موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
181226
۲۳ مهر ۱۳۹۷
استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی عنوان کرد؛

برنامه‌های کودک در تلویزیون از فقدان کارشناس مجرب رنج می‌برند

دکتر سیما فردوسی، استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی نسبت به برنامه‌های کودک در تلویزیون انتقاد کرد و برنامه‌های غیرکارشناسانه را معضل تولیدات در این حوزه دانست.

به گزارش کودک پرس ، دکتر سیما فردوسی، استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی با انتقاد از برنامه‌های کودک تلویزیون، ایراد این برنامه‌ها را عدم استفاده از متخصصان حوزه کودک عنوان کرد.

دکتر فردوسی که سابقه حضور در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس روانشناسی را نیز دارد، به نقد برنامه‌های کودک تلویزیون پرداخته و می‌گوید: باید کسانی که برنامه‌سازان کودک هستند دوره‌های آموزشی رشد، تحول و روانشناسی کودک را در قالب برنامه‌های درسی که دانشجویان می‌گذرانند، فرا بگیرند و بعد سراغ ساخت برنامه‌ها بروند. واقعاً مشکل برنامه‌های کودک تلویزیون عدم استفاده از متخصصان این رشته است که هیچ‌گونه تعامل و ارتباطی با اساتید و پژوهشگران و محققان حوزه‌های روانشناختی، جامعه‌شناسی و مذهبی و دینی ندارند.

 

وی می‌گوید: نیازمند آن هستیم که ارتباط تلویزیون با دانشگاه‌ها تنگاتنگ باشد و از اساتید این حوزه‌ها استفاده شود. کسانی که در این رشته تخصص دارند بیایند آن اندیشه‌ها و مباحث ارزشمند را در قالب فهم کودک ارائه بدهند و کار را مطابق با رشد کودک جلو ببرند. وقتی این متخصصان و اندیشه‌ورزان به این میدان بیایند حتماً این رشد با تربیت دینی توأم با تعقل و جامعه‌نگری همراه می‌شود. این استاد دانشگاه، درباره برنامه‌های آموزشی تلویزیون برای گروه سنی کودک، تصریح می‌کند: برنامه آموزشی برای کودکان لازم و ضروری است، البته قرار نیست برنامه‌های آموزشی به صورت کلاس‌های آموزشی مطرح شوند. این بسته آموزشی می‌تواند در قالب سرودها، نمایشنامه‌ها و قالب‌های هنری عرضه شوند و کودکان از تعالیم آن بهره ببرند. برنامه‌سازان و دست‌اندرکاران حوزه کودک ما می‌توانند پایشان را فراتر بگذارند و حتی مجله‌های تصویری ویژه کودک طراحی کنند و این نکات آموزشی را در آن قالب‌ها قرار بدهند.

دکتر فردوسی با انتقاد از بی‌توجهی تلویزیون به آموزش والدین درباره تربیت کودک، می‌گوید: لازم است برای پدر‌ها و مادر‌ها برنامه‌های ویژه تربیت کودک ساخته شود و زمانی برای پخش اختصاص دهند که پدر‌ها و مادر‌ها هر دو فرصت دیدن این برنامه‌ها را داشته باشند چراکه برنامه‌هایی را در طول روز مادر‌ها می‌توانند ببینند ولی پدر‌ها درگیر امرار معاش و روزمره هستند و از این مباحث مفید علمی بی‌بهره هستند. متأسفانه شب‌ها که پدر‌ها هم می‌توانند استفاده کنند از برنامه‌های آموزشی خبری نیست. به نظرمن این برنامه‌ها را باید عصر و شب بگذارند که والدین به خصوص پدر‌ها ببینند، زیرا الان به مراتب با وجود مشکلات بیشتر اقتصادی و معیشتی حضورشان بسیار کمرنگ است، با این اوصاف توجه تلویزیون به آموزش والدین کم است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار