182316
۲۹ مهر ۱۳۹۷
گزارشی از رونمایی تام گیتس ۱۳ در شهرکتاب اصفهان؛

نوجوان‌هایی که به عشق تام گیتس صف بسته‌اند

ترجمه فارسی جلد سزدهم مجموعه کتاب تام گیتس ۱۳ در شهرکتاب اصفهان رونمایی شد.

به گزارش کودک پرس ، اینجا لندن و صف‌های عریض و طویلش برای خرید هری پاتر نیست!اینجا اصفهان است شهری از ایران، کشوری که می‌گویند مردم در آن کتاب کم می‌خوانند و سرانه مطالعه بین ۲تا ۷۹ دقیقه است. با این حال وقتی قرار است از تایم گیتس ۱۳ در شهرکتاب اصفهان رونمایی شود ناگهان می‌بینی تعداد زیادی نوجوان که اکثرا پسر هستند وارد مجموعه می‌شوند.

هرچند پرفروش شدن مجموعه تایم گیتس و این همه اشتیاق برای خریدنش اصلا چیز عجیبی نیست چون این مجموعه در کشورهای دیگر هم پرطرفدار است و از سال ۲۰۱۴ که نخستین جلد آن منتشر شده تا به حال جزوپرفروشترین کتاب‌های کودک بوده است.

ماجراهای «تام گیتس» نخستین مجموعه‌‌ای است که لیز پیشون برای کودکان و نوجوانان نوشته و تا به حال به بیش از ۳۶ زبان ترجمه شده است و طرفداران بسیاری در بین کودکان سراسر دنیا دارد. نخستین جلد مجموعه «تام گیتس» با عنوان «دنیای معرکه تام گیتس» جایزه‌ کتاب خنده‌دار رولد دال و جایزه واترستونز و جایزه ردهاوس را در کارنامه خود دارد. جلد چهارم این مجموعه هم با عنوان «فکرهای نبوغ آمیز (بیشترشان)» جایزه‌ بلوپیتر را از آن خود کرده است.

قرار بود در جلسه رونمایی مترجم کتاب، بهرنگ رجبی هم حضور داشته باشد که به دلیل کنسل شدن پرواز، مترجم به رونمایی کتاب نمی‌رسد، اما رایحه صنعتگر فعال در حوزه کتاب‌خوانی کودکان و قصه‌گویی با خواندن بخش‌هایی از تام گیتس ۱۳ رونمایی را آغاز می‌کند. نوجوان‌ها هم هیجان‌زده‌اند و مشتاق خریدن تام گیتس‌هایی که روی میزچیده شده است.

در ادامه برنامه صنعتگر از بچه‌ها می‌خواهد درباره کتاب صحبت کنند و جالب است که بعضی از بچه‌ها حتی دیالوگ‌های داخل کتاب را هم از حفظ هستند. پس از آن بچه‌ها نقاشی‌هایی از تصوراتشان از تایم گیتس می‌کشند، در صف می‌ایستند، شعر می‌خوانند، کتاب می‌خرند و کتابشان برای امضا توسط مترجم به تهران فرستاده می‌شود.

اکثر این بچه‌ها هر ۱۲ قسمت تام گیتس را خوانده‌اند و با اشتیاق دنبال کتاب تازه آمده‌اند. شاید دلیل این همه استقبال این باشد که داستان‌های تام برای بچه‌های امروزی که حوصله کتاب‌های بلند را ندارند، بسیار ساده و روان است. زبان کتاب هم صمیمی و ساده است. راوی مانند اغلب شخصیت‌های داستان‌های کودک، بچه سربه‌راه و ساده‌ای نیست. او شیطنت می‌کند، دیگران را سرکار می‌گذارد، دروغ می‌گوید و بر این اساس بچه‌ها راحت خودشان را جای او می‌گذارند و این دلیلی است که اینقدر به «تام گیتس» در ایران و جهان توجه می‌شود.

 

درباره نویسنده کتاب «تام گیتس»

لیز پیشون، نویسنده این مجموعه، متولد ۱۹۶۳ در لندن است. او از کودکی عاشق نقاشی کشیدن بود، در دانشگاه گرافیک خواند و مدتی به عنوان مدیر هنری در صنعت موسیقی فعالیت کرد. اما پس از چندی شروع به نوشتن و تصویرگری کتاب کودکان کرد.

نخستین کتاب تصویری‌اش را با نام «حشره‌ خیلی زشت» در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. این کتاب و چهار کتاب دیگرش «برادر بزرگم بویس»، «بیل خسته»، «پنگوئن‌ها» و «سه خوک ترسناک و گرگ گنده مهربان» که برای خردسالان نوشته و تصویرگری کرده، جایزه‌های بسیاری را از آن او کرده است.

 

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار