180720
۱۹ مهر ۱۳۹۷

والدین در شکل‌گیری شخصیت فرزندان نقش موثری دارند

یک روانشناس گفت: رعایت برخی نکات توسط والدین باعث می‌شود که رشد روان و شخصیت فرزندان به درستی شکل بگیرد.

به گزارش کودک پرس ، سید شهرام علیزاده روانشناس کودک و نوجوان اظهار کرد: تربیت فرزندان از جمله مهم‌ترین وظایفی است که بر دوش هر پدر و مادری سنگینی می‌کند.

وی با بیان اینکه والدین مهمترین شخصیت‌های زندگی فرزندان هستند و تاثیرات مثبت و منفی بسیاری را در زندگی آن‌ها برجای می‌گذارند، افزود: بی‌شک سنگ بنای کسب انگیزه و اعتماد به نفس کودک توسط والدین گذاشته می‌شود و این ویژگی‌ها خصیصه‌های مثبت دیگری را به همراه خواهد داشت.

علیزاده ادامه داد: ریشه موفقیت فرزندان در طول زندگی در پرورش انگیزه و عزت نفس آن‌ها در دوران کودکی است و کسب انگیزه و اعتماد به نفس در سال‌های اولیه زندگی پایگاهی مستحکم برای فرزندان فراهم می‌کند تا در هنگام مواجه شدن با مشکلات شخصی، فشارهای جامعه و همسالان از راهکارهای پخته تری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه انگیزه در وجود هر فردی با توجه به تجارب شخصی و بازخوردهای اطرافیان کم یا زیاد می‌شود، تصریح کرد: چگونگی برداشت هر کودک از خود در کیفیت روابط،عواطف و همچنین یادگیری او موثر است.

پیشنهاداتی برای افزایش انگیزه در کودکان
وی افزود: فشارهای بی امان برای کسب نمرات بسیار بالا را تعدیل کنید و به دیگر مهارت‌ها و استعداهای فرزندتان بی اعتنا نباشید، چراکه فرزندان شما ماشین درس خوانی نیستند که تنها وظیفه شان درس خواندن باشد.

 

این روانشناس با بیان اینکه کسب موفقیت‌های هر چند کوچک فرزندتان در فعالیت‌های هنری و ورزشی را تشویق و سعی کنید پاداش در نظر گرفته شده بلافاصله به کودک داده شود، تصریح کرد: در هنگام انتقاد از فرزندتان ابتدا به ویژگی‌های مثبت او اشاره و سپس مواردی که می‌تواند در آن‌ها بهتر باشد را با لحنی صمیمانه ذکر کنید.به عنوان مثال «مامان جان، شما کارهایت را درست انجام میدی و من واقعا خوشحالم از این بابت فقط اگر اسباب بازی‌هایت را هم بعد از بازی کردن جمع کنی عالی میشه.»

علیزاده گفت: انتظارات خود را با توجه به سن و هوش فرزندتان تنظیم کنید، چرا که برخی از والدین با انتظارات بیش از حد،فشار قابل توجهی به کودک وارد می‌کنند که این مساله موجب کاهش انگیزه و اعتماد به نفس او می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کسب مهارت فرزندانتان را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که هر بار یک گام کوچک به جلو بردارد، تاکید کرد: انتظار پیشرفت سریع، شکست‌های پی در پی فرزندتان و در ادامه بی انگیزگی او را در پی خواهد داشت، در این شرایط باید فرزندتان را با ویژگی‌هایی که دارد بپذیرید.

بیشتر بخوانید: توجه بیش از حد والدین به کودک چه اثراتی دارد؟

علیزاده گفت: خدشه وارد کردن بر شخصیت فرزندتان با بکار بردن جملاتی همچون «تو یک تنبل واقعی هستی» موجب می‌شود تا هیچ انگیزه‌ای برای اصلاح در وجود او باقی نماند.

 

 

این روانشناس تصریح کرد: والدین باید بدانند که تقویت انگیزه کودکان در تمام ابعاد زندگی همچون روابط خانوادگی، ثبات هیجانی و عاطفی و پیشرفت تحصیلی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد و دستاوردهای پیش روی آنان را در آینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد زد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار