موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
181329
۲۳ مهر ۱۳۹۷

بهترین و مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سنین ۱ تا ۱۰ سال

اگر فکر می‌کنید بازی و ورزش کودکان فقط وقتی مفید است که به‌صورت حرفه‌ای انجام شود، باید بدانید که نظرتان کاملاً اشتباه است. تحرک، بازی و فعالیت‌های ورزشی برای کودکان در هر سنی بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا باعث ایجاد نشاط و رشد و تکامل آن‌ها می‌شود. برای هر سنی یک نوع بازی و ورزش برای کودک مفید و جذاب است؛ پس باید ببینید که کودک شما از چه نوع ورزشی لذت می‌برد.

به گزارش کودک پرس ، دنیای بچه‌ها پر از ورزش‌های متنوع و هیجان‌انگیز است، اما مهم این است که کدام‌یک از این ورزش‌ها

مناسب بچه‌ها در سنین‌ مختلف است؟ با ما همراه باشید تا بافواید ورزش کودکان و مناسب‌ترین ورزش‌ها برای بچه‌ها آشنا شوید.

فواید ورزش کودکان
کنترل وزن؛
کنترل انرژی؛
کنترل قند خون؛
کنترل فشار خون؛
بهبود عملکرد ریه؛
جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان؛
جلوگیری از رسوب چربی در رگ‌ها؛
تنظیم رابطه درست بین کودک و اجتماع؛
تنظیم عملکرد دستگاه گردش خون و قلب؛
کمک به ساخت و تقویت اسکلت استخوانی.

 چگونه بهترین ورزش را انتخاب کنیم؟
درباره انتخاب ورزش مناسب برای کودکان باید گفت که همه ورزش‌ها مفید است و به حفظ سلامت بچه‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین مهم‌ترین عامل برای انتخاب بهترین ورزش، در نظر گرفتن علاقه کودک است. زمانی که ورزش مورد علاقه فرزندتان را پیدا کردید، از نظر ایمنی نیز شرایط مناسب را برایش فراهم کنید؛ زیرا اگر هنگام ورزش صدمه‌ای به آن‌ها وارد شود، ممکن است باعث بروز اختلال در رشد اندام‌هایشان شود.

برای کودکان ورزش حرفه‌ای خوب است یا تفریحی؟
لازم است این نکته را یادآور شویم که ورزش‌های دوران کودکی نباید جنبه رقابتی داشته باشد، بلکه باید بیشتر به فکر ورزش‌هایی باشید که برای کودکتان حالت بازی و تفریح دارد. البته از سنین ۸ یا ۹ سالگی به بعد می‌توانید به فکر ورزش‌های رقابتی باشید، اما در سنین پایین بهتر است فعالیت‌های ورزشی به شکل تفریحی انجام شود. ورزش‌ تفریحی، به حفظ سلامت کودکان کمک می‌کند و علاوه‌بر اینکه از نظر روحی به نفع آن‌ها است، می‌تواند باعث تقویت عضلات شود و ظرفیت قلبی ریوی کودکان را نیز افزایش دهد.

مهارت‌های بنیادی و تعادل کودک مثل دویدن، راه‌رفتن، پرتاب‌کردن و لی‌لی کردن از ۱۱ ماهگی شروع و تا ۶ سالگی تکمیل می‌شود؛ در این دوره، تشویق و یا اجبار کودک به انجام فعالیت‌های ورزشیِ سنگین، باعث بی‌انگیزگی نسبت به رشته ورزشیِ مورد نظر می‌شود، اعتمادبه‌نفس او را از بین می‌برد و احتمال دارد که در رشد کودک هم اختلال ایجاد شود.

کودکان در سنین پایین چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟
بچه‌های بسیار کوچک در این سن، شروع به یادگیری حرکات اولیه مثل دویدن، گرفتن و پریدن می‌کنند. البته آن‌ها برای ورزش‌های ساختاری، بیش‌ازحد کوچک هستند. در این سن، تشویق به موقع اهمیت فراوانی دارد. اگر مربی، مدام بر سر کودک فریاد بزند، او بی‌انگیزه خواهد شد. سعی کنید مربی را کاملاً بشناسید و از عملکرد او مطمئن بشوید. بازی و ورزش مناسب این گروه سنی، دویدن و راه‌رفتن، بازی‌های آبی مثل استخر بادی و بازی با عروسک ‌و ژیمناستیک همراه با مربی حرفه‌ای است.

کودکان ۴ تا ۶ سال چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟
در این سن، کودکان می‌توانند ورزش‌های جهشی را انجام دهند. این کودکان، توانایی شرکت در ورزش‌های حرفه‌ای مثل فوتبال را ندارند. همچنین تواناییِ حرکتی و تعادلی آن‌ها کامل نیست و فقط به مهارت‌هایی مثل طناب‌بازی و توپ‌بازی توجه دارند. پس، از سن ۶ سالگی، مهارت‌های حرکتیِ کودکان تقویت می‌شود. فرزندتان بعد از این سن ممکن است برای ورزش‌های گروهی آماده باشد. وقتی‌که کودک وارد ورزش‌های حرفه‌ای می‌شود، باید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در نهایت می‌خواهد بازی کند و هرگز او را مجبور به پیوستن در یک تیم نکنید. بازی و ورزش مناسب این گروه سنی،  بالابلندی و لی‌لی‌کردن، طناب‌بازی و توپ‌بازی،‌ شنا، سه‌چرخه و دوچرخه‌سواری با چرخ‌های آموزشی است.

کودکان ۷ تا ۱۰ سال چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟
در این سن، اگرچه بهبود تعادل و حرکت به‌دست آمده، اما هنوز هماهنگیِ لازم بین چشم و دست، به‌وجود نیامده است؛ پس کودک می‌تواند به‌طور محدود به ورزش‌های سازمان‌یافته ژیمناستیک و شنا بپردازد. در این سن بیشتر، تأکید بر آموزش تکنیک است. ورزش‌های مناسب این گروه سنی، بیس‌بال، ژیمناستیک، تنیس و دوچرخه‌سواری است.

کودکان ۱۰ سال به بالا چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟
در این سنین، سطح درکِ کودک و توانایی یادگیری، تعادلی و حرکتی او افزایش می‌یابد و او می‌تواند حرکات پیچیده و تکنیک و تاکتیک را یاد بگیرد و در ورزش‌های سازمان‌یافته شرکت کند. باید به کودک اجازه داد که طیفی از ورزش‌ها (تیمی و انفرادی) را امتحان کند. هرچه کودک ورزش‌های بیشتری امتحان کند و به این نتیجه برسد که در یک رشته ورزشی توانایی خوبی دارد، به همان میزان لذت بیشتری از آن ورزش خواهد برد. ورزش‌های مناسب این گروه سنی، فوتبال، قای‌قرانی، والیبال، دو و میدانی، ژیمناستیک است، که حرکات بدن را هماهنگ و موزون می‌کند.

چه ورزش‌هایی انرژی کودک را تخلیه می‌کند؟
اگر تصور می‌کنید که فرزندتان انرژی زیادی دارد و باید او را در کلاس‌های رزمی ثبت‌نام کنید تا انرژی‌اش تخلیه شود، باید بگوییم که باورتان اشتباه به‌حساب می‌آید. هر فعالیت ورزشی که کودکان انجام می‌دهند، می‌تواند انرژی‌شان را تخلیه کند و موجب می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشند. همچنین باعث تقویت سیستم عضلانی و بهبود ظرفیت قلبی ریوی آن‌ها خواهد شد؛ بنابراین هر نوع فعالیتی برای رسیدن به تخلیه انرژی کودکان مفید است.

مراقب این آسیب‌ها باشید
از مهم‌ترین آسیب‌های جسمانی فعالیت‌های سنگین که کودکان را تهدید می‌کند، آسیب به صفحات رشد استخوان‌ها است که این تهدید در دختران از سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی و برای پسران ۱۳ تا ۱۷ سالگی است. در این دوره سنی، تمرینات سنگین با وزنه و پریدن‌های مداوم، به صفحات رشد استخوان‌ها آسیب وارد می‌کند و چون این صفحات در این سنین حالت غضروفی دارد، ملتهب می‌شوند و این امر منجر به بسته‌شدنِ سریع صفحات رشد استخوان‌ها خواهد شد.

نتیجه‌گیری

اهمیت‌دادن به ورزش کودکان، امری مهم و حیاتی است؛ زیرا کودک همواره در حال رشد است و رشد مطلوب و همه جانبه او می‌تواند در زندگی آینده‌اش بسیار مفید و واقع شود. بیشتر والدین فکر می‎کنند کودکی که از صبح تا شب مشغول بازی است، به ورزش کردن نیازی ندارد، در صورتی‌که فعالیت زیاد از مشخصه‌های دوران کودکی است و با افزایش سن، کودک تحرک کمتری خواهد داشت.

اگر کودکان به‌طور منظم به ورزش نکنند، عادت به این کار پیدا نخواهند کرد و هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، به نشستن پای تلویزیون یا انجام بازی‌های رایانه‌ای عادت می‌کنند. درنتیجه بیشتر افرادی‌که از دوران کودکی به فعالیت و ورزش عادت می‌کنند، در سنین بزرگ‌سالی نیز، علی‌رغم مشغله زیاد، زمانی را به ورزش اختصاص خواهند داد.

اگر می‌خواهید کودکتان در تمام مراحل زندگی‌اش از سلامتی و تناسب اندام برخوردار باشد، باید از همین حالا دست به‌کار شوید. با تشویق و حمایت شما، کودک به ورزش‌های خاصی علاقه‌مند خواهد شد.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار