موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
181134
۲۲ مهر ۱۳۹۷

روش‌های آموزشی در مهدکودک

تحقیقات نشان داده رشد اجتماعی و هوشی کودکان از سن سه سالگی آغاز شده و تا شش سالگی به اوج خود می‌رسد؛ به‌همین دلیل آموزش کودکان در این دوره می‌تواند به موفقیت و تحصیل آن‌ها کمک زیادی کند.

به گزارش کودک پرس ، بسیاری از والدین تمایل دارند فرزندان خود را تنها در سن شش سالگی به مراکز آموزشی مانند مهدکودک بفرستند تا برای مدرسه آماده شوند؛ در حالی که آموزش طولانی مدت، باعث افزایش بهره هوشی، رشد جسمانی و اجتماعی کودکان می‌شود. به این ترتیب بهتر است کودکان را از سن سه سالگی در مهدکودک ثبت نام کرد.

 

مهدکودک‌ شبانه روزی چیست

مهدکودک‌ها با توجه به میزان شهریه‌ای که دریافت می‌کنند و مجوزی که از سازمان بهزیستی دریافت کرده‌اند به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از مهدکودک‌ها فقط در نوبت صبح دایر هستند؛ درحالی که بعضی دیگر از آن‌ها بعد از ظهر نیز خدمات آموزشی ارائه می‌دهند و دسته سوم مهدکودک‌هایی هستند که به‌صورت شبانه روزی می‌باشند. این نوع از مهدکودک‌ها از نوزادان شیرخوار تا کودکان شش سال را نگهداری می‌کنند.

 

برنامه‌ی آموزشی مهدکودک‌ها با توجه به نوع آن‌ها و سن و سال کودکان به چند دسته تقسیم می‌شود. مهدکودک‌هایی که امکان پذیرش نوزادان را دارند تنها از آن‌ها در بخش‌هایی مجزا نگهداری می‌کنند. اما برای کودکان سه سال به بالا برنامه‌های آموزشی متنوعی ارائه می‌دهند که عبارتند از:

دوره‌ مهارت‌های اجتماعی

از آن‌جایی که بخش بزرگی از فعالیت کودکان پس از ورود به جامعه را ارتباطات تشکیل می‌دهد؛ در مهدکودک‌ها بخش ویژه‌ای را به آموزش نحوه برقراری ارتباط با دیگران در جامعه و چگونگی رویایی با مسائل و مشکلات اختصاص می‌دهند. این دوره از تمریناتی اعم از نحوه احوالپرسی کردن، چگونه نشستن، برخاستن، غذا خوردن و رفتار کردن با افراد مختلف تشکیل شده است.

 

کارگروهی

بخش عظیمی از فعالیت کودکان در مهدکودک به کار گروهی اختصاص دارد. مربی مهدکودک با توجه به میزان بهره هوشی کودکان، سن آن‌ها و خصوصیات اخلاقی‌شان، کودکان را به چند گروه تقسیم می‌کند و سپس مسئولیت و یا وظیفه انجام کاری را بر عهده آن‌ها می‌گذارند. انجام کارها به‌صورت گروهی باعث می‌شود کودکان بازی، مطالب آموزشی و همین‌طور چگونگی برقراری ارتباط با هم سن‌وسالان‌شان را نیز بیاموزند.

 

روش‌های تدریس در مهدکودک‌ها

روش‌های مختلف آموزشی، نتایج و پیآمدهای متفاوتی به دنبال دارند. تکنیک‌های آموزشی در مقاطع تحصیلی گوناگون، متفاوت هستند؛ طوری که روش‌های آموزشی در مدارس بیشتر از پرسش و پاسخ تشکیل شده؛ در حالی که در مهدکودک‌ها از بازی و دیگر روش‌های آموزشی استفاده می‌کنند. از طرفی از آن‌جایی که کودکان دارای روحیه حساس و حافظه قوی می‌باشند؛ سیستم آموزشی آن‌ها باید انعطاف‌پذیر، مرحله به مرحله، مساله محور، انتقال غیر مستقیم اطلاعات و آموزش‌ها و به‌صورت گروهی یا انفرادی باشد. برای آموزش به کودکان روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به؛

 

روش مونته سوری

مونته سوری یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های استفاده شده در مهدکودک‌ها محسوب می‌شود. قواعد مونته سوری بر اساس یادگیری کودکان با استفاده از دست، کاردستی و کار گروهی پایه‌گذاری شده است. در واقع هدف اصلی در روش مونته سوری تقویت قوه خلاقیت و عملکرد ذهنی کودکان است. از طرفی مربیان مهدکودک در زمان استفاده از روش مونته سوری، کودکان را باید هنگام کار با یکدیگر کاملا آزاد بگذارند و در صورت نیاز کودکان، به آن‌ها مشاوره دهند و یا راهنمایی‌شان کنند.

 

روش والدروف

این تکنیک بر اساس تخیل، تصور و تقلید است. روش والدروف کودکان را به دنیای ترکیبی از هنر و بازی می‌برد. مربیان با استفاده از این روش کنجکاوی و قدرت ابتکار کودکان را افزایش می‌دهند. بیشتر تمرینات روش والدروف باید در کارگاه و به‌صورت جمعی انجام بگیرد. همچنین قسمتی از این سبک آموزشی به کار در باغچه، اجرای تئاتر و کارهای هنری اختصاص دارد. مهدکودک‌هایی که از روش والدروف برای آموزش کودکان استفاده می‌کنند؛ عموما سیستم آموزشی با کیفیتی دارند.

 

روش آموزش فاصله‌دار

همانطور که مشخص است روش آموزشی فاصله دارد بر پایه تکرار، بنا گذاشته شده. در این تکنیک آموزشی مطالب به‌صورت فشرده تکرار می‌شود و در بین آن‌ها کودکان باید استراحت کنند. از آن‌جایی که کودکان در این دوران مطالب را سریعتر، عمیق‌تر و راح‌تر می‌آموزند. روش آموزش فاصله‌دار روند یادگیری آن‌ها را سریع‌تر می‌کند و همچنین کودکان را ترغیب می‌نماید تا بتوانند برنامه‌های درسی خود را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنند.

 

 

 

 

منبع: ایرانگان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار