183938
۱۰ آبان ۱۳۹۷
رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران:

شب ادراری‌هایی که می‌تواند سبب مرگ و میر در کودکان شود/ ضایعات پوستی ناحیه کمر را در اطفال جدی بگیرید

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از شب ادراری‌ها نوع نهفته فلج عصبی مثانه است، گفت: این بیماری در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند سبب بروز مثانه عصبی و خطر مرگ در کودک شود.

به گزارش کودک پرس ، فرزانه شریفی‌اقدس در نشست خبری که در ارتباط با دومین کنگره بین‌الملل نورویورولوژی ایران برگزار شد، اظهار داشت: نورویورولوژی به مشکلات و اختلالات مثانه، کف لگن و روده‌ها می‌پردازد و مشخص می‌کند کدام بیماری‌ها روی عصب مثانه اثر منفی گذاشته و چگونه تشخیص و درمان آن را انجام دهیم.

وی افزود: بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت، مشکلات ستون فقرات، مشکلات مادرزادی و بیماری‌های نورولوژی همچون MS در بروز  مثانه عصبی دخیل هستند.

شریفی‌اقدس  ادامه داد: این بیماری‌ها بر اعصاب کف لگن، مثانه، مجاری ادرار و روده‌ها تأثیر گذاشته و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود و این مسئله زندگی اجتماعی و سلامت فرد را تهدید کرده و طولانی‌ مدت نیز عملکرد بسیار منفی بر روی کلیه‌ها می‌گذارد.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماران نورویورولوژی درمان دارویی، جراحی و کمکی همچون فیزیوتراپی کف لگن را لازم دارند که در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران جراحان مغز و اعصاب، اورولوژیست‌ها متخصصین غدد، پزشکان اطفال، متخصصان زنان و فیزیوتراپیست‌ها گرد هم آمده و این موضوعات را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری این کنگره ارتقاء پزشکان و اعضای هیأت علمی در حوزه نورویورولوژی و ارتباط بین‌رشته‌ای برای پرداختن به بیماری‌های بین‌حوزه‌ای است و از طریق این کنگره نیز پزشکان می‌توانند تجارب خود را به یکدیگر منتقل کنند.

شریفی‌اقدس افزود: متأسفانه اکثر مواقع متخصصان از دیدگاه خود بیمار را درمان کرده و این مسئله سبب ایجاد مسیر اشتباه در درمان فرد می‌شود و تنها یک مشکل ممکن است از دوش بیمار برداشته شود در حالی که نورویورولوژی رشته‌ای بوده که سبب می‌شود بیماران با هم‌اندیشی بهتر درمان شده و از جراحی و درمان اضافه برای آنها پیشگیری شود و این مسئله کیفیت کار درمان را ارتقاء می‌دهد.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران گفت: این رشته در دنیا و در کشور ما جوان بوده که بر اساس نیاز بیماران راه‌اندازی شده و کمک می‌کند که شناخت از سیستم اعصاب مغز و لگن بهتر انجام گیرد و خوشبختانه‌ هر روز یافته‌های جدیدی در این زمینه به دست می‌آید.

 

وی اضافه کرد: در حوزه کودکان نیز برخی اطفال با ضایعات ستون فقرات به دنیا می‌آیند و بیماری‌هایی همچون ﻣﻨﻨﮕﻮﺳﻞ و ﻣﻨﻨﮕﻮﻣﯿﻠﻮﺳﻞ سبب می‌شود که بخشی از استخوان‌های ستون فقرات کودک به درستی تشکیل نشده و ضایعاتی به صورت آشکار یا نهفته شکل گیرد.

شریفی‌اقدس گفت: بسیاری از والدین دیر متوجه ابتلا فرزندشان به این مشکل می‌شود چرا که در سال‌های نخستین کودک را پوشک می‌کنند و گمان می‌کنند کنترل نداشتن ادرار از کودکی است و این مشکل سبب از دست رفتن زمان می‌شود و با طولانی شدن عدم کنترل ادرار مثانه کودک و در نتیجه کلیه‌های آن دچار آسیب خواهند شد و متأسفانه زمانی به متخصص اورولوژیست مراجعه می‌شود که مثانه به مسیر غیربازگشت رسیده و کلیه‌ها نیز دچار ضایعه شده است.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی و درمان این کودکان بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ والدین باید ضایعات پوستی ناحیه کمر را در کودک خود جدی بگیرند چرا که در صورت شناسایی به موقع 50 درصد درمان‌های موجود به کنترل ادرار منجر شده و از عوارض کلیوی پیشگیری می‌شود.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره نورویورولوژی کمک می‌کند که پزشکان نیز در حوزه‌های مختلف با زنگ خطر مثانه عصبی در کودکان آشنایی بیشتری داشته باشند، گفت:‌ ارتباط بین‌رشته‌ای در زمینه درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران به موضوع شب‌ادراری کودکان اشاره کرد و گفت: این مسئله در کودکان بسیار شایع بوده و به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود که در نوع ساده می‌توان تا 5 سال صبر کرد البته اگر نتیجه آزمایش و سونوگرافی کودک طبیعی باشد.

وی بیان داشت:‌ در نوع پیچیده شب ادراری اطفال، نشانه‌هایی از بیماری نورولوژی و اختلال عصب مثانه وجود دارد که این نوع از شب ادراری بسیار خطرناک بوده و نوع نهفته عصب مثانه است که به صورت شب ادراری تظاهر می‌کند که این موضوع نیز در کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

 

وی دو علت اصلی ابتلا کودک به ضایعات ستون فقرات و در نتیجه ایجاد مثانه نوروژونیک را کمبود مصرف اسیدفولیک در مادر باردار و دیابت بارداری اعلام کرد و گفت: 25 درصد از شب ادراری‌ها در کودکان از نوع ثانویه و خطرناک است و سبب برگشت ادرار از مثانه به کلیه، ایجاد مثانه عصبی و خطر مرگ و میرهای سخت می‌شود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار