موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
182996
۰۳ آبان ۱۳۹۷
وضعیت سینمای کودک در مواجهه با مخاطبان خود؛

آثار سینمای کودک باید با مخاطب‌شناسی دقیق‌تری ساخته شوند

وحید نیکخواه آزاد طی گفت و گویی از وضعیت سینمای کودک و نوجوان سخن گفت و اظهار داشت: باید یک مخاطب شناسی دقیق صورت بگیرد و مدیران فرهنگی باید به سینمای کودک کمک کنند.

به گزارش کودک پرس ، وحید نیکخواه آزاد کارگردان و تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: مسأله تولید آثار سینمایی برای کودکان مربوط به تولیدکنندگان می‌شود که تا چه حد توانسته‌اند مخاطب‌شناسی را به خوبی انجام دهند. به عنوان مثال ما در سال جاری انیمیشن سینمایی «فیل‌شاه» را داشتیم که با کیفیت بسیار خوبی تولید شده بود و کودکان نیز با آن ارتباط نسبتاً خوبی برقرار می‎‌کردند اما تعداد این آثار در بین آثار تولید شده‌ای که با هدف مخاطبان کودک ساخته می‌شوند بسیار کم است.

نیکخواه آزاد خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی کشور که از تولیدات هر سال آگاهی دارند باید مخاطب‌شناسی دقیقی را صورت دهند و با توجه به اینکه معمولاً آثار سینمایی کشور در تولید یک وابستگی به دولت دارند، مسئولان دولتی فرهنگ و هنر کشور می‌توانند نظارت دقیق و درستی بر تولیدات داشته باشند تا با کارشناسی‌های دقیق اشکالات فیلم‌ها را در حیطه سینمای کودک کشف کنند چرا که این سینما بسیار بخش حساسی است که باید توجه دقیقی نسبت به آن صورت داد.

 

وی افزود: فیلم‌های سینمایی ما به گونه‌ای است که نمی‌تواند کودکان 5-6 ساله را 90 دقیقه بر روی صندلی سینما بنشاند. کودکان در این سن طاقت 90 دقیقه نشستن بر روی صندلی سینما را ندارند و اگر یک اثر نتواند نظر آن‌ها را جلب کند مطمئناً 90 دقیقه نشستن بر روی صندلی سینما را ندارند و اگر یک اثر نتواند نظر آن‌ها را جلب کند مطمئناً 90 دقیقه نشستن بر روی صندلی سینما را ندارند و اگر یک اثر نتواند نظر آن‌ها را جلب کند مطمئناً امکان اکران آن اثر برای کودکان از بین می‌رود. ما اگر توان ساخت آثار بسیار خوب و مهیج را نداریم باید با یک کارشناسی دقیق حداقل مجوز ساخت آثار سینمایی 45 دقیقه‌ای را صادر کنیم که کودکان بتوانند در 45 دقیقه با یک فیلم همراه باشند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مدرسه پیرمردها» اظهار داشت: در همه جای دنیا شاهد این هستیم که سینمای کودک با استقبال بسیار خوبی مواجه است و حتی انیمیشن‌های سینمایی 120 دقیقه‌ای را می‌بینیم که کودکان در همین سن 5 یا 6 سال مخاطبان اصلی آن هستند و می‌توانند تا آخر با فیلم همراهی کنند و بسیار پیش آمده که همین فیلم‌ها را دوبله کرده و در تلویزیون خود پخش می‌کنیم و کودکان ما نیز با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین وقتی این فیلم‌ها برای تلویزیون ما قابل پخش است چنین اشکالی که خط قرمزها باعث عدم موفقیت فیلمسازان ما در جلب نظر مخاطب می‌شوند بر سینمای کودک ما وارد نیست.

 

این کارگردان در ادامه این بحث گفت: فیلمنامه تا حد زیادی از مشکلات اصلی ما است و از ناتوان بودن در جلب نظر مخاطبان فیلمسازان ما گرایش به ساخت آثار مضمون‌گرا یا هنری می‌دهند که این فیلم‌ها نگاهشان به جشنواره‌ها و کسب جوایز است. من بیش از هر چیز اعتقاد به کشف مشکلات از طریق کارشناسی‌های دقیق دارم.

نیکخواه آزاد خاطرنشان کرد: با وجود این اشکالات طی دو سال اخیر شاهد حرکت رو به جلویی در آثار سینمای کودک بودیم. در این مدت شاهد ساخت آثار کودک بهتری بودیم که امکان اکران و نمایش نیز پیدا کردند و نگرانی نسبت به اکران آثار سینمای کودک بسیار کمتر شد. در سینمای کودک نقش مدیریت فرهنگ نقش بسیار موثری است و وقتی بخش خصوصی اعتماد خود را برای بازگشت سرمایه از دست داده دولت باید در این زمینه کمک‌های بیشتری به فیلمسازان ارائه دهد.

 

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه ما هر بار شاهد تغییر مدیران سینمایی هستیم و هر بار که یک مدیر پس از مدت کوتاهی تغییر می‌کند مدیر جدید با آزمون و خطاهای خود سینما را در یک چالش قرار می‌دهد و دقیقاً زمانیکه به یک وضعیت مناسب می‌رسیم مدیر تغییر می‌کند و دوباره همه چیز بهم میریزد. باید برای حفظ ثبات و بالا بردن وضعیت کیفی آثار کودک و نوجوان تشکل‌هایی صورت گیرد که با تغییر مدیران سینمایی این گروه‌ها تغییر نکنند و سیاست‌های درست را ادامه دهند.

 

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار