موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
180716
۱۹ مهر ۱۳۹۷
حجت الاسلام شعبانی:

حقوق کودکان در اسلام

استاد سطح عالی حوزه گفت: کودکان از نظر اسلام، دارای حقوق، امتیازات و بهره‌مندی‌هایی مشخص هستند و در منابع و کتب گسترده‌تر در این مورد به حق‌الولد و حق‌الصغیر اشاره شده است.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، استاد سطح عالی حوزه  از همدان، با اشاره به نگرش اسلام به فرزند و فرزندآوری اظهار کرد: نگاه اسلام به این مقوله نگاهی مثبت است و به آن سفارش شده است، پیامبر اسلام (ص) اصحاب خود را به فرزندآوری فارغ از جنسیت تشویق می‌کردند.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کثرت فرزندان یکی از فضائل و نعمت‌های الهی شمرده می‌شود، افزود:، اما افرادی را که از این نعمت سوء‌استفاده کرده و کثرت فرزند موجب تکبر و فخرفروشی آنان می‌شوند در قرآن کریم مورد مزمت قرار می‌گیرند و این امر موجب نجاتشان در اخرت نخواهد شد.
وی با اشاره به حقوقی که اسلام برای کودکان قائل شده است، عنوان کرد: کودکان از نظر اسلام، دارای حقوق، امتیازات و بهره‌مندی‌هایی مشخص هستند و در منابع و کتب گسترده‌تر در این مورد به «حق‌الولد» و «حق‌الصغیر» در رساله امام سجاد (ع) اشاره شده است و درباره این موضوع بیان کرده‌اند که از مهمترین حقوق کودکان مسئله تربیت صحیح است که طبق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آن‌ها حکم شود انجام دهند.» (تحریم/ آیه ۶) به والدین دستور داده شده با تربیت درست، خود و فرزندانشان را از عذاب‌های اخروی حفظ کنند.
وی در ادامه اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) و گفت: روزی پیامبر اسلام (ص) در حضور اصحاب فرمودند: «وای به حال فرزندان آخرالزمان؛ اصحاب دلیل را جویا شدند و گفتند‌ای پیغمبر خدا آیا پدر مادران آنان مشرکند؟ رسول خدا فرموند خیر والدین آن‌ها مسلمانند، اما پدر مادران آن‌ها بیشترین توجهشان به دنیای فرزندان است.»
این استاد عالی حوزه در توضیح این روایت افزود: اسلام یک برنامه منسجم و منظم برای زندگی دنیوی و استفاده بهتر از دنیا در کنار نعمات اخروی ارائه کرده است، حتی توجه اسلام به مسائل و مشکلات اقتصادی و رفاه در دنیا نیز دقیق و روشن است. اسلام، پدر خانواده را به تلاش بیشتر برای کسب درآمد حلال و رفاه فرزندان توصیه کرده است، اما امروزه با توجه به مهم‌تر شدن مسائل دنیوی فرزندان، دینداری در بین خانواده‌ها به صورت یک امر اختیاری و حاشیه‌ای قرار گرفته است.
شعبانی از دیگر توجهات دقیق اسلام به فرزندان به توصیه‌های پیوسته از زمان تصمیم‌گیری پدر و مادر برای فرزنددار شدن تا بزرگسالی اشاره کرد و گفت: دین تمام دوران زندگی را در برگرفته است، از این توصیه‌ها می‌توان به مسائل تغذیه‌ای در زمان بارداری برای جلوگیری از مشکلات جسمی و در نظر گرفتن نام مناسب، تربیت صحیح و. اشاره کرد.
وی ادامه داد: حقوق و تکلیف والدین از همان دوران اول بارداری مادر شروع شده، می‌توان به نفقه فرزند اشاره کرد که تا بلوغ برعهده والدین است، رعایت این حقوق واجب شرعی است همچون مسائل تحصیل خوراک، پوشاک و….
این استاد سطح عالی حوزه خاطرنشان کرد: همچنین اسلام به مسائل دقیق‌تر همانند ابراز محبت و علاقه به فرزندان هم تاکید کرده است و اکیداً تنبیه بدنی را نهی کرده و در موارد شدید، شرعا و قانونا دیه برگردن والدین است و امری خلاف شرع محسوب می‌شود.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار