182437
۳۰ مهر ۱۳۹۷
گزارش از طرح کودک همسری در مجلس؛

لزوم بازخوانی پدیده کودک همسری و طلاق؛ سینما مشکل گشاست

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حالی بیشترین آمار طلاق را در دامنه سنی بین ۲۵ تا ۲۹ سال اعلام می‌کند، که سن قانونی ازدواج در کشورمان حداقل ۱۳ سال اعلام شده و طی سالهای اخیر کودک همسری حتی در کلان شهرها نیز افزایش داشته است.

به گزارش کودک پرس ، یک نماینده مجلس تعداد بیوه های زیر 18 سال کشورمان را 24 هزار زن اعلام کرده است ،آ ماری که نشان دهنده ضرورت تغییر فرآیند ازدواج در ایران را تایید می کند.

بررسی ها نشان می دهد استان خراسان رضوی پیشرو در ثبت ازدواج های کودک همسری است و البته تلاش نمایندگان مجلس نیز برای افزایش سن ازدواج از 13 به 15 سال هنوز نتیجه نداشته است.

از سوی دیگر براساس تحقیقات مرکز پژوهشهای مجلس بهترین سن ازدواج برای دختران 15 تا 19 ساله اعلام می‌شود ، که نشان دهنده تناقض آشکار میان تحقیقات صورت گرفته سن طلاق و سن ازدواج است.

معیارسن ازدواج باید بلوغ رفتاری و نقش پذیری باشد

مجید ابهری رفتارشناس با اشاره به بهترین سن ازدواج می گوید: رسیدن به سن بلوغ جسمانی یکی از مقدمات و شرایط ازدواج به شمار می رود در حالیکه بلوغ رفتاری نیز باید سنجیده شود ،هم اکنون یک دختر 15 ساله باوجودی که ممکن است به لحاظ جسمی امکان ازدواج داشته باشد ،اما به هیچ عنوان به بلوغ رفتاری ، فرهنگی و ثبات شخصیتی نرسیده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان می کند: وجود 24 هزار بیوه زیر 18 سال و همچنین بررسی ازدواج های زیر 18 ساله ها نشان می دهد، که شرایط کنونی جامعه و تربیت فرزندان نسبت به گذشته تغییر معنا داری داشته و باید قانونگذار روند جامعه پذیری و مهارت های زندگی را معیار تعیین سن ازدواج بداند.

به گفته این رفتار شناس آنچه هم اکنون باید مشمول تجدید نظر قرار گیرد ، نگاه تربیتی جامعه به مقوله ازدواج و سازگاری است ، در جامعه ما فرآیند عشق ورزی به همسران آموزش داده نمی شود و در عین حال چگونگی سازش و تعهد و مسولیت پذیری نیز جایگاهی در مفاهیم آموزشی ندارد.

ابهری تاکید می کند : وقتی در سریال های ساخته شده ما دختران با کمترین تحریکی میل به طلاق پیدا کرده و مردان به جای عشق ورزیدن به همسر آموزش چگونگی خیانت را می بینند ،مراقبت از ازدواج و صیانت از خانواده یله و رها شده باید تلقی شود.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به وجود 11 میلیون جوان آماده ازدواج می گوید: محیا نبودن شرایط اقتصادی از جمله بیکاری و نبود مسکن باعث بروز مشکلات برای جوانان شده است ، این در حالیست که هزاران واحد مسکونی در اختیار سازمانها و نهادهای دولتی ؛ نظامی و انتظامی است که ساکنان آن دهها سال است از آن استفاده می کنند و می تواند بصورت دوره ای و کوتاه مدت در اختیار جوانان تازه ازدواج کرده بصورت رایگان یا با هزینه مناسب قرار گیرد.

ارتباط کودک همسری با پرخاشگری و طلاق

فریده اولاد قباد رییس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پدیده کودک همسری در کشور می گوید: تبعات پدیده کودک همسری به قدری زیاد و قابل توجه است که نمایندگان به منظور خواستار ضرورت اصلاح ماده 1041 قانون مدنی شدند و با تلاش نمایندگان طرحی آماده شد که به تصویب یک فوریت آن در مجلس ختم شد و بزودی برای بررسی به صحن علنی مجلس می آید.

وی می افزاید : کودک همسری تبعات منفی بسیاری برای دختران داردکه می تواند از آنها زنانی پرخاشگر بسازد، که نه مادران کاملی برای فرزندانشان باشند و نه همسران مناسبی برای شوهرانشان ، و حتی آموزش آنان اغلب متوقف شده و با کمترین میزان بهره از نظام آموزشی مدرسه را ترک می کنند .

این نماینده مجلس معتقد است : برای کاهش طلاق باید مهارت آموزی جوانان و تغییر سبک زندگی را در دستور کار قرار داد و صرف پایین نگه داشتن سن ازدواج نمی تواند از آمار روز افزون طلاق بکاهد.

سینما به کمک صیانت از خانواده بیاید

از سوی دیگر کارشناسان زیادی معتقدند متولیان فرهنگی باید از رسانه ملی و بویزه صنعت سینما برای استحکام روابط زوجین بهره برداری کند ، مطلبی که نمایندگان مجلس نیز به آن اذعان دارند .

احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است : آرامش روانی که در سالهای اخیر با توسعه شبکه های مجازی تا حدودی تقلیل یافته باید با تغییر سبک زندگی بهبود پیدا کند.

این نماینده مجلس تاکید می کند : صنعت سینما باید به کمک تغییر الگوهای فرهنگی آمده و ارزش های اجتماعی را بازخوانی کند ، سازگاری زن و مرد ، تقید و مسولیت پذیری در خانواده های جدید کاهش یافته و باید با اقدامات فرهنگی و زیربنایی اصلاح شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه فراکسیون زنان مجلس مدتهاست تلاش می کنند با افزایش سن ازدواج از 13 به 15 تا حدودی از کودک همسری جلوگیری کنند ، طرحی که به بهانه آن ، لزوم صیانت از خانواده و تغییر الگوی زندگی خانوارهای ایرانی را نیز در بهارستان به چالش خواهد کشید تا شاید بتواند با شناسایی نقاط بحران به کمک حفظ خانواده و کاهش آمار طلاق بیاید.

منبع: خانه ملت

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار