180882
۲۱ مهر ۱۳۹۷
در گفت‌‌و‌گویی با پدر کانیا ظهرابی؛

مسیر موفقیت‌ بین‌المللی کودک نقاش کرمانشاهی از زبان پدرش

«کانیا ظهرابی» کودک نقاش هفت ساله کرمانشاهی در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت جایزه مسابقه بین‌المللی «بنیاد صلح و همکاری» شد.

به گزارش کودک پرس ، در سال ۲۰۱۶ سه کودک و نوجوان ایرانی جایزه و دیپلم‌های افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر «بنیاد صلح و همکاری» کشور اسپانیا را از آن خود کردند. در این مسابقه بین‌المللی یک کودک پنج ساله از شهرستان روانسر استان کرمانشاه به‌نام «کانیا ظهرابی» برنده جایزه نفر اول و نقدی در بخش نقاشی بنیاد «صلح و همکاری» اسپانیا شد. حال به‌ مناسبت هفته ملی کودک با خانواده کانیا درباره علاقه او به هنر و فعالیت او در شاخه نقاشی به گفت‌وگو پرداختیم.

پدر کانیا در همین راستا گفت: زمانی که کانیا ۴ سال داشت متوجه علاقه و استعداد او در نقاشی شدیم و او را در کلاس‌های نقاشی کانون پرورش فکری کودکانِ روانسر ثبت نام کردیم. زمانی که کانیا ۵ ساله بود؛ کانون نقاشی او را به بنیاد «صلح و همکاری» اسپانیا ارسال کرد و اثر او موفق به کسب مقام اول شد.

ظهرابی درباره نقاشی برنده جایزه «صلح و همکاری» دخترش گفت: در این نقاشی یک دختر بچه در حال لبخند زدن به تصویر کشیده شده، در حالی که وزش باد دامن او را به حرکت درآورده است.

 

پدر این نقاش کوچک درباره درک کانیا از معنا و مفهوم «صلح» که موضوع نقاشی او بود، اظهار کرد: کودکان در منطقه ما با گویش کردی صحبت می‌کنند به همین دلیل نیز شاید خیلی از عبارات این چنینی چیزی ندانند و حتی شاید برایشان سنگین باشد. به‌ همین دلیل بر اساس گفته مربی‌هایش نقاشی خود را کشید.

ظهرابی افزود: در کانون به بچه‌ها توضیح داده بودند که صلح به معنای دوست بودن و لبخند زدن به دیگران است. به‌ همین دلیل نیز لبخند زدن و مهربانی به عنوان یکی از معانی «صلح» در ذهن کانیا جا گرفته و نقاشی خود را بر پایه لبخند کشیده بود. کانیا بعد از کشیدن نقاشی به ما گفت که می‌خواست لبخند زدن و مهربانی را بکشد.

او بیان کرد: زمانی که بخواهیم مفهوم عبارتی همانند «صلح» را به یک کودک پنج ساله یاد دهیم، قطعا این آموزش باید همراه با بازی و یا شعر باشد که بچه بتواند آن را درک کند.

 

پدر کانیا اظهار کرد که کانیا هر چیزی را که مربی‌هایش به‌ او بگویند و یا از چیزهایی که ببیند نقاشی می‌کشد ولی زمانی که برای «بنیاد صلح و همکاری» نقاشی می‌کشیده با توجه به اینکه تنها پنج سال داشته متوجه نبوده که نقاشی‌اش قرار بوده در سطح جهانی شرکت داده شود.

او درباره حس کانیا در زمان برنده شدن جایزه «بنیاد صلح و همکاری» گفت: دخترم زمانی که فهمید برنده جایزه شده بسیار خوشحال شد؛ چراکه اول شدن در هر کاری برایش خوشایند است. ولی ما هنوز جایزه اصلی را دریافت نکرده‌ایم و کانیا نیز مدام از ما می‌پرسد که چرا جایزه‌اش را به او نمی‌دهند.

نقاشی دیگری از کانیا ظهرابی

وی در ادامه گفت که به‌دلیل تمام وقت بودن شغلش و دور بودن روانسر از کرمانشاه موفق به فرستادن کانیا به کلاس‌های آموزش نقاشی بهتر نشده‌اند و افزود: اگر یک آموزشگاه خوب جهت آموزش بهتر کانیا به‌ما معرفی شود کانیا را برای شرکت در کلاس می‌فرستم حتی اگر لازم باشد از کارم بزنم.

او معتقد است که نیروهای کانون فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان در روانسر تمام تلاش خود را برای آموزش بچه‌های می‌کنند ولی استعداد هنرجویان به دلیل کم بودن نیروها و بالا بودن مراجعین، آن‌گونه که باید شکوفا نمی‌شود.

پدر این کودک هنرمند اظهار کرد که کانیا به شاخه‌های هنری دیگر همانند موسیقی نیز علاقه‌مند است. ولی به دلیل کوچک بودن روانسر و نداشتن امکانات بالا همانند شهرهای بزرگ تنها مرکز آموزشی شاخه‌های هنری موجود در این شهر، کانون است.

او بیان کرد: خواهر بزرگ کانیه سه‌تار کار می کند. دوست دارم او را هم برای یادگیری ساز سه‌تار به کلاس بفرستم. البته خود کانیه هم به سه‌تار علاقه‌مند است. ولی از آنجایی که تنها هفت سال دارد باید او را به آموزشگاهی بفرستم که نت‌های موسیقی را به‌گونه‌ای که برایش قابل درک باشد و به آن جذب شود، تدریس کند. البته آموزشگاه موسیقی که به‌تازگی در شهرمان تأسیس شده موسیقی را همانند بازی به بچه‌ها آموزش می‌دهد.

همچنین ثریا کرمی ـ مربی کانیا در کانون ـ در این‌باره گفت: همیشه از طرف کانون پرورش فکری کودکان برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی مختلف برای ما فراخوان ارسال می‌شود. من نیز همه نقاشی‌ها را برای کانون در تهران می‌فرستم. در آنجا هر نقاشی که از نظر داوران بهتر باشد برای شرکت در مسابقات ارسال می‌شود.

این مربی کانون پرورش فکری کودکان همچنین گفت: کانیا کرمی برنده دیپلم افتخار مسابقه «صلح و همکاری» اسپانیا و کانیا ظهرابی، امسال در جشنواره «سحر دوستی» کشور آذربایجان و یک مسابقه با موضوع محیط زیست و زمین کشاورزی در ژاپن نیز شرکت کرده‌ ولی نتایج هنوز اعلام نشده‌اند.

او افزود: هر دوی آنها در جشنواره دیگری با موضوع مهربانی در تهران هم شرکت کرده‌اند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار