موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
185348
۲۱ آبان ۱۳۹۷

پاسخ “کاظمی” به انتقادها درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه به عنوان یک تئاتری و نیز دبیر جشنواره نسبت به برخی اتفاقات و تصمیمات مقطعی در تئاتر انتقاد دارد به برخی منتقدان تصمیمات خودش در این رویداد هم گفت: هیچ‌گونه اعمال تصمیم مقطعی درباره جشنواره امسال را نمی‌پذیرم و همه چیز طبق فراخوان و همانند سال قبل پیش می‌رود.

به گزارش کودک پرس ، صبح بیستم آبان ماه مریم کاظمی در نشستی خبری جزئیاتی را از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک ‌و نوجوان همدان تشریح و اعلام کرد: در این دوره از ۱۲ کشور مهمان خارجی حضور دارد که ۱۰ کشور از جمله اسپانیا و نروژ (مشترک)، عراق، آلمان و آفریقای جنوبی نمایش به صحنه می‌برند.‌

دبیر این جشنواره در پاسخ به سوال ایسنا درباره انتقاد برخی اعضای کانون تئاتر کودک و نوجوان نسبت به تصمیمات مقطعی او از جمله یکی شدن داوری آثار کودک و نوجوان گفت: نامه‌ای که در این باره نوشته شده مستقیم به من نرسیده است؛ ولی آن را خوانده‌ام. این تصمیم را سال گذشته هم گرفتم و همه این تصمیم‌ها چیزی نیست که با برخورد سلیقه‌ای به وجود آمده باشد و دلیل داد. این‌ها سال قبل هم وجود داشت و اعتراضی نشد ولی ناگهان ۱۵ روز مانده به جشنواره انتقاداتی مطرح ‌می‌شود.

 

او تاکید کرد: هیچ تصمیم مقطعی را نمی‌پذیرم که ناگهان گرفته شده باشد گرچه خیلی‌ها عقیده داشتند برخی بخش‌ها باید به جشنواره برگردد. هرآنچه الان اجرایی می‌شود طبق فراخوان است که چند ماه  قبل منتشر شد. الان از کسانی که انتقاد دارند می‌خواهم در آسیب شناسی که بعد از جشنواره برگزار می‌شود نظرات خود را مطرح کنند تا با توجه به وجود دبیرخانه دائمی این تصمیمات و تغییرات پس از اختتامیه بررسی شود.‌

کاظمی همچنین ضمن تشریح کارگاه هایی که در این دوره تدارک دیده شده است، به معرفی داوران بخش‌های مختلف پرداخت‌و ابراز امیدواری کرد که سال آینده هم مانند امسال نمایشنامه‌های برگزیده در یک مجلد چاپ شوند.

به گفته وی داوران بخش مسابقه تئاتر ایران بهرام شاه‌محمدلو،رحمت امینی، گلاب آدینه، شهره سلطانی و حسین صفی، داوران بین الملل هوبرت فرنباخر، پانته آ بهرام، مهرداد رایانی مخصوص، داوران خردسال مجید قناد، محب اهری و لاله صبوری و داوران خیابانی مریم معترف، مجید امرایی و محسن پورقاسمی هستند.

 

در این نشست هم‌چنین اردشیر صالح‌پور در توضیح بخش‌های جنبی جشنواره گفت: روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه مراسمی در کنار مزار جبار باغچه بان برای یادبود وی به مناسبت جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران برپا می‌شود و قرار است مزار او به آرامگاه مشاهیر تبدیل شود و میدانی هم در شهر ری با هماهنگی شهردار منطقه به نام باغچه بان درنظر گرفته خواهد شد.

او افتتاح جشنواره را هم مردمی عنوان و تاکید کرد: پس از ۲۵ سال این جشنواره را باید از اجرایی صرف به رخدادی فرهنگی و هنری و اجتماعی تبدیل کرد.

درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان همدان هم بر حضور مردم در این رویداد تاکید کرد و گفت: قرار گذاشته‌ایم از یک محل تاریخی مثل مقبره ابن سینا تا یکی از میادین شهر مراسم شادپیمایی داشته باشیم و این اتفاق قطعا تاثیر گذار است و امیدوارم از سال آینده مردم در برگزاری رویداد مشارکت کنند.‌

 

وی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره نداشتن دبیرخانه دائمی و به کیفیت بالا نرسیدن جشنواره پس از ۲۴ سال گفت: قرار است اعلام کنیم در اختتامیه که، دبیرخانه دائمی در همدان شکل خواهد گرفت. درباره سال‌های قبل من نمی‌توانم پاسخگو باشم اما تلاش شده کیفیت بیشتر شود.‌

مریم کاظمی هم گفت: کیفیت کارها دلایل متعدد دارد ولی به طور کلی جشنواره می‌تواند انگیزه‌ای برای تولید و دیده شدن آثار باشد. همچنین بودجه هیچ گاه کیفیت به همراه نمی آورد در صورتی که باید دیدگاه برای هزینه کرد بودجه وجود داشته باشد ولی فعلا همه مقطعی عمل می‌کنیم و فعلا به عنوان کسی که خودش دبیر است منتقد تصمیمات و شرایط مقطعی در تئاتر هستم.

او درباره بودجه هم بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته بودجه جشنواره افزایش پیدا کرده و از ۸۰۰ میلیون تومان به یک‌ میلیارد تومان رسیده است.

 

کاظمی اضافه  کرد: من انتظار داشتم به مناسبت بیست و پنج سالگی جشنواره و اینکه همدان شهر گردشگری سال ۲۰۱۸ آسیا بود، اتفاقات بیشتر و بهتری می‌افتاد.‌

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار