182720
۰۱ آبان ۱۳۹۷

اجرای طرح سنجش بینایی کودکان سنین ۳ تا ۶ آغاز می‌شود/ ۶۱هزار کودک زنجانی واجد شرایط هستند

طرح سنجش بینایی کودکان سنین سه تا ۶ از فردا اول آبان‌ماه آغاز می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می‌دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می‌شود.

اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک‌، افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می‌شود.

بر همین اساس هر سال طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 ساله توسط سازمان بهزیستی به صورت همزمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

امسال نیز این طرح از اول آبان‌ماه در 157 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان، 360 پایگاه ثابت، سیار، دائمی و غیر دائمی و 350 معاینه کننده اجرا خواهد شد.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: طرح سنجش بینایی کودکان سنین سه تا ۶ سال از فردا اول آبان‌ماه در سراسر استان زنجان اجرایی خواهد شد.

محمد محمدی قیداری با بیان اینکه این طرح در سه مرحله اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در سطح اول غربالگری توسط فرد معاینه کننده انجام می‌شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از دستگاه E چارت برای غربال چشم کودکان اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سطح دوم کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول)، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می‌گیرد، گفت: در نهایت اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می‌شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری انجام خواهد شد.

 

*61 هزار زنجانی زیرپوشش غربالگری بینایی سنجی قرار می‌گیرند

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه سال گذشته 46 هزار و 578 کودک تحت غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند، گفت: از این یک هزار و 972 کودک دارای مشکل بینایی از جمله از استرابیسم، عیوب انکساری و سایر اختلالات بینایی بودند که برای مداوا به پزشک معرفی شدند.

گل نساء آقامحمدی گفت: طبق برنامه امسال نیز بر اساس آمار اداره کل ثبت احوال استان 61 هزار و 546 نفر از کودکان سه تا 6 ساله زنجانی واجد شرایط طرح غربالگری تنبلی چشم هستند که طبق پیش‌بینی 80 درصد آن زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی‌سنجی از اول آبان ماه سال جاری به صورت کشوری اجرایی خواهد شد، اضافه کرد: والدینی که دارای فرزندان سه تا 6 سال هستند می‌توانند برای غربالگری تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه‌ها و یا مهدهای کودک در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

*هزینه طرح غربالگری بینایی 2 هزار تومان

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان درباره هزینه‌های اجرای این طرح افزود: معاینه غربالگری تنبلی چشم برای هر کودک تنها 2 هزار تومان است، در حالی که طبق برآورد سرانه معاینه هر کودک در این طرح 3 هزار تومان است که در مناطق روستایی و حاشیه شهر حتی این مبلغ کم را نیز بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به هزینه کم تشخیص بیماری و یا تشخیص سالم بودن چشم بیان کرد: در واقع بهترین سن برای سنجش بینایی کودکان سنین سه تا ۶ سالگی است و در صورتی که این طرح اجرا نشده و فرد کم بینا و یا نابینا باشد، علاوه بر غیر قابل درمان بودن، هزینه‎های کلانی را به بیمار تحمیل خواهد کرد.
آقامحمدی ادامه داد: به لحاظ اهمیت بسیاری که قوه بینایی دارد، از خانواده‌ها درخواست داریم که با اهتمام نسبت به این سنجش اقدام کنند.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر طرح سنجش بینایی کودکان سه تا 6 سال در مناطق روستائی در حال اجراست، گفت: به دلیل آغاز فصل سرما و صعب العبور بودن برخی از مناطق روستائی این طرح از 15 شهریور ماه سال‌جاری آغاز و از روستاهای مهمی نیز زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح از فردا اول آبان‌ماه آغاز خواهد شد، افزود: این طرح از اول آبان در استان و تا پایان همین ماه ادامه دارد که در صورت نیاز تا 15 آذر تمدید خواهد شد.

 

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار