182530
۳۰ مهر ۱۳۹۷

بیش از ۲۳ هزار کلاس درس استان تهران فرسوده است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: از مجموع ۵۳ هزار و ۴۴۵ کلاس درس دولتی در این استان، بیش از ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده است.

به گزارش کودک پرس ، علی شهری اظهارداشت: 15هزار و 812 کلاس در شهر تهران و 6 هزار و 852 کلاس درس شهرستان های استان نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی هستند.
وی با اشاره به فعالیت پنج هزار و 156واحد آموزشی با 53 هزار و 445 کلاس درس دولتی در استان تهران گفت: 18درصد مدارس دولتی استان فرسوده و 25 درصد نیز نیازمند مقاوم سازی است.
شهری با بیان اینکه در ساخت مدارس استانداردهای فنی و آیین نامه ای رعایت شده، افزود: فرسودگی مدارس به این معنا است که اگر این مدارس در معرض زلزله قرار گیرند بر دانش آموزان آوار نمی شود بلکه غیرقابل استفاده می شوند و نگرانی در زمینه به خطر افتادن جان دانش آموزان وجود ندارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: خوشبختانه استانداردهای فنی برای ساخت مدارس روز به روز بهتر می شود، به نحوی که پروژه های جدید به عنوان مناطق امن مدیریت بحران در محله های شهر تهران و شهرستان ها شناخته می شوند.
وی افزود: در شهر تهران بیش از یکهزار مدرسه امن هستند و در مقابل زلزله ایمنی را تامین می کنند.
شهری با بیان اینکه بسیاری از مدارس شهر تهران قدمت بالای 60 سال دارند، اظهارداشت: این مدارس فرسوده هستند و در اولین فرصت و در صورت تامین اعتبار از سوی دولت و یا خیرین، باید بازسازی بشوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینکه بیشترین مدارس فرسوده استان ابتدا در شهر تهران و پس از آن در شهرری، اسلامشهر و شهریار قرار دارد، گفت: مناطق چهار، هفت و 12 شهر تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارند.
شهری با بیان اینکه استان تهران یکی از استان‌های کم‌ برخوردار کشور از لحاظ وضعیت فضاهای آموزشی است، افزود: سرانه استاندارد آموزشی به ازای هر دانش آموز باید 8.39 مترمربع باشد که اکنون سرانه آموزشی در کشور 5.18 مترمربع به ازای هر دانش‌ آموز است.
وی گفت: در استان تهران آمار سرانه آموزشی کمی متفاوت تر و در شهر تهران 5.39 مترمربع و در شهرستان‌های استان 3.54 مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینکه سرانه فضاهای فیزیکی آموزشی در استان به ازای هر دانش‌آموز 4.52 مترمربع است که حتی از میانگین کشوری هم پایین تر هستیم، افزود: میانگین تراکم دانش آموزی در کلاس های درس استان31 نفر و در بعضی از مناطق حتی 40 نفر و بالاتر از میانگین کشوری است.

شهری با بیان اینکه بیشترین تراکم دانش آموزی در شهرستان های استان تهران در شهر قدس، بهارستان، اسلامشهر و شهریار و در شهر تهران مناطق 12، 15، 16، 17، 18 و 19 است، اظهارداشت: برآورد ما برای رسیدن به تراکم استاندارد، 24 نفر دانش آموز در کلاس درس است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان اینکه در شهر تهران نیازمند ساخت 611 مدرسه 15 کلاسه و در شهرستان های استان نیازمند ساخت 504 مدرسه 15 کلاسه هستیم، افزود: در مجموع استان تهران نیازمند یکهزار و 115 مدرسه با 16 هزار و 725 کلاس درس برای دستیابی به شرایط استاندارد کشوری است که احداث این تعداد واحد آموزشی نیازمند بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

*ساخت 12 هزار کلاس درس در استان تهران
شهری با اشاره به اینکه سالانه 200 میلیارد تومان اعتبار از بودجه ملی، استانی و کمک خیرین برای ساخت مدارس اختصاص پیدا می کند، گفت: با این روند با فرض ثابت بودن جمعیت، بیش از 20سال طول می کشد تا مدارس جدید ساخته شود.
وی افزود: براین اساس تفاهم نامه ای را با استانداری تهران، مجمع خیرین شهر تهران و شهرستان های استان و سازمان مدیریت و برنامه یزی استان، منعقد کردیم که طی پنج سال، 12هزار کلاس درس با همکاری نهادها و خیرین ساخته شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهارداشت: همچنین برای تحقق این هدف، نمایندگی مجمع خیرین در مناطق شهر تهران ایجاد و براساس مذاکرات انجام شده، خیرین اگر هر آورده و سهمی داشته باشند، ما هم معادل آن را از منابع دولتی برای ساخت مدرسه اختصاص می دهیم.

*کمبود فضای آموزشی در منطقه 22
شهری درباره کمبود فضای آموزشی در منطقه 22 شهر تهران گفت: در حال حاضر 10مدرسه در این منطقه فعالیت می کند و تا پایان سال و ساکن شدن جمعیت،50 مدرسه به صورت 2شیفته برای منطقه 22 پیش بینی می کنیم.
وی با اشاره به حذف چهار تبصره در قانون تامین مسکن مهر در راستای ایجاد امکانات رفاهی، خدماتی و آموزشی افزود: انبوه سازان به تعهدشان در این زمینه عمل نکردند و در قانونی مطرح شد که در محل مساکن مهر دیگر نیازی به این تعهدات نیست.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهارداشت: با این وجود، وزارت مسکن برای ایجاد امکانات در مساکن مهر همکاری می کند و طی مذاکراتی با شهرداری منطقه 22، برای جبران کمبود فضای آموزشی در این منطقه، شهرداری چند قطعه زمین را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است.

*تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس
شهری درباره تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد گفت: سالانه 10 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داده می شود و تاکنون سیستم گرمایشی تمام مدارس شهر تهران استانداردسازی شده است.
وی افزود: فقط یکهزار کلاس درس در شهرستان های استان نیاز به استانداردسازی سیستم گرمایشی دارند که این کار در دست انجام است و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی جاری این امر به صورت کامل انجام شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: سیستم های گرمایشی و سرمایشی عمر مفید زیادی ندارند و مدام به چرخه نوسازی و تجهیز اضافه می شوند و تجهیز این سیستم ها باید دوباره در دستور کار قرار بگیرند.

*طرح مدارس سبز
وی با اشاره به اجرای طرح مدارس سبز اظهارداشت: این طرح در راستای سیاست های زیست محیطی پایدار کشور و در قالب موضوع های زیست محیطی، کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه ها در احداث و مدیریت مدارس اجرا می شود.
شهری گفت: مطالعات طرح مدارس سبز با همکاری مهندسان مشاور انجام شده و به صورت آزمایشی در منطقه پنج شهر تهران اجرا می شود.

یک میلیون و ٩٥٦ هزار و ٧١٨ دانش آموز در مدارس استان تهران تحصیل می کنند، 7هزار و 355 مدرسه دولتی و غیردولتی با 70 هزار و 109 کلاس درس در استان تهران فعالیت می کنند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار