطرات مونته‌سوری که توسط پسرش ماریو نگارش شده وی از 30 سالگی در رم به واسطه دانشجوی هندی هم‌دوره‌اش در رشته فلسفه در دانشگاه رم به فرقه تئوسوفی علاقه‌مند شده بود. اما به صورت رسمی در سال 1907 یعنی زمانی که 37 ساله بود به عضویت این فرقه درآمد.

اما  باید گفت که انجمن تئوسوفی بخشی از تشکیلات جهانی فراماسونری است که ایده «دین جهانی» را در طول سالیان پرورانده است و ملغمه‌ای از مسیحیت و یهود و اسلام تحریف شده است که آموزه‌های شیطانی کابالا در قالب بخش‌هایی از آیین هندو و بودیسم به آن اضافه شده است.

 

حال جالب اینجاست که حدود یک دهه است بهاییان که خود را فعالان حقوق کودک! نام نهاده‌اند برای گسترش مهدکودک‌هایی که از روش مونته‌سوری برخوردار باشد، فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند به طوری که اکنون مشهورترین مهدهای کودک تهران و سایر شهرهای کشور، مهدهایی هستند که از این روش استفاده می‌کنند و مربیانشان تحت آموزش روش‌های مونته‌سوری قرار گرفته‌اند.

حال این مونته‌سوری است که به دلیل فقدان برنامه آموزشی واحد در کشور، در مهدهای کودک ایرانی، به اسم ترویج فرهنگ صلح و مدارا، در قالب سازمان‌های غیردولتی در حال اجرای برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی در ایران است.

مدل مونته‌سوری، با نفوذ در مهدکودک‌های ایرانی، آموزش و پرورش کودکان را منطبق با هر آنچه که می‌خواهد کرده است. و در اینجاست که گاه و بیگاه می‌شنویم در مهدکودک‌های ما، آوازه‌خوانی، مشاطه‌گری، رقص، آموزش مسائل جنسی و … شیوع پیدا کرده و به‌ طور روزافزون گسترش هم می‌یابد.

گویا، پیچیدن نسخه‌های سازمان‌های جهانی برای ما تمامی ندارد، از پیر کردن جمعیتمان در لوای عنوان فریبنده «تنظیم جمعیت» گرفته، تا گمراه کردن فکری و  عملی کودکانمان ذیل مقوله «ترویج صلح»! غفلت مسؤولان متولی امر در حوزه مهدکودک‌‌ها هم مزید بر علت شده که اکنون و شوربختانه بگوییم آمـــوزش و پــرورش‌ مهدکودک‌هایمان در دست مونته‌سوری است و نسل نوپای کشورمان از کشورهایی غیر از کشور خودمان اداره و هدایت می‌شود.

 

و هنوز حکایت هم‌چنان باقی است…

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار