موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
182501
۳۰ مهر ۱۳۹۷
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش:

۷۰۰ هزار نفر راهی شوراهای دانش‌آموزی می‌شوند

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با برگزاری بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در اول آبان ۷۰۰ هزار نفر به عنوان نماینده منتخب حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز وارد این شوراها می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، علی رمضانی در نشست خبری بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با اشاره به اینکه در مجموع امسال انتظار بر این است که 9 میلیون و 850 هزار و 904 نفر در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی شرکت کنند که از این تعداد 4 میلیون و 650 هزار نفر در دوره ابتدایی، 3 میلیون و 112 هزار و 243 نفر در متوسطه اول و 2 میلیون و 188 هزار و 159 نفر در دوره متوسطه دوم هستند.
وی اظهار داشت: در نهایت 61 هزار شورا در دوره ابتدایی، 22 هزار شورا در متوسطه اول و 17 هزار شورا در متوسطه دوم تشکیل خواهد شد.
مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش یاد آور شد: هر سال دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی به بالا می توانستند نامزد انتخابات شوراها شوند که امسال از پایه سوم برگزار می‌شود و البته دانش آموزان پایه های اول و دوم در زمینه تبلیغات می توانند مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه شوراهایی دانش آموزی در تمامی مدارس ابتدایی از پایه سوم تا ششم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اعم از شهری، روستایی، عشایری، استثنایی، دخترانه، پسرانه دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود، گفت: در انتخابات این شورا در مدارس دوره ابتدایی تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شوند.

رمضانی اضافه کرد: تعداد اعضای شوراهای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش آموزان همان مدرسه خواهد بود به این نحو که در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز، ۵ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر اصلی با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.

مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش ادامه داد : تشکیل شوراهای دانش‌آموزی در ششصد و پانصد و دومین جلسه در سال 79 به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری مصوب شد و آئین نامه مدارس نیز از شوراها حمایت می کند مبنی بر اینکه هر مدرسه باید یک شورا داشته باشد و مدیر هم باید این کار را پی گیری کند.
رمضانی تصریح کرد: حضور منتخبان 14 میلیون دانش آموز در قالب شوراهای دانش‌آموزی نشان از تاثیر این کار دارد و با بررسی 20 دوره شوراها به این نتیجه رسیدیم که کار گروهی با حضور تمامی استان ها تشکیل شود و در این کارگروه پس از یک سال دستورالعمل جدید تهیه و با امضاء وزیر به سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه شوراهای دانش‌آموزی دارای جایگاه بالایی در سند تحول بنیادین است، بیان داشت : در یکی از راهکارهای این سند اشاره می‌کند که افزایش فعالیت شوراهای دانش آموزی و شورای معلمان با تفویض برخی اختیارات و فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر شورا در امور مدرسه باید محقق شود.
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش یادآور شد: از آنجا که بر اساس بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که شوراهای دانش‌آموزی جایگاه خود را از دست داده به همین خاطر نگاه و دغدغه دانش آموزان را در دستورالعمل جدید تشریح و بررسی کردیم.
رمضانی به اهداف شوراهای دانش‌‌آموزی اشاره کرد و «تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» را از جمله این اهداف برشمرد.
وی از «ایجاد زمینه مناسب برای آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، «توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان»، «کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم کردن زمینه مساعد در راستای تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» به عنوان دیگر اهداف تشکیل شوراهای دانش آموزی نام برد.
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گفت: امسال انجمن‌های جدیدی در کنار شوراهای دانش آموزی شکل گرفته است که از جمله آنها می توان به انجمن فضای مجازی اشاره کرد که با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انستیتو بازی های رایانه ای و استقرار دبیرخانه آن در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش اقداماتی در این زمینه انجام شود.

رمضانی یادآورشد: با توجه به اینکه در سند تحول بنیادین تاکید شده که دانش آموزان را باید برای مشارکت فعال در مواجهه با نیازهای فوری از جمله جلوگیری از شیوع بیماری ها، حفظ محیط زیست و حرکت های خیرخواهانه در قالب اردوهای آماده کنیم انجمن اردوها را راه اندازی کرده ایم و با انتخاب دانش آموزان واجد شرایط که برای امسال 2 هزار نفر در نظر گرفته شده، بنا داریم این بخش را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: تشکیل انجمن سبک زندگی ایرانی اسلامی و انجمن حمایت از کالای ایرانی از دیگر فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است تا تبلیغات لازم برای حمایت از کالاهای ایرانی از طریق شوراهای دانش آموزی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه سوگندنامه شورا برای خواندن توسط دانش آموزان منتخب آماده شده است، گفت: از مدیران و خانواده‌ها انتظار داریم تا شرایط را برای مشارکت هر چه بیشتر دانش آموزان در انتخابات شوراها ایجاد کنند زیرا دانش آموزان در عرصه های مختلف همواره نقش پررنگی داشته اند و همانگونه که در دوران 8 سال دفاع مقدس توانستند جنگ را اداره کنند می توانند در فرآیند تعلیم و تربیت نیز نقش خود را به درستی ایفا کنند.

مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که اعضای شوراهای دانش آموزی نماینده افکار عمومی دانش آموزان هستند، افزود: در این شوراها جزیره ای فکر نمی کنیم بلکه به منافع دانش آموزان می اندیشیم.
رمضانی افزود: امسال نمودار تشکیلاتی شوراهای دانش آموزی در اختیار استان ها قرار گرفته است و سه انجمن‌ در حوزه قرآن و عترت، انجمن فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، انجمن علمی آموزشی، انتظار و مهدویت، تربیت بدنی، صلح و دوستی و گردشگری در قالب این شوراها فعال خواهند شد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار