181632
۲۵ مهر ۱۳۹۷

چگونه در دوران نوجوانی موفق باشیم؟

دوران نوجوانی، هم می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای موفقیت باشد هم می‌تواند به عنوان یک مرحلۀ پر از موفقیت باشد. اهمیت این دوران آن‌قدر زیاد است که می‌تواند به عنوان ریشۀ تمام اتفاقات دوران بزرگسالی در نظر گرفت و از طرفی اهمیت دارد که یک نوجوان چگونه این دوره را پشت سر بگذارد و چگونه خود را به موفقیت نزدیک نماید.

به گزارش کودک پرس ، هرکس دوست دارد در زندگی خود موفق شود. آیا این‌طور نیست؟ حتی به عنوان یک نوجوان، می‌توان در زندگی خود به موفقیت رسید؛ واقعاً این کار سخت نیست. مراحل زیر را دنبال کنید و سال‌های موفقیت خود را از نوجوانی تا سالخوردگی دنبال کنید.

مراحل موفقیت در نوجوانی

مرحله اول
در مدرسه فعالیت خوبی داشته باشید

در حال حاضر، خدمات آموزش و پرورش به شما کمک خواهد کرد که یک عضو خلاق و فعال در جامعه باشید. برای ممتاز بودن در مدرسه سعی کنید کارهایتان را به نحو احسنت انجام دهید، به معلمان خوب گوش کنید، تکالیف خود را انجام دهید، مطالعه کنید و نمرات خوب دریافت کنید. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا به یک دانشگاه بهتر راه یابید؛ هم‌چنین به شما امکان می‌دهد تا در آینده کارهای بزرگی انجام دهید. مدرسه می‌تواند شما را در مسیر درست قرار دهد!

مرحله دوم
از جامعه خود کمک بگیرید
داوطلب شدن می‌تواند نه تنها وضعیت جامعه شما را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند رضایت شما را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که داوطلب می‌شوند، به احتمال زیاد دچار افسردگی نمی‌شوند و در سایر مسائل احساسی خود کمتر دچار افسردگی می‌شوند. برای مثال، فرصت‌های داوطلبانه‌ای را که شما به آن علاقه‌مند هستید، پیدا کنید. اگر دوست دارید در مورد حیوانات داوطلب شوید، ایدۀ مناسب، پناه دادن به حیوانات است؛ اگر دوست دارید به مردم کمک کنید، در یک آشپزخانه داوطلب شوید؛ اگر دوست دارید به محیط زیست کمک کنید، در امر کاشتن درختان داوطلب شوید. هنگامی که شما به دیگران کمک می‌کنید، حس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت؛ علاوه بر آن، شما باعث تفاوت‌های زیادی در جهان شده‌اید. وجود کمک‌های داوطلبانه در رزومه‌ کاری‌تان، هم به شما و هم به آینده شما کمک می‌کند.

مرحله سوم
طوری برنامه‌ریزی کنید که به سمت اهداف و کار موردعلاقه‌تان گام بردارید
شغل‌هایی که به منافع و نقاط قوت شما اهمیت می‌دهد و مایلید در آن حضور داشته باشید، موارد خوبی برای انتخاب هستند، چراکه کار شما برای ساختن بقیه زندگی شما است! شما می‌توانید به اهداف مرتبط با حرفۀ الان خود، مانند گرفتن نمرات خوب در مدرسه، پیوستن به یک تیم، و غیره کار را شروع کنید. خودتان را به چالش بکشید تا از آنچه که می‌توانید انجام دهید شگفت زده شوید.

مرحله چهارم
به کارهایی که مشکل‌زا هستند نزدیک نشوید، خواه قانونی باشد یا غیرقانونی
کارهای مشکل‌زا باعث از بین رفتن برنامه‌های آینده شما می‌شود؛ تحت تاثیر فشار همسالان قرار گرفتن، کشیدن سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر، از جمله موارد مشکل‌آفرین می‌تواند باشد. قوانین را رعایت کنید و از دور زدن قوانین اجتناب کنید. باید از هر چیزی که شما را تحت فشار قرار می‌دهد، دور شوید.

مرحله پنجم
پدر و مادر و معلمان خود را خوشحال کنید
به یاد داشته باشید پدر و مادرتان در کنارتان هستند که به شما کمک کنند تا بهترین باشید. احترام و ارزش و بها دادن به آن‌ها حتی اگر گاهی شما را آزار هم داده باشند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که بهتر به شما کمک و یا راهنمایی کنند. به یاد داشته باشید که آن‌ها کارهایی را که انجام می‌دهند، فقط به خاطر اهمیتی است که شما در نزد آن‌ها دارید و آن‌ها می‌خواهند شما در زندگی موفق شوید. شما معلمان یا خانواده خود را انتخاب نمی‌کنید، بنابراین باید با آن‌ها کنار بیایید. در حال حاضر سعی کنید چگونگی برخورد با افرادی که حتی شما انتخاب نکرده‌اید را بیاموزید، زیرا هنگامی که شما بزرگسال می‌شوید، رئیس شما یا همکارانتان را خودتان انتخاب نمی‌کنید، بنابراین یاد بگیرید چگونه به آن‌ها احترام بگذارید.

مرحله ششم
دوستان خوبی برای کمک به شما وجود دارد!
دوستانی وجود دارند که از شما حمایت می‌کنند و روحیه شما را افزایش می‌دهند. افرادی که شما را خوشحال می‌کنند و کسانی که شما را خوشحال نمی‌کنند، را شناسایی کنید. گروهی متشکل از دوستانی که حمایت‌کننده و دوست‌داشتنی هستند ایجاد کنید؛ آن‌هایی که توان کمک به شما در زندگی دارند و رؤیاهایتان را زنده نگه دارند. چند تن از دوستان بسیار خوب برای خود جدا کنید که وقتی دوره دبیرستان هم تمام شد با شما باقی بمانند.

مرحله هفتم
فعال شدن!
به یک تیم ورزشی در مدرسه یا خارج از مدرسه بپیوندید. برای پیوستن به یک تیم ورزشی به اطراف محله خود بروید و در مراکز تفریحی سعی کنید یک تیم مناسب را انتخاب کنید. کمتر تلویزیون تماشا کنید و سعی کنید به هر چیزی که شما را به ورزش ‌ترغیب می‌کند، بپردازید. این کار به شما کمک می‌کند احساس بهتری از لحاظ ذهنی و جسمی داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در سال‌های کودکی و نوجوانی فعال هستند، زمانی که به سن بزرگسالی می‌رسند، فعال‌تر می‌شوند.

مرحله هشتم
کاری را که دوست دارید انجام بدهید
سرگرمی‌ای مثل خواندن، نوشتن، دوختن، آواز خواندن، بازی کردن یا ورزش، ساخت سفال و غیره، اوقات خوبی را برای شما رقم می‌زند و هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا شخصیت خود را تقویت کنید. آزمایش و کشف چیزهای جدید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد و شما را نسبت به آنچه واقعا دوست دارید آشنا خواهد کرد.

مرحله نهم
از چیزهایی که به آن‌ها اعتقاد دارید شروع کنید
از چیزهایی که به آن‌ها اعتقاد دارید شروع کنید؛ خواه یک مسئله اجتماعی یا زیست‌محیطی و یا حتی یک مسئله دینی باشد. ایده‌هایتان را از این طریق جامه عمل بپوشانید. به عبارتی، عقاید خود را شکل دهید و از آن‌ها حمایت کنید و برای آنچه که فکر می‌کنید ارزش قائل شوید و آن‌ها در ذهنتان حفظ و نگه‌داری کنید.

مرحله دهم
از زندگی، تمام و کمال استفاده کن!
شما فقط یک‌بار و برای مدت کوتاهی جوان هستید و قبل از اینکه به زمان بزرگسالی و پیری برسید، به خودتان بگویید: «من در جوانی به همه آرزوهایم خواهم رسید.»
زندگی کنید! زندگی کوتاه است؛ پس تا می‌توانید از آن درست استفاده ببرید.

 

 

 

 

منبع: راسخون

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار