موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
182469
۳۰ مهر ۱۳۹۷
مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش:

دستورالعمل انتخابات شوراهای دانش‌‌آموزی اصلاح شد/ ایجاد انجمن حمایت از نوشت‌افزار ایرانی در مدارس

مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش از اصلاح دستورالعمل انتخابات شوراهای دانش‌‌آموزی خبر داد و گفت: در مدارس انجمن‌های «حمایت از نوشت‌افزار ایرانی»، «فضای مجازی» و «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» ایجاد می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، علی رمضانی مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: پس از برگزاری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی، از متخصصان این حوزه دعوت شد و دستورالعمل شوراهای دانش‌آموزی مورد بازنگری قرار گرفت چرا که معتقد بودیم شوراها از کارکرد اصلی خود دور شدند؛ بر همین اساس دستورالعمل شوراهای دانش‌آموزی اصلاح شد که با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی است که اعضای آن طی انتخابات آزاد به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مسئولان مدرسه و آنان انتخاب می‌شوند.

رمضانی به اهداف شوراهای دانش‌‌آموزی اشاره کرد و افزود: اهداف این دوره‌ها شامل «تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشارکت جویی و مسؤولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» است.

 

وی ادامه داد: از دیگر اهداف می‌توان به «ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، «توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان»، «کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اظهار کرد: شورای دانش آموزی در تمام مدارس ابتدایی از پایه سوم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اعم از شهری، روستایی، عشایری، استثنایی، دخترانه، پسرانه دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود.

وی به تعداد اعضای شورای دانش آموزی اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد در مدرسه ابتدایی بر حسب تعداد دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مدرسه است؛ در مدارس تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر و ۲نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شود.

 

رمضانی اضافه کرد: تعداد اعضای شورای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش آموزان همان مدرسه خواهد بود؛ به این شکل که در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز،  ۵ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال انجمن‌های جدیدی به وجود آمده است که شامل انجمن فضای مجازی و انجمن اردوها و فضاهای بازدیدی است همچنین آشنایی دانش آموزان با سبک ایرانی اسلامی، انجمن حمایت از کالای ایرانی و نوشت افزار را در دستور کار قرار داده ایم تا این موضوع در بین دانش آموزان فرهنگ سازی شود.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی اول آبان ماه در مدارس کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌های دانش‌آموزان استثنایی و عشایر استفاده کنیم و این ظرفیت تا ۲۰ آبان فراهم است تا آنها در انتخابات شرکت کنند.

 

رمضانی ادامه داد: تعداد ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی، ۳ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۲۴۳ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۱۵۹ دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم در این انتخابات شرکت می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار