موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
182401
۳۰ مهر ۱۳۹۷
نگاهی بر جدیدترین فیلم سید جواد هاشمی؛

انتقال مفاهیم «تربیتی» مهم‌ترین شاخصه موفقیت آثار حوزه کودک و نوجوان/ «غنای‌محتوا» حلقه گمشده فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید۲»

عده‌ای معتقدند این فیلم سینمایی دچار فقر محتواست و نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی نتوانسته محتوای سازنده و خوراک فکری رشد دهنده‌ای را به کودکان و نوجوانان منتقل نماید این کمبود محتوایی، هم در متن و موضوع این سینمایی پر رنگ است و هم در نحوه نمایش و انتقال آن به مخاطبان به چشم می‌خورد.

به گزارش کودک پرس ، «اختاپوس» از درون یک غار، امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره تن آنها «بل بله» را به خدمت گرفته اما آهوها با نقشه‌ «پیشونی‌ سفید» از قلعه فرار می‌کنند. از سوی دیگر مادر آهوی پیشونی‌ سفید برگشته تا آهو را از «سالار» یعنی پدر خوانده‌اش پس بگیرد و «پیشونی‌سفید» به دلیل رنجش از سالار، می‌خواهد به پیش مادرش بازگردد اما…

 

این خلاصه داستان سینمایی آهوی پیشونی سفید2 است که به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سید جواد هاشمی به روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است. سید جواد هاشمی در اکران اولیه این سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اتمام مرحله ساخت آهوی پیشونی سفید 3 خبر داد.

 

به گزارش رجانیوز؛ همانطور که اساتید و صاحب نظران حوزه تربیت از ضرورت و اهمیت کار فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان سخن می گویند به همان اندازه بلکه بیشتر بر کیفیت و نحوه ارائه آن به کودکان و نوجوانان تاکید می کنند؛ این که دقیقا چه محتوا و خوراک فکری و فرهنگی در قالب تصویر و فیلم سینمایی به کودکان و نوجوانان ارائه می شود و آنان پس از اتمام فیلم چه تاثیری از فیلم می گیرند مولفه اصلی برای قضاوت سطح موفقیت و تاثیرگذاری فیلم است.

 

 

سید جواد هاشمی در خصوص چرایی ساخت این فیلم گفت:

ساخت «آهوی پیشونی سفید 1» آرزویی برای من به حساب می‌آمد که سی سال معلم آموزش و پرورش بودم. دغدغه‌ام این بود که کاری در حوزه کودک و نوجوان بسازم و می‌خواستم مفهومی بسیار مهم را منتقل کنم. ما بچه‌ها را نادیده گرفته‌ایم و اصلاً متوجه نیستیم که بچه‌ها در چه فرهنگی بزرگ می‌شوند. می‌توان گفت که آن‌ها را به خدا سپردیم و بی آنکه خوراکی به آن‌ها داده باشیم، انتظار داریم که هنجارهای جامعه را بشناسند.

 

اینکه کارگردان این فیلم سینمایی به محتوا و خوراک فکری کودکان و نوجوانان توجه دارد بسیار قابل تقدیر است اما سوال اینجاست که آیا او توانسته است همین دغدغه خود را در فیلم سینمایی اش به نمایش گذارد یا خیر؟

 

عده ای معتقدند این فیلم سینمایی دچار فقر محتواست و نویسنده و کارگردان این فیلم سینمایی نتوانسته محتوای سازنده و خوراک فکری رشد دهنده ای را به کودکان و نوجوانان منتقل نماید این کمبود محتوایی، هم در متن و موضوع این سینمایی پر رنگ است و هم در نحوه نمایش و انتقال آن به مخاطبان به چشم می خورد.

 

وقتی با جاذبه های بصری و فیلم سازی های حرفه ای موفق می شویم کودکان، نوجوانان و حتی خانواده آنان را پای پرده سینما بیاوریم یعنی توانسته ایم بخش مهمی از کار را به انجام برسانیم اما همه این کارها زمانی موفقیت به حساب خواهد آمد که تیر خلاصِ انتقال محتوای سازنده به مخاطبان فیلم زده شود. مفاهیم عمیق دینی، اخلاقی، ارزش های اجتماعی ، انتقال مسائل ضروری تعلیم و تربیت، آگاهی دادن از آسیب های اجتماعی و … ده ها مسئله بر زمین مانده ای هستند که ارائه حرفه ای مفاهیم آن در قالب فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی، تئاتر و انیمیشن ضروری به نظر می رسد.

 

فقر محتوا اصلی ترین نقدی است که می تواند در کنار ضعف فیلمنامه به  این فیلم سینمایی مطرح شود.

 

 

 

 

منبع: رجانیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار