موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
184383
۱۳ آبان ۱۳۹۷
مهدی سالم در مراسم تجلیل از مروجان ادبیات پایداری:

نویسندگان تولیدات خوبشان را در اختیار شبکه امید قرار دهند

مدیر شبکه امید در جمع نویسندگان کودک و نوجوان گفت: ما از تولید محتوای ویژه نوجوانان حمایت می‌کنیم. ما از نویسندگان تجلیل می‌کنیم ولی نویسندگان باید محتوای خوب‌ خود را در اختیار ما قرار دهند تا مبدل به برنامه‌های پرمخاطب شوند.

به گزارش کودک پرس ، مراسم تجلیل از مروجان ادبیات پایداری در حوزه کودک و نوجوان با حضور حجت‌الاسلام موسوی مقدم قائم مقام سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سالم مدیر شبکه امید برگزار شد.

 

* نریمانی:  ادبیات پایداری باید با ادبیات توسعه پیوند داده شود

رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید در ابتدا به بیان اهداف این مراسم پرداخت و گفت: ادبیات پایداری سابقه‌ای به قدمت تاریخ بشری دارد و در قالب‌های مختلف طی ادوار گذشته و سالیان متمادی ظهور و بروز داشته است.

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری اقتدار‌آفرین، الگودهنده والهام‌بخش است، افزود:اسطوره‌ها،‌حماسه‌ها و تاریخ ایران با ادبیات پایداری شکل گرفته و استمرار یافته است. ادبیات پایداری در قالب شعر، نثر، حماسه، رسانه اثربخش بوده و ملت برای بیان خواسته‌ها در راستای مبارزه با سلطه دشمنان داخلی و خارجی از آن استفاده می‌کردند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید ضمن بیان اینکه ادبیات پایداری به ویژه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قابلیت تبدیل شدن به یک فرصت دیپلماسی عمومی را دارد، توضیح داد: این ادبیات به این جهت که دارای زبان مشترک بوده و در عرصه بین‌‌المللی قابل فهم است بنابراین این آثار باید مخاطب بین‌المللی داشته باشد.

نریمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ ادبیات پایداری باید با ادبیات توسعه پیوند داده شود و میان آنها رابطه همسویی شکل گیرد. بنابراین تمام هم و غم ما باید به سمتی هدف‌گذاری شود که این ادبیات در اجتماع تبدیل به رفتار اجتماعی شود.

وی همچنین گفت: راهکار رسیدن به هدف توجه به زیرساخت‌ها و فعالیت‌های پایداری است. البته در این مسر کیفیت‌بخشی، توجه به ذائقه و استفاده از رسانه‌های نوین برای گروه سنی کودک و نوجوان خود انقلابی رویکردی را می‌طلبد.

 

* کاویانی‌راد:

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت شهدای 13 آبان، ابراز داشت: امروز بیش از هر زمانی نیاز داریم به نسل جوان توجه کنیم. چرا که سطح ابتدایی پایداری تاب‌آوری است. بنابراین نیازمند ساخت زیرساخت‌ها هستیم تا بر روی آن پایه قله ایثار و شهادت را حفظ کنیم.

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: امروز به شدت نیاز به مؤلفه‌های پایداری داریم تا با ابزار هنر آن را اثبات، حفظ و منتقل کنیم. بنابراین باید زیرساخت‌ها را تشخیص داده و با ابتکار توسعه دهیم.

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد ترویج فرهنگ پایداری را نیازمند دو رکن اساسی دانست وگفت: داشتن پیام و محتوا رکن اول و رکن دوم ظرفیت‌های مخاطبین است. در بخش محتوا و پیام به نظر می‌رسد در حوزه ایثار و شهادت منابع وسیعی در اختیارمان قرار دارد که شامل اسناد و مجموعه‌ای از سوژه‌های ناب هستند که توجه به آنها در ادبیات یک اصل محسوب می‌شود و رکن دوم ظرفیت‌های مخاطبین که امروز دغدغه توجه به آنها ما را گرد هم جمع کرده است.

وی با اشاره به داستان چشمه و سنگ گفت:‌در ادبیات جهانی نیز داستان گندم سیاه از جمله مواردی است که با الهام از این موقعیت تولید شد و بر دل و جان کودکان نشست.

 

* اعلام آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس برای کاستن از موازی‌کاری در نظام اداری

حجت‌الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در سخنانی به مسئولیت بنیاد شهید اشاره کرد و از سوی کمیسیون متبوع خود اعلام کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام آمادگی می‌کند تا از موازی‌کاری‌ها در نظام اداری و بخش فرهنگی بکاهد تا نهادهای فرهنگی به مسیر اصلی خود برگردند.

به گفته وی بحث کودک و نوجوان موضوع مهمی است و از شبکه امید که مربوط به نوجوانان است وظیفه خطیری بر عهده دارد. آنها برای ساختن آینده کشور نیاز به آگاهی در سطوح مختلف دارند و 13 آبان یکی از مسائلی است که نیازمندیم درباره آن به نوجوانان آگاهی ببخشیم و بگوییم در انقلاب بر ما چه گذشت.

مازنی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تسخیر لانه جاسوسی، توضیح داد: امروز می‌بینیم بخشی از افرادی که در این حادثه نقش‌آفرینی بودند به شهادت رسیدند، بخشی از آن دفاع می‌کنند و برخی از ما نظرات دیگری دارند ولی رسانه ملی در تبیین این مسائل نقش مهمی بر عهده دارند و می‌تواند از صداها و نگاه‌های مختلف این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. ما برای دفاع از انقلاب حرف بسیار داریم.

وی همچنین ضمن اشاره به ناامیدی آمریکایی‌ها از سلطه بر جمهوری اسلامی گفت: به کوری چشم آنها با افق تبیین شده توسط رهبر انقلاب ما برای 50 سال آینده هم برنامه داریم و بر این اساس در هیچ دوره‌ای زیر بار زورگویی آنها نخواهیم رفت. تصرف لانه جاسوسی هم به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام انجام شد که مورد تائید ایشان بود و ما امروز در جامعه ظرفیت آن را داریم که حرف‌های موافق و مخالف را بشنویم و تحلیل کنیم.

 

* اکبری: امام گفتمان تازه‌ای را بنا نهاد

اکبری معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلام هم در سخنانی تصریح کرد: امام ثابت کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند چرا که جمهوری اسلامی ایران در شرایطی پدید آمد که همه دنیا تصور می‌کردند انقلابی نمی‌تواند مقابل دو گفتمان کمونیسم و لیبرالیسم بایستد اما امام راه دیگری باز کرد و وقتی انقلاب متولد شد هر دو گفتمان را کنار گذاشت و با تاکید بر گفتمان پایداری نظریه جدیدی را مطرح کرد و امروز شاهد گفتمان مقاومت و پایداری هستیم.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر دفاع مقدس و شهدا نبودند نقشه جهان امروز به شکل دیگری طراحی شده بود، گفت: در انتخابات اخیر عراق، آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند تا با توطئه‌های بسیار برنامه‌های خود را پیش ببرند اما امروز به جایی رسیدند که به نمایندگان عراقی 3 میلیون دلار پیشنهاد می‌کنند تا به نفع آمریکایی‌ها رای دهند اما هیچ یک از آنها نپذیرفتند.

 

* آغوش باز شبکه امید از تولیدات محتوایی مناسب ویژه نوجوانان / نویسندگان تولیدات خوبشان را در اختیار ما قرار دهند

در بخش دیگری از این مراسم مهدی سالم مدیر شبکه امید با  بیان دغدغه‌های خود و اینکه جلساتی اینگونه صندوقچه‌ای از جواهرات است که باید از آن بهره برد، گفت:ما باید از آثار تولید شده توسط نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به بهترین شکل استفاده کنیم اما چرا امروز در حوزه سینمای کودک از آثار نویسندگان خوب کودک و نوجوان استفاده نمی‌شود؟ چرا ارتباط نویسندگان با سینما و تلویزیون ایجاد نشده است؟ ما چند سالی شاهد برخی برنامه‌ها مثل گردان بلال و یا تابستان من بودیم. این آثار نشان داد اگر محتوا به درستی تولید شود استقبال از آن نیز افزایش خواهد یافت و اگر محتوا، رمان و یا مطلب مناسبی توسط نویسندگان خوب حوزه نوجوان در خصوص ادبیات پایداری نوشته نشود،‌آیا تلویزیون می‌تواند برنامه‌ای تولید کند؟ در حوزه موسیقی چطور؟ چند موسیقی نوجوانانه در سطح کشور می‌شناسیدو…

سالم همچنین با بیان اینکه اگر محصولات تلویزیونی ما جذاب نباشد نوجوان پای آن نمی‌نشیند، گفت: ما از نویسندگان تجلیل می‌کنیم ولی نویسندگان باید محتوای خوب‌شان را در اختیار ما قرار دهند تا مبدل به برنامه‌های پرمخاطب شوند.

مدیر شبکه امید با ابراز این مطلب که من به نوجوانان سرزمینم بسیار امیدوارم،‌گفت: بین نوجوانان فعلی افرادی داریم که بنده از آنها درس گرفتم. اینها از دامان مادران شهید درس گرفتند و بر همان مدار بر طبق آنچه آموخته‌اند،‌کار می‌کنند. این نوجوانان در آینده تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی خواهند بود و در شغل‌های مختلف نقش‌آفرین می‌شوند.

 

وی در پایان گفت: ما از تولید محتوای ویژه نوجوانان حمایت می‌کنیم. در این راستا پویش‌هایی چون پنبه دانه و مثل قاسم را اجرا کردیم و پاسخ‌های مثبت بسیاری دریافت کردیم.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار