181779
۲۵ مهر ۱۳۹۷
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت مطرح کرد؛

چگونگی پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی در نوجوانان و جوانان

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: بدون تردید باید گفت که سلامتی محصول چهار بعد در انسان است؛ “سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی” و هرگاه این ابعاد چهارگانه در کنار هم قرار گیرند و به شکل درست و طبیعی خود رشد کنند، آن‌گاه می‌توان گفت از سلامتی برخورداریم.

به گزارش کودک پرس ، دکتر احمد حاجبی ضمن اعلام این مطلب افزود : بعد روانی انسان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مهم‌ترین شاخص‌های تشکیل دهنده بعد روانی و سلامت روان را می‌توان این‌گونه بر شمرد. احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایت مندی از خویشتن، توانایی همدلی کردن با دیگران، احساس نشاط و شادمانی و توانمند بودن در ارتباط اجتماعی، حل مسئله و غیره … که بدون شک بهترین زمان آموزش و توانمند سازی در این زمینه ها دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است و مناسب‌ترین جایگاه آن خانه، مدرسه و دانشگاه است.

حاجبی گفت: در دنیای امروز که به عصر ارتباطات و فناوری شهرت دارد، نوجوانان و جوانان مهمترین گروه هدف کاربران دنیای دیجیتال و فضای مجازی هستند؛  دنیایی کاملا متفاوت با دنیای بزرگسالان که مملو از فرصت های مثبت و منفی برای این گروه هدف است. از این رو به منظور پیشگیری از آسیب‌های دنیای دیجیتالی و بهره مندی از فرصت ها و امکانات مفید و مثبت این گونه فضاها، آشنا شدن والدین و بزرگسالان با ابزارهای الکترونیک فضاهای مجازی یکی از راه های کمک به نوجوانان و جوانان است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت با طرح شعار سال ۲۰۱۸ (سلامت روان جوانان و نوجوانان: جهان در حال تغییر) تاکید دارد که به هوش باشیم که دنیا درحال تغییر است، نحوه ارتباطات و گفتگو در فضاهای مجازی به سرعت در حال دگرگونی و پیشرفت است. توجه، تمرکز و مراقبت از نوجوانان و جوانان در این دنیای پیچیده و پر رمز و راز مهم‌ترین و ضروری‌ترین وظیفه بزرگسالان است.  از این رو تاکید می کند که بهترین مسیر برای سلامتی مادام العمر، با سلامت روان خوب شروع می شود و جوانانی که با عوامل استرس‌زای زیادی مانند جنگ، تبعیض نژادی، فقر، گرسنگی، بیماری های روانپزشکی، خشونت و زورگیری، مصرف مواد و… و. روبرو هستند، احتمال بسیار زیادی دارد که در تمام طول عمر و زندگی شان مشکلات روانپزشکی را تجربه کنند.

حاجبی افزود: روز جهانی سلامت روان سال ۲۰۱۸ اهمیت ارائه خدمات بیشتر و مراقبت بهتر از جوانان و مشکلاتی که در این دوران تجربه می کنند را نشان می دهد. توانمندسازی، اقدامات پیشگیرانه، مداخلات زودهنگام، آموزش مهارت‌های زندگی و تاب آوری، دسترسی به خدمات آموزشی و سلامت از عوامل کلیدی در ساختن آینده‌ای سالم برای نوجوانان و جوانان است.

وی گفت: والدین و معلمان می‌توانند با آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان و جوانان به آنها در مقابله با چالش‌های روزمره در خانه و مدرسه کمک کنند، حمایت‌های روانی اجتماعی در مدارس و سایر اجتماعات بسیار حائز اهمیت است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، حاجبی در پایان اظهار داشت: سرمایه گذاری توسط دولت ها و دخالت بخش های خصوصی و اجتماعی، بهداشتی و آموزشی در برنامه های جامع، یکپارچه و مبتنی بر شواهد برای سلامت روان نوجوانان و جوانان ضروری است. این سرمایه گذاری باید در جهت  افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان باشد تا بتوانند از سلامت روان خود و همسالان شان مراقبت کنند. والدین و معلمان باید بدانند که چگونه از نوجوانان و جوانان در این زمینه حمایت کنند. از این رو تاکید می شود با تمرکز بر موضوعات و فرصت های فراهم شده در دنیای جدید، پیوندی میان نوجوانان و جوانان با بزرگترها ایجاد کنیم و با تقویت ارتباط میان این گروه ها در ایجاد یک صدای متحد برای کمک به نوجوانان و جوانان در جهان کوشا باشیم.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار