180415
۱۸ مهر ۱۳۹۷
نشست صمیمانه با تشکل‌های فعال در زمینه کودک و نوجوان؛

نوروزی تاکید کرد: عزم مدیریت شهری بر تحقق شهر دوستدار کودک

شهردار اصفهان با بیان اینکه در طراحی شهری باید به نیاز کودکان و آینده آنان توجه و با عدالت برخورد شود، گفت: اراده مدیریت شهری اصفهان بر تحقق شهر دوستدار کودک است.

به گزارش کودک پرس ، قدرت الله نوروزی در نخستین نشست صمیمانه با تشکل‌های فعال در زمینه کودک و نوجوان اظهار کرد: سی و نه نشست هم‌اندیشی در قالب برنامه‌های «اصفهان فردا» با صنوف و اقشار مختلف برگزار شده است؛ حضور سمنهای فعال در زمینه حقوق کودک و نوجوان نشست امروز را با سایر نشست‌های گذشته متفاوت کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۲ مجمع سازمان ملل متحد به کنوانسیون حقوق کودک رأی داد و ۱۹۳ کشور به جز آمریکا به آن پیوستند، افزود: امروز  بسیاری از اسناد حقوق بشر از جمله سند حمایت از حقوق کودکان مورد تأیید قرار گرفته و همگان ملزم به رعایت آن هستند؛ ایران نیز این کنوانسیون را با شرط آن‌که مواردی از این سند برخلاف موازین شرعی نباشد، بپذفته و خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.

شهردار اصفهان گفت: امروز ۱۹۳ کشور عضو این کنوانسیون هستند و در ایران ۱۶ مهر برابر با ۱۸ اکتبر به عنوان روز جهانی کودک شناخته می‌شود، این در حالی است که ۱۹۳ کشور در دنیا هر کدام یک روز را به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کردند و بنابراین هر روز در جهان روز کودک است.

نوروزی افزود: یک انسان قابل تکریم و احترام است، در واقع ابتدا باید از حقوق انسان صحبت کرد که کودک نیز یک انسان محسوب می شود؛ در بسیاری از قوانین مصوب مجلس حقوق کودک در کنار حقوق یک زن مورد توجه قرار گرفته است، زیرا یک زن از لحظه بارداری و دمیده شدن روح در جنین تا چندسالگی کودک حضانت او را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه اگر برای کودکان برنامه‌ریزی درستی انجام شود، آینده شهر و کشور تأمین خواهد شد، ادامه داد: اگر علاقه‌مند به دفاع از حقوق کودک هستیم باید به یک زن کارمند در طول سال چهارماه مرخصی با حفظ سمت شغلی تعلق گیرد تا بتواند کانون خانواده را گرم و فرزندان خود را به درستی تربیت کند.

شهردار اصفهان با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک افزود: زمانی‌که از شهر دوستدار کودک صحبت می شود منظور ارائه خدمات عادلانه از جمله امکانات آموزشی و طراحی درست در همه نقاط شهر برای کودکان است؛ وقتی در سطح شهر ۷۰ هزار دانش آموز ، روزانه با ۱۰ هزار سرویس مدرسه یا وسیله نقلیه به آموزشگاه می روند نمی توان ادعا کرد اصفهان یک شهر دوستدار کودک است، زیرا فاصله بین مدرسه و مکان زندگی کودک نباید زیاد باشد.

نوروزی خاطرنشان کرد: این استاندارد باید در تمام نقاط شهر، شهرک‌ها و محله‌ها ایجاد شود؛ کودک باید در شهر خود احساس امنیت کند در این صورت است که سند تصویب شده در وزارت کشور به عنوان شهر دوستدار کودک تحقق می‌یابد.

وی با انتقاد از تبعیض‌ها در حوزه شهری و آموزشی گفت: در طراحی شهری باید به نیاز کودکان و آینده آنان توجه و با عدالت برخورد شود، اما در برخی موارد تبعیض‌های مثبت نیز وجود دارد به طور مثال حق مرخصی زنان برای رسیدگی به فرزندشان با حفظ سمت شغلی نسبت به مردان نمونه‌ای از تبعیض مثبت است که در جهت تربیت درست کودکان باید انجام بگیرد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: سمن‌های فعال در زمینه حقوق کودکان باید از شورای اسلامی شهر مطالبه داشته باشند و مصوبات لازم را از شورا دریافت و اجرایی کنند؛ سمن‌ها باید راهکارهای خود را برای زندگی بهتر کودکان ارائه و ابزارها و امکانات مورد نیاز خود را از مدیریت شهری بخواهند؛ اگر تصمیمی برای کودکان گرفته می‌شود، سمن‌ها نیز باید در این تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند، بنابراین حرف های کودکان باید به مدیران، طراحان و معلمان منتقل شود.

وی با انتقاد از نگاه ابزاری به انسان از جمله کودک گفت: امروزه هیچ حکومتی نمی‌تواند نگاه ابزاری به بشریت داشته باشند و انسان‌ها باید با احترام متقابل و حفظ کرامت انسانی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: با تدوام جلسات هم اندیشی و حمایت‌های مستمر مدیریت شهری روز به روز این شهر، پایلوت حقوق کودک و به عنوان شهر دوستدار کودک در دنیا شناخته شود.

نوروزی از همه سمن‌های فعال در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان درخواست کرد: به کودکان به عنوان صاحبان حق و آینده داران کشور توجه کنند تا توسعه کشور تضمین شود.

وی در پایان اراده مدیریت شهری را در جهت بهبود وضعیت کودکان دانست و گفت: نگاه و توجه مدیریت شهری بر تحقق شهر دوستدار کودک است و این نگاه عمل در حوزه کودک را در پی دارد.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار