182368
۲۹ مهر ۱۳۹۷

زنگ شادی برای ۹ هزار کودک محروم

شوق شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان با خرید لوازم تحریر همراه است اما بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم این شور و حال را تجربه نمی‌کنند و از لذت آن محروم‌اند.

به گزارش کودک پرس ، خانواده هایی هستند که حتی برای تهیه ساده ترین نیازهای زندگی خود، آهی در بساط ندارند چه برسد به خرید وسایل مدرسه برای فرزندانشان. همین اتفاق کافی بود تا پویشی با عنوان «کوله پشتی مهر+ روپوش مدرسه» از سوی خیریه جامه یاوری فرهنگی شکل بگیرد.
رضا درمان مدیرعامل خیریه جامعه یاوری فرهنگی در این خصوص به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: هدف ما تامین لوازم ضروری مدرسه برای دانش آموزان مناطق محروم است. جنبشی که با استقبال مردم و خیرین روبرو و از تاریخ 10 مردادماه تاکنون 9 هزار و 317 بسته کوله پشتی و پوشاک مدرسه در میان دانش آموزان مناطق محروم توزیع شده است. این پویش تا 30 مهرماه تمدید شده است و هدف ما تهیه کوله پشتی، لوازم تحریر و روپوش مدرسه برای 10هزار دانش آموز نیازمند در مناطق محروم است.

جامعه یاوری 35 سال است که به فعالیت های مدرسه سازی و مدرسه یاری اشتغال دارد و در کنار ساخت بیش از 903 مدرسه در استان‌های محروم کشور، به تامین نیازهای آموزشی دانش آموزان نیز می پردازد. این موسسه خیریه چند سالی است که با همکاری آموزش و پرورش استان‌ها قبل از شروع مهرماه فهرستی از دانش آموزان نیازمند را تهیه می کند تا بر اساس این فهرست لوازم تحریر و پوشاک مورد نیاز دانش آموزان را برای هر استان تهیه کنند. امسال هم مناطق ایرانشهر، زابل، سراوان، کهنوج، چانف، بغدان، لاشار در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای سبزوار، فومن، بخشی از مناطق تهران و هرمزگان بخشی از این فهرست بودند.

* تولید حین آموزش
هزینه خرید یک کوله پشتی و لوازم تحریر آن به همراه یک روپوش مدرسه، حدود 110 هزار تومان پیش بینی شده است اما با شرکت در این پویش، افراد می توانند با مبلغ کمتری نیز، در خرید بخشی از لوازم مدرسه همکاری داشته باشند و دل کودکان را شاد کنند. محتوای هر بسته حمایتی، شامل دفتر، مداد، خودکار، پاک کن، مداد تراش، خط کش و ساک دستی پارچه ای است.
درمان، در این خصوص اظهار داشت: البته این جنبش در سال های گذشته نیز برگزار شده بود اما امسال به صورت کامل تر اجرا شد که طی آن علاوه بر کوله پشتی، روپوش مدرسه نیز به دانش آموزان هدیه شد.

وی افزود: برای تهیه روپوش های مدرسه ایده جالبی را در نظر گرفتیم. جامعه یاوری طرحی با عنوان «تولید حین آموزش» دارد؛ در این طرح تجهیزات ضروری مثل پارچه و چرخ خیاطی را در اختیار دانش آموزان هنرستان های مناطق محروم که در رشته طراحی و دوخت در حال تحصیل هستند، قرار می دهیم تا پوشاک با کیفیت تولید کنند. سپس به این دانش آموزان سفارش دوخت می دهیم و پس از پایان کار، پوشاک تولید شده را میان نیازمندان همان استان توزیع می کنیم. در عین حال دستمزدی هم به دانش آموزان پرداخت می شود تا کمک هزینه ای برای تحصیل باشد. به این ترتیب دانش آموزان این رشته هم با کار عملی آشنا می شوند و هم می توانند درآمد مختصری کسب کنند. در واقع هدف ما از این کار تمرین کارآفرینی و آماده شدن بیشتر دانش آموزان برای راه اندازی کسب و کار پس از پایان دوره دبیرستان است.

درمان ادامه داد: در پویش «کوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» هم پس از سفارش کار به دانش آموزان هنرستانی، آنها کار خود را شروع کردند تا قبل از مهر ماه سفارش ها را به دست دانش آموزان برسانند.

وی گفت: در جریان پویش امسال، مطلع شدیم که در یکی از مناطق مرزی بلوچ نشین استان خراسان جنوبی، دانش آموزان تنها از لباس محلی استفاده می کنند و اگرچه نیازمند پوشاک مدرسه هستند، اما فرهنگ پوشیدن روپوش و شلوار مدرسه در این منطقه پذیرفته شده نیست. به همین دلیل با کمک خیرین، پوشش ویژه مناسب این کودکان که تناسب بیشتری هم با فرهنگ های بومی و قومی آنان داشته باشد، تهیه کرده و همراه کوله پشتی و لوازم تحریر میان دانش آموزان توزیع کردیم. اتفاقی که نه تنها باعث خوشحالی دانش آموزان شد بلکه خوشحالی خانواده های آنها را نیز به همراه داشت.

* زندانیانی که کوله پشتی می دوزند
طراحی روپوش های مدرسه کودکان نیازمند، توسط هنرجویان رشته طراحی و دوخت که خود آنها هم در مناطق محروم مشغول به تحصیل هستند، تنها اتفاق جالب این پویش نبود. در این پویش کوله پشتی ها در تعاونی زندانیان بیرجند تولید شده است تا از این قشر هم حمایت شود.
مدیرعامل جامعه یاوری گفت: به جای خرید کوله پشتی ها از بازار، تصمیم گرفتیم تولیدات زندانیان یکی از استان های محروم کشور را خریداری کنیم. هدف از این کار ایجاد شغل برای زندانی ها، تامین منابع مالی خانواده های آنها و کاهش ناهنجاری های اجتماعی بوده تا ارزش این کار خیر دوچندان شود. خوشبختانه تولیدات این زندانی ها، با کیفیت مناسب و طرح های جذاب و زیبا، درست مثل نمونه های موجود در بازار است و از عکس شخصیت های کارتونی ایرانی روی آنها استفاده شده است.

* و اما توزیع 
پس از آن، کار توزیع کوله پشتی ها و روپوش های مدرسه در میان مناطق محروم شروع شد. درمان در این خصوص گفت: بر اساس فهرستی که در اختیار داشتیم، بسته های آموزشی را به مناطق محروم ارسال و رابطان امین ما در آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی مدارس هر استان، کار توزیع آن را انجام داده و از طریق عکس و فیلم و آمار روزانه، همه خیرینی را که در این طرح مشارکت داشتند، در جریان نتیجه کمک خود قرار دادیم.
وی افزود: با توجه به استقبال از این طرح ما پویش «کوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» را تا آخر مهرماه تمدید کردیم و امیدوار هستیم بسته های بیشتری را به دست دانش آموزان نیازمند برسانیم و با کمک و همراهی خیرین، مردم و شرکت هایی که برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به این پویش پیوستند، بار دیگر لبخند شادی را بر لبان این کودکان بنشانیم.

در پویش «کوله پشتی مهر+روپوش مدرسه» چندین شرکت نیز به کمک آمدند و با تقبل هزینه صدها بسته لوازم تحریر، کوله پشتی و پوشاک مدرسه، هم به دانش آموزان نیازمند کمک کرده و هم به گوشه ای از مسئولیت های اجتماعی خود عمل کردند. اتفاق مثبتی که می تواند نقطه عطفی در فعالیت های خیرخواهانه سازمان های مردم نهاد و کمک رسانی هرچه بهتر به نیازمندان کشور باشد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار