181540
۲۴ مهر ۱۳۹۷

مراکز پیش دبستانی، مهدهای کودک و مسئله حریم فعالیت

گسترش و ایجاد مراکز پیش دبستانی در حریم مهدهای کودک باعث دغدغه والدین و گلایه مدیران برخی مهدهای کودک شده است.

به گزارش کودک پرس ،در گذشته مهدهای کودک مراکزی برای نگهداری کودکان خانواده های کارمندان و پرمشغله محسوب می شدند اما امروز این مهدها همچنین مکمل پرورش و تربیت کودکان در کنار خانواده محسوب می شوند.
با ایجاد مراکز پیش دبستانی که در آنها کودکان چهار تا 6 ساله برای آموزش رسمی دوره دبستان آماده می شوند، چالشی برای مهدهای کودک ایجاد شده و این مراکز را به عنوان رقیب می نگرند.
نماینده مدیران مهدهای کودک نیشابور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رقابت کاذبی که بین آموزش و پرورش و اداره بهزیستی بوجود آمده باعث شده است حریم مهدهای کودک رعایت نشود و فعالیت مهدها با مشکل مواجه گردد.
اکرم نجار افزود: در برخی مراکز پیش دبستانی کودکان کمتر از چهار سال نیز پذیرش می شوند که نشان دهنده عدم نظارت کافی آموزش و پرورش به این مراکز است.

وی اظهار داشت: برای رفع این مشکلات توافق نامه هایی نیز نوشته شده است که اجرا نمی شود.
وی گفت: ورود کودکان کمتر از چهار سال به مراکز پیش دبستانی همانقدر که مفید است می تواند آسیب زا نیز باشد و علاوه بر آن این نگرانی برای والدین بوجود آمده که اگر فرزندشان در مراکز پیش دبستانی ثبت نام نکند سال های بعد برای ورود به دبستان با مشکل مواجه می شود.
نجار افزود: شهریه هایی که در مراکز پیش دبستانی گرفته می شود متفاوت است در صورتی که در مهدهای کودک زیر پوشش بهزیستی نظارت و کنترل کامل وجود دارد و در صورت تخلف برخورد می شود.

وی اظهار داشت: محتوای آموزشی مهدهای کودک بهزیستی برای رده های سنی سه تا 6 سال تدوین شده و هر سه ماه در جلسه ای با حضور نمایندگان مهدهای کودک شهرستانهای استان و نماینده کانون توسعه مهدها، مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس اداره بهزیستی نیشابور نیز گفت: پذیرش مهدهای کودک بهزیستی کمتر از ظرفیتشان است زیرا صدور مجوز مراکز پیش دبستانی توسط آموزش و پرورش در حریم مهدهای کودک زیاد شده است.
علی صدر افزود: اداره بهزیستی تا شعاع چهارصد متری هر مهدکودک مجوز جدید صادر نمی کند اما این حریم توسط آموزش و پرورش رعایت نمی شود.

وی با اشاره به ثبت نام حدود 6هزار و 200 کودک در مهدهای کودک نیشابور طی سال جاری اظهار داشت: رواج اخباری مبنی بر اینکه برای ثبت نام کودکان در پایه اول دبستان حتما باید قبلا در دوره پیش دبستانی ثبت نام کرده باشند باعث دغدغه والدین شده که این اخبار بی پایه و اساس است.
وی گفت: در 2 دهه اخیر با پایه گذاری مدارس خصوصی و غیر انتفاعی این سیستم آموزشی که در ابتدا مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان را پوشش می داد کم کم به سوی دانش آموزان سنین کمتر سوق پیدا کرده و در ادامه دبستانها و مهدهای کودک غیرانتفاعی نیز بوجود آمدند.
صدر افزود: نگاه به حوزه کودکان رنگ و بوی تجاری گرفته و متقاضیان مهدهای کودک به دلیل قوانین و شرایط سخت گیرانه تر بهزیستی تمایل بیشتر به سوی آموزش و پرورش برای گرفتن مجوز مراکز پیش دبستانی نشان می دهند.

وی اظهار داشت: طبق قانون شروع فرآیند آموزشی از هفت سالگی و پس از ورود به کلاس اول است و قبل از آن باید فرآیند آماده سازی کودک صورت پذیرد اما در مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش نظارت کافی بر فضا و محتوای آموزشی وجود ندارد.
وی گفت: این در حالی است که محتوای آموزشی مورد استفاده در مهدهای کودک زیرپوشش بهزیستی بر پایه روانشناسی رشد بوده و مورد استفاده در آموزش و پرورش نیز می باشد.

صدر افزود: پیش از آغاز سال تحصیلی جدید جلسه ای با معاون فرماندار، دادستان، نمایندگان بهزیستی، آموزش و پرورش و مهدهای کودک نیشابور برگزار شد و بر افزایش کیفیت خدمات و رعایت استانداردهای آموزشی و حریم مهدهای کودک در صدور مجوزهای جدید تاکید شد.
وی اظهار داشت: در این راستا بهزیستی استاندارد ها را رعایت نموده و حتی سخت گیری هایش بیشتر شده و برای افزایش کیفیت خدمات، مهد های کودک ستاره دار شده اند و بر این اساس شهریه می گیرند.
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت نام کودکان در مراکز پیش دبستانی رسمی ولی غیر اجباری است و از این نظر والدین نباید نگرانی داشته باشند.

عباس علی محمدی افزود: اصرار بر طی دوره پیش دبستانی به دلیل تاثیر مثبت آن بر دوران دبستان است ولی اجباری در کار نیست.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون تنها مرجع صدور مجوز برای مراکز پیش دبستانی، وزارت آموزش و پرورش است و نظارت بر محتوای آموزشی مهدهای کودک نیز بر عهده این وزارتخانه می باشد و برای ایجاد وحدت رویه محتوای آموزشی به صورت متمرکز از مرکز ارائه می گردد.
وی گفت: مهدهای کودک برای کودکان کمتر از چهار سال و مراکز پیش دبستانی برای رده سنی چهار تا 6 سال است اما این تقسیم بندی رعایت نشده و تداخل ایجاد می شود.

علی محمدی افزود: در مقاطعی اداراتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی، اوقاف و امور خیریه و برخی مساجد نیز مبادرت به ایجاد مراکز پیش دبستانی می کردند که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد حاکمیتی مانع از ادامه فعالیت آنها شد.
وی اظهار داشت: بهزیستی یک نهاد خدماتی و آموزش و پرورش نهاد تعلیم و تربیتی است و در این بخش باید یک سیاست واحد اعمال شود زیرا آموزش و پرورش بر اساس قانون اما بهزیستی بر اساس آئین نامه داخلی عمل می کند.

به هر حال آموزش کودکان در مقطع حساس پیش از دبستان نیازمند برنامه ریزی دقیق و پرهیز از هرگونه موازی کاری است.
به نظر می رسد ارائه دستور العمل شفاف در باره شرایط و حوزه فعالیت مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک و کاهش تداخل این 2 حوزه و همچنین دغدغه والدین ضروری است که نیازمند توجه ویژه متولیان این حوزه است.

هم اکنون 64 مهد کودک در شهر نیشابور و 67 مهد کودک در روستاهای این شهرستان فعال است و در80 مهدکودک حاشیه ای نیز غذای گرم بین سه هزار و 325 کودک توزیع می شود و بخشی از شهریه 667 کودک خانواده های سه دهک پایین درآمدی نیز توسط خیرین پرداخت می شود.

امسال 2 هزار کودک نیز در 103 مرکز پیش دبستانی نیشابور پذیرش شده اند که از این تعداد 45 مرکز در روستا قرار دارد.

شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار