181840
۲۵ مهر ۱۳۹۷

امسال ۸۰۰۰ کودک نهاوندی زیر پوشش طرح بینایی‌سنجی قرار می‌گیرند

رئیس اداره بهزیستی نهاوند گفت: امسال باید حداقل هشت هزار کودک بین سه تا شش سال در نهاوند زیر پوشش طرح بینایی سنجی قرار بگیرند.

به گزارش کودک پرس ، علی‌محمد محمدی اظهار داشت: طبق آماری که از اداره ثبت احوال گرفتیم حدود 12 هزار کودک بین سه تا 6 سال در شهرستان نهاوند داریم که امسال از این تعداد باید حداقل هشت هزار نفر تحت پوشش طرح بینایی سنجی قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: کودکانی که مبتلا به تنبلی چشم هستند هیچ گونه عوارضی از خود نشان نمی‌دهند و ظاهر چشم‌های آنان کاملا سالم به نظر می‌رسد و تنها با انجام بینایی سنجی بیماری تنبلی چشم قابل تشخیص است.

محمدی افزود: در صورتی که بیماری تنبلی چشم در سنین کودکی درمان نشود کودک در آینده ممکن است دچار نابینایی و یا کم‌بینایی شود از همین روی انجام بینایی سنجی برای کودکان بسیار مهم و با اهمیت است.

 

محمدی افزود: بینایی سنجی توسط نیروی متخصص و ‌با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود و بهترین سن برای درمان بیماری تنبلی چشم زیر پنج سالگی است و به همین خاطر کودکان بین سه تا 6 سال باید هر سال تست بینایی سنجی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح بینایی سنجی بحث تبلیغات بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: هزینه انجام بینایی سنجی برای هر کودک دو هزار و 500 تومان است و در صورتی که کودکی نیاز به عینک داشته باشد اداره بهزیستی هزینه عینک را پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند بیان کرد: سال گذشته نیز طرح بینایی سنجی در شهرستان انجام شد که متاسفانه تنها سه هزار کودک در شهرستان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که امر نشان می‌دهد که یا ما در این زمینه خوب کار نکردیم و‌ یا اینکه مردم با ما همکاری لازم را نداشته‌اند.

محمدی با اشاره به مهد‌های کودک در شهرستان،  گفت: ما در سطح شهرستان نهاوند تعداد 45 مهد کودک داریم که از این تعداد 9 مهد شهری و بقیه مهدها روستایی هستند.

 

وی تاکید کرد: به مهدهای کودکی که در حاشیه شهر قرار دارند و به مهدهای روستایی یک وعده غذای گرم می‌دهیم و سال گذشته نیز 220 میلیون تومان یارانه غذای گرم به مهدهای شهرستان پرداخت شده است.

محمدی اظهار داشت: چون روستاییان هیچ هزینه‌ای به مهدهای روستایی پرداخت نمی‌کنند متاسفانه مهدهای کودک روستایی از فضای مناسبی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به بحث جمع آوری متکدیان در نهاوند، تصریح کرد: شهروندان باید آگاه شوند که کمک کردن به متکدیان سطح شهر جایز نیست زیرا اکثر این متکدیان واقعا مستحق نیستند و‌ کمک به آن‌ها باعث تخریب وجهه شهر می‌شود.

محمدی افزود: کسانی که قصد کمک کردن به افراد بی‌بضاعت را دارند باید کمک‌هایشان را به سازمان‌های مشخصی مثل بهزیستی، کمیته امداد و ‌مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که هدفمند هستند ارائه دهند.

 

رئیس اداره بهزیستی نهاوند با اشاره به طرح غربالگری ژنتیک در نهاوند، بیان کرد: با توجه به اینکه آمار ازدواج‌های فامیلی در نهاوند زیاد است متاسفانه آمار معلولیت‌ در شهرستان بالا است و بعضا خانواده‌های دارای دو الی چهار معلول هم در شهرستان وجود دارد.

محمدی تاکید کرد: باید به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود که هر چند که دو‌ زوج ممکن است به هم علاقه زیادی داشته باشند اما تولد کودک معلول قطعا زندگی زوجین را دچار مختل می‌شود.

وی گفت: از همین روی ضروری است که زوجین قبل ازدواج آزمایش‌های غربالگری ژنتیک را انجام دهند و در صورت دارا بودن مشکل ژنتیک از ازدواج‌ خودداری کنند.

 

محمدی افزود: خوشبختانه دو مرکز غربالگری ژنتیک در نهاوند فعال و آمادگی ارائه خدمات به شهروندان را دارد که از زوجین خصوصا کسانی که نسبت فامیلی دارند تقاضا داریم که قبل از ازدواج حتما این آزمایش‌ها را در این مراکز انجام دهند.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار